  • 1. Data: 2010-09-27 16:34:30
    Temat: zero 0dB na wyjściu XLR ?
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    Tak się właśnie zastanawiam - potrzebuję zrobić konwerter RCA - XLR.
    I teraz tak - zero dB wejścia przyjmuję 0.775 V skutecznego , czyli 1.09V
    międzyszczytowego dla sinusoidy.
    Ale jak powinienem mieć na wyjściu XLR ? Czy te 1.09 między poszczególnymi
    wyjściami (znaczy 2 * 1.09), czy też pomiedzy obiema "fazami" ?
    Jak to jest ?

  • 2. Data: 2010-09-28 08:21:20
    Temat: Re: zero 0dB na wyj?ciu XLR ?
    Od: Tomasz Szczesniak <t...@s...pl>

    Dnia Mon, 27 Sep 2010 18:34:30 +0200 na fali pl.misc.elektronika stacja
    sundayman <s...@p...onet.pl> nadala:

    > Ale jak powinienem mieae na wyj?ciu XLR ? Czy te 1.09 miedzy poszczególnymi
    > wyj?ciami (znaczy 2 * 1.09), czy te? pomiedzy obiema "fazami" ?
    > Jak to jest ?

    Pomiędzy oboma sygnałowymi kablami. Trzeci (masa) to tylko ekran, sygnał
    jest przesyłany różnicowo.

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 3. Data: 2010-09-30 14:44:10
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > Pomiędzy oboma sygnałowymi kablami. Trzeci (masa) to tylko ekran, sygnał
    > jest przesyłany różnicowo.

    Kolega nie zrozumiał pytania.
    Ja wiem, co to jest sygnał różnicowy - ja się pytam o to, jakiemu napięciu
    odpowiada 0dB na tym złączu.

  • 4. Data: 2010-10-04 05:43:08
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    > Kolega nie zrozumiał pytania.
    > Ja wiem, co to jest sygnał różnicowy - ja się pytam o to, jakiemu napięciu
    > odpowiada 0dB na tym złączu.

    Decybel z definicji wymaga "umówienia" się co do poziomu. Nie ma tu IMHO na
    to normy. W parametrach mikrofonów podaje się dBu (czyli względem Volta).

  • 5. Data: 2010-10-04 12:04:52
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 04.10.2010 07:43, schrieb William Bonawentura:

> [...]
    >>

    > Decybel z definicji wymaga "umówienia" się co do poziomu. Nie ma tu IMHO
    > na to normy. W parametrach mikrofonów podaje się dBu (czyli względem

    niestety nieprawda, bo norma na to jest, albo raczej zalecenie ITU. 0dBu
    to dla mikrofonów (czy innych ustrojstw audio) napięcie, które powoduje
    wydzielenie 1mW mocy na oporze rzeczywistym 600 omów. Czyli mniej więcej
    0.775V (dokładniej sqrt(600ohm*1mW)).
    Do wątkotwórcy: masa nie gra rolexa, to tylko ekran. Czyli jak masz
    0.775V sygnału różnicowego przy obciążeniu 600 omów to jest właśnie 0dB.

    Waldek

  • 6. Data: 2010-10-04 12:17:52
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 04.10.2010 14:04, schrieb Waldemar Krzok:

> [...]
    > Do wątkotwórcy: masa nie gra rolexa, to tylko ekran. Czyli jak masz
    > 0.775V sygnału różnicowego przy obciążeniu 600 omów to jest właśnie 0dB.

    dodatek wg ITU:

    dBu: jw
    dBV: poziom napięcia (ref 1V == 0dB)
    dBA: ciśnienie akustyczne źródła (ref 20uPa) lub moc akustyczna
    źródła(ref 1pW)
    dBm: moc (ref 1mW)
    dBW: moc (ref 1W)
    dBu: poziom pola EM (ref 1uV/m)

    Waldek

  • 7. Data: 2010-10-04 12:31:08
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Waldemar,

    [...]

    > niestety nieprawda, bo norma na to jest, albo raczej zalecenie ITU. 0dBu

    Dla mnie to zawsze było 0dBm. Tak wiem - istnieje jeszcze 0dBm dla 50
    omów. 0dBu lub 0dBV było odniesione do 1V.

    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 8. Data: 2010-10-04 12:37:25
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello,

    > Dla mnie to zawsze było 0dBm. Tak wiem - istnieje jeszcze 0dBm dla 50
    > omów. 0dBu lub 0dBV było odniesione do 1V.

    Teraz pokopałem i faktycznie, chyba wreszcie zapanował porządek i
    trzeba będzie się przestawić na dBu zamiast dBm. Chociaż nie podoba mi
    się "unloaded" w wikipedycznym wyjaśnieniu :(

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 9. Data: 2010-10-04 13:36:09
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 04.10.2010 14:37, schrieb RoMan Mandziejewicz:
    > Hello,

    > Teraz pokopałem i faktycznie, chyba wreszcie zapanował porządek i
    > trzeba będzie się przestawić na dBu zamiast dBm. Chociaż nie podoba mi
    > się "unloaded" w wikipedycznym wyjaśnieniu :(

    to jeszcze pozostałości z chyba lat 30 ub. wieku. Większość urządzeń
    telekomunikacyjnych była robiona pod dopasowane linie 600 ohm. W każdym
    razie te 0.775V/600ohm mam już w łepetynie odkąd zacząłem studiować, a
    to już 30 lat minęło. Nad biurkiem mam poster z lat 60tych (stąd
    spisywałem ;-)) i tam też jest tak.

    Waldek

  • 10. Data: 2010-10-04 13:51:20
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Waldemar,

> [...]
    > razie te 0.775V/600ohm mam już w łepetynie odkąd zacząłem studiować, a
    > to już 30 lat minęło. Nad biurkiem mam poster z lat 60tych (stąd

    W telekomunikacji stosowało sie nepery a nie bele. Ale poziomem
    odniesienia oczywiście było 1mW/600om czyli 0.775V.

    Co do dopasowania - 600om to impedancja drucianej lini napowietrznej
    (o ile pamiętam) z drutów z brązu o średnicy 1/8 cala (3.81mm) w
    odstępie bodaj 6 cali (15.24cm). A najczęściej spotykaną impedancją
    była raczej 120-200om w kablach wieloparowych. Poza tym, w paśmie
    naturalnym i na łączu naturalnym nikt nie dbał o dopasowanie. Dopiero
    przy zwielokratnianiu łącza lub pupinizacji trzeba było zwracać na to
    uwagę. Ale to już taki wielki zbiór bajek do opowiadania, że szkoda
    nawet zaczynać ;)

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl