  • 21. Data: 2011-04-21 23:39:08
    Temat: Re: Wszystkie auta jeżdżą tak samo
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin DJ

> [...]
    > powierza, temperatura asfaltu, naslonecznienie, wilgotnosc/suchosc,
    > czystosc/brudnosc asfaltu, najechales na nierownosc w tym samym miejscu
    > co do centymetra, oba samochody miala amortyzatory w takim samym stanie,
    > takie same luzy w zawieszeniu, a do tego identyczne opony z takim samym
    > cisnieniem i rozgrzane do tej samej temperatury to mozesz niesmialo
    > przypuszczac, ze bylo to spowodowane roznica w samochodach. Jak jeszcze
    > powtorzysz to kilka razy w identycznych warunkach to ewentualnie wtedy
    > mozna bedzie probowac wyciagac jakies wnioski.

    Dlaczego niby miałyby mieć takie same amortyzatory, opony, luzy itp.? Na
    tym właśnie te różnice polegają. A pozostałe warunki +/- takie same.
    Oczywiście ten "test" nie był eksperymentem naukowym, ale to chyba jest
    jasne od początku...

  • 22. Data: 2011-04-22 01:14:56
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin Tomasz Pyra

    > Tylko to są właśnie te subiektywne odczucia kierowcy. Oparte o komfort
    > brania zakrętu, a nie faktyczne możliwości samochodów.

    Co jest subiektywnego w tym, że tył auta jedzie w swoją stronę, a nie
    tam, gdzie trzeba? ;)

    > W praktyce różnice w prędkości pokonywania łuku na asfalcie, między
    > szybkimi sportowymi modelami, a autami klasy Tico czy inny Polonez są
    > rzędu 10% jeżeli kierowca wykorzysta ich możliwości.

    A jakieś źródło tych danych? 10% to zrobią raczej same opony...

    > Bo to właśnie taka pułapka w tych lepszych samochodach - dużo bardziej
    > "komfortowo" dają się podprowadzić pod prędkości przy których będą już
    > zupełnie nie do opanowania, podczas gdy jakieś bujająco-skaczące
    > zawieszenie daje sygnały ostrzegawcze dużo wcześniej.

    Bo ja wiem? To lepsze auto po przekroczeniu granicy uślizguje się lekko
    czterema kołami, co łatwo kontrolować. To gorsze robi najróżniejsze
    rzeczy, najczęściej wyjeżdża przodem, ale czasem zarzuca tyłem, a przy
    kontrze tak śmiesznie buja się na boki. ;)

    > A różnice o których piszesz (100 vs 150km/h) na tym samym łuku
    > oznaczałyby różnicę przyczepności rzędu 225% - nierealne jeżeli chodzi o
    > normalne samochody.

    Trudno powiedzieć ile to było dokładnie, bo w grę mogły wchodzić różne
    inne czynniki, ale nawet jeśli, to różnica i tak była bardzo duża. A to
    gorsze auto to kompakt o przebiegu 100 tys. km, nie żadne Tico.

  • 23. Data: 2011-04-22 08:37:51
    Temat: Re: Wszystkie auta jeżdż? tak samo
    Od: "Maciej Ciesielski" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    Mam porównanie ostatnio dwóch aut: jednego z wahaczami z tyłu i drugiego ze
    zwykłą belką z tyłu. I auto z wahaczami na poprzecznych uskokach jechało z
    grubsza po swoim torze, a auto z belką podskakuje i znajduje swój tor
    ładnych parę centymetrów obok. Mówimy oczywiście o uskoku poprzecznym, który
    się zdarzył na zakręcie (lub łuku drogi - w przypadku większych prędkości).
    Być może jest to tylko moje subiektywne odczucie :).
    pozdrawiam
    maciejc

  • 24. Data: 2011-04-22 08:40:34
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-04-22 01:14, to pisze:

    > A jakieś źródło tych danych? 10% to zrobią raczej same opony...

    Różnica 10% to już bardzo dużo.
    To jest różnica dokładnie taka jak między samochodem który ze 100km/h
    zatrzymuje się na 36m, a takim który ze 100km/h hamuje na 44m.
    Wtedy oba zatrzymają się na tej samej drodze przy 10% różnicy prędkości.

    Więc takie 10% to już jest w okolicach różnicy między najlepszymi, a
    najgorszymi samochodami na rynku.

    Dla różnicy prędkości którą podałeś (50%), różnica w drogach hamowania
    byłaby taka, że gdyby ten gorszy miał hamować na 50m, to lepszy z tej
    samej prędkości powinien się zatrzymać na 22m.
    Dane nierealne, chyba że porównujesz 126p z bolidem F1.
    Pomijając że piszesz że lepszy jeszcze miał zapas.

    Po prostu siły w samochodzie rosną z kwadratem prędkości, i dlatego
    nawet znacznie lepsze parametry samochodu, przenoszą się na wzrost tych
    prędkości stosunkowo niewiele.

  • 25. Data: 2011-04-22 10:08:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maciej Ciesielski" <m...@p...onet.pl> napisał
> [...]
    > na zakręcie (lub łuku drogi - w przypadku większych prędkości).
    > Być może jest to tylko moje subiektywne odczucie :).

    Obiektywne uczucie jest natomiast takie, iz powszechnie wiadomo ze
    jesli kola straca kontakt z podlozem, to kontynuuja dotychczasowy
    ruch po prostej, a nie skreceja jak droga prowadzi. I nie zalezy to
    od belki czy wahaczy, tylko od doboru parametrow zawieszenia - mas,
    sprezyn, tlumienia amorow i ewentualnie innych urzadzen.
    Idealnie sie tego zrobic nie da - zawsze beda jakies kompromisy.

    J.

  • 26. Data: 2011-04-22 12:10:27
    Od: "Maciek" <k...@X...pl>

    > W praktyce różnice w prędkości pokonywania łuku na asfalcie, między
    > szybkimi sportowymi modelami, a autami klasy Tico czy inny Polonez są
    > rzędu 10% jeżeli kierowca wykorzysta ich możliwości.

    ...w zasadzie można sobie zobaczyć porównanie z Top Geara zażynanej Liany do
    reszty. Ciężko Ci nie przyznać racji. Między bardzo przeciętnym samochodem
    jakim jest to Suzuki a usportowionymi(sportowymi) są właśnie takie różnice
    jak piszesz.

    http://www.tinyurl.pl?o3QwxHOl

  • 27. Data: 2011-04-22 17:16:40
    Temat: Re: Wszystkie auta jeżdżš tak samo
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Thu, 21 Apr 2011 23:03:09 +0200, J.F. napisał(a):

    > Ale tylko na przednich kolach :-)

    Spóźnił kontrę...

    --
    ___________ (R)

  • 28. Data: 2011-04-22 17:19:07
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-04-22 12:10, Maciek pisze:

> [...]
    > Liany do reszty. Ciężko Ci nie przyznać racji. Między bardzo przeciętnym
    > samochodem jakim jest to Suzuki a usportowionymi(sportowymi) są właśnie

    Dodatkowo te usportowione samochody zazwyczaj mają dużo lepszy stosunek
    mocy do masy i duża część tych różnic w czasie bierze się z odejścia na
    prostej.
    A różnica prędkości na łukach jest jeszcze mniejsza niż różnica czasów
    na okrążeniu.

  • 29. Data: 2011-04-22 19:10:54
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 22 Apr 2011 17:16:40 +0200, Adam Płaszczyca wrote:

    >Spóźnił kontrę...

    Pewnia mial przyzwyczajenia z FWD a tu trzeba odwrotnie :-)

    Za to ten zdazyl na czas:
    http://www.youtube.com/watch?v=8mzt83ZRkmk

    J.

  • 30. Data: 2011-04-22 21:48:03
    Temat: Re: Wszystkie auta je?d?? tak samo
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2011-04-22, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Pewnia mial przyzwyczajenia z FWD a tu trzeba odwrotnie :-)

    To ja się tak tendencyjnie zapytam: a któryś z Was rozmawiał z kierowcą
    tego poloneza?

    --
    Pozdrawiam,
    Krzysiek Kiełczewski