  • 41. Data: 2009-02-03 19:37:24
    Temat: Re: Wielki Brat czuwa. Przynajmniej w UK.
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Jan Rudziński pisze:
> [...]

    Chyba, że było to sprzężone akustycznie - były swego czasu takie
    ''antysłuchawki'', na których kładło się słuchawkę właściwą.

    > W "Horyzontach Techniki dla dzieci" był taki ładny fototelefon, w którym
    > za element nadawczy służyła żarówka od latarki wpięta w obwód kolektora
    > IIRC tranzystora TG50.
    > Do odbioru służył wzmacniacz tranzystorowy, w którym tranzystor w
    > pierwszym stopniu miał szklaną obudowę ze zmytym lakierem.
    >
    > Nie jestem pewien, czy nawet w nocy dało się tym porozumiewać lepiej niż
    > zwykłym głosem.

    Tylko że to nie miało prawa działać :)
    Latencja żarówki ograniczała częstotliwość do kilkudziesięciu Hz.
    Za peerelu (zresztą zawsze) było sporo projektów pełnych błędów albo w
    ogóle niedziałających.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 42. Data: 2009-02-03 19:38:36
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    adam pisze:
    > Nie było sensu zabraniać bo wiele z tych rzeczy nie dało się zrobić ; ).
    > Często z prozaicznych przyczyn - niedostępności części elektronicznych,
    > że nie wspomnę o urządzeniach pomiarowych.

    E tam, w kolejce po godzince w Bomisie można było dostać wiele
    (oczywiście do odzysku).

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /nie jestem fotografem, nie ograniczam się/

  • 43. Data: 2009-02-03 19:42:37
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Janko Muzykant pisze:

    > Tylko że to nie miało prawa działać :)
    > Latencja żarówki ograniczała częstotliwość do kilkudziesięciu Hz.
    > Za peerelu (zresztą zawsze) było sporo projektów pełnych błędów albo w
    > ogóle niedziałających.

    Biedne dzieci... Na szczęście nigdy nie próbowałem tego zrobić, podobnie
    jak aparatu fotograficznego z drewna czy motorynki.

    --
    Pozdrowienia
    Janek

  • 44. Data: 2009-02-03 19:50:51
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Jan Rudziński pisze:

    > Biedne dzieci... Na szczęście nigdy nie próbowałem tego zrobić, podobnie
    > jak aparatu fotograficznego z drewna czy motorynki.

    Ja też, bo wtedy to głównie ładowałem chloran potasu z... nieważne ;)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /wszyscy jesteśmy świrusami.../

  • 45. Data: 2009-02-03 20:46:58
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Janko Muzykant pisze:

    > Tylko że to nie miało prawa działać :)
    > Latencja żarówki ograniczała częstotliwość do kilkudziesięciu Hz.
    > Za peerelu (zresztą zawsze) było sporo projektów pełnych błędów albo w
    > ogóle niedziałających.

    Ale ktoś, kto potrafił to zbudować i rozumiał działanie był w stanie
    zbudować coś działającego. Wystarczyło zamienić żarówkę czymś innym.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 46. Data: 2009-02-03 20:58:33
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Paweł W. pisze:

    > Ale ktoś, kto potrafił to zbudować i rozumiał działanie był w stanie
    > zbudować coś działającego. Wystarczyło zamienić żarówkę czymś innym.

    Generatorem w.cz.
    No bo nie ledami :)

    Tak przy okazji - moja pierwsza (i ostatnia) bezprzewodowa gitara miała
    w okolicy mostka przyczepiony generator kilkaset kHz. Mikrofonowanie
    (drgania cewki od drgań samej gitary) można było odebrać na falach
    średnich w radiu - co właśnie było celem :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /wymyśliłem certyfikat na ziewanie, szukam wspólnika z dojściami/

  • 47. Data: 2009-02-03 22:19:21
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Janko Muzykant pisze:

    > Tylko że to nie miało prawa działać :)
    > Latencja żarówki ograniczała częstotliwość do kilkudziesięciu Hz.

    La...co? Masz może przypadkiem na myśli bezwładność, hmm? ;->

    ATSD to czy sprawdziłeś w praktyce, czy to nie działa?

    Bezwładność bezwładnością, ale drobne zmiany jasności są - i są
    wykrywalne. Laikowi może się wydawać, że chodziło o żarówkę modulowaną
    od ciemności do pełnej jasności, podczas gdy w projekcie żarówka nigdy
    nie gasła, a same zmiany jasności były niedostrzegalne.

    http://www.jeybi.republika.pl/w1fototelefon.html

  • 48. Data: 2009-02-03 23:20:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 3 Feb 2009, Jan Rudziński wrote:

    > W "Nowoczesnych zabawkach" były schematy normalnych nadajników.

    Fototelefony też. Bo poszukam i sprawdzę ;)
    Zresztą ile wydań miała ta książka...

    > A fototelefon opisany był w dziale majsterkowicza w "Horyzontach Techniki dla
    > dzieci".

    Pewnie również.

    pzdr, Gotfryd

  • 49. Data: 2009-02-03 23:22:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 3 Feb 2009, adam wrote:

    > Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał
    [...]
    > W PRL wiele rzeczy było formalnie legalne, a praktycznie zabronione.

    A co innego napisałem? :O
    Byle cieć wystawiał tabliczkę "zakaz fotografowania" i już mógł
    milicję wołać. O przypadkach "kazania naświetlenia filmu" słyszałem
    nie raz.

    pzdr, Gotfryd

  • 50. Data: 2009-02-03 23:55:16
    Od: "Przemek Lipski" <W...@w...epf.pl>

    > Fototelefony też. Bo poszukam i sprawdzę ;)
    > Zresztą ile wydań miała ta książka...

    Ja mam 3 wydania:)

    Pozdrawiam Przemek