  • 11. Data: 2010-09-28 14:52:21
    Temat: Re: UL1496 - napięcie zasilania
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" <m...@w...pl> napisał w
    > http://www.mt.com.pl/archiwum/87-Nw-11-Odbiornik_tra
    zystorowy_AM.pdf
> [...]
    > od
    > podania napięcia zasilania nieco powyżej 9V (dwie baterie
    > płaskie).
    > Zagrało ładnie, chociaż nieco cicho. Dodałem więc jeszcze jedną
    > baterię
    > w szereg i teraz z głośnika poszła głośna, czysta muzyka.
    >
    > Zajrzałem jednak dla pewności do karty katalogowej ULL149x i
    > widzę, że
    > tylko 1497 ma maksymalne napięcie zasilania wynoszące 15V. W
    > przypadku
    > pozostałych wartość ta wynosi 12V. Czy te ~1,5V więcej może

    Z praktyki napisze ze scalone wzmacniacze z tamtych czasow byly
    naprawde delikatne i palily sie od byle czego.
    Choc akurat jesli wytrzymuje te 13.5V to pewnie wytrzyma.

    Tylko ze on w miare dobrze gral nawet przy 6V, wiec moze masz za
    duze wymagania co do glosnosci, albo cos nie dobrane - np za duze
    wzmocnienie i przesterowuje ?

    Jakie masz napiecie na kolektorze T4 ? idealnie to tam powinna byc
    polowa napiecia zasilania.
    Opornik R12 podniesc ? Bo tak to ten stopien ma wzmocnienie niby
    ~200.

    Sam 1496 podlaczyles poprawnie ? Z kondensatorem od bootstrap ?

    A ten stopien wejsciowy w.cz. to mnie intryguje :-)

    J.

  • 12. Data: 2010-09-28 14:56:46
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-09-28 16:20, Krzysztof Kucharski pisze:

    > Jedno pytanie - czy oprócz C7 zastosowałeś jakiś inny kondensator
    > filtrujący / blokujący zasilanie? Dla samego stopnia T4 wystarczy
    > jakieś kilkadziesiąt uF.

    Próbowałem włączyć jakieś 47uF między plus zasilania a masę tej płytki z
    częścią radiową i przedwzmacniaczem m.cz. (T4). Nie pomogło - dalej się
    wzbudza. Chyba, że potrzebny będzie też jakiś rezystor, analogicznie do
    R7 i C7?

    > Do tego kondesator blokujący / filtrujący zasilanie układu scalonego.
    > Jaką on ma wartość?

    1000uF.

    > Reasumując- poblokować zasilanie elektrolitami, najlepiej osobnymi
    > dla T4 i dla UL1496. Następnie odpiąć wejście przewzmacniacza od
    > wyjścia detektora i poobserwować pracę toru m. cz.

    Po odłączeniu T4 od detektora tor m.cz. zdaje się pracować poprawnie.
    Nie ma żadnych wzbudzeń. Przy podaniu brumu sieciowego (dotknięcie
    wejścia palcem) jako sygnału można też spokojnie regulować głośność.

  • 13. Data: 2010-09-28 14:59:07
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-09-28 16:31, Grzegorz Kurczyk pisze:

    > Czy odseparował Kolega zasilanie części w.cz. od zasilania UL1496 ? Np
    > za pomocą prostego filtru dolnoprzepustowego RC.

    Dałem jedynie kondensator 47uF między plusem zasilania a masą przy T4.
    Jakie powinny być wartości R i C?

  • 14. Data: 2010-09-28 15:21:11
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Hmm... Użyłem filtru R=160 omów, C=470uF między wzmacniaczem na UL1496 a
    stopniem z T4. Radio gra dość głośno przy zasilaniu 9V, nie wzbudza się.

  • 15. Data: 2010-09-28 15:26:27
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@a...control.slupsk.pl>

    W dniu 28.09.2010 17:21, Atlantis pisze:
    > Hmm... Użyłem filtru R=160 omów, C=470uF między wzmacniaczem na UL1496 a
    > stopniem z T4. Radio gra dość głośno przy zasilaniu 9V, nie wzbudza się.

    I o to chodziło :-)
    Pobór prądu przez stopnie w.cz. jest znikomy (pojedyncze mA) więc można
    zrobić filtr z większej rezystancji i mniejszej pojemności.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 16. Data: 2010-09-28 15:29:22
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@B...poczta.onet.pl>

    > Hmm... Użyłem filtru R=160 omów, C=470uF między wzmacniaczem na
    > UL1496 a
    > stopniem z T4. Radio gra dość głośno przy zasilaniu 9V, nie wzbudza
    > się.
    [...]

    Bingo ;-)

    Pytanie - w jakim układzie pracuje stopień T4? Oryginał czy wersja
    zaproponowana przeze mnie?

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 17. Data: 2010-09-28 15:39:36
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-09-28 17:29, Krzysztof Kucharski pisze:

    > Pytanie - w jakim układzie pracuje stopień T4? Oryginał czy wersja
    > zaproponowana przeze mnie?

    Pracuje w wersji oryginalnej (nie lubię zworek "wiszących" między
    elementami, a ścieżki są przystosowane do tego układu, poza tym nie mam
    pod ręką rezystora 430k).

    Zastanawiam się teraz jeszcze czy zastosowanie w kaskodzie BC547 zamiast
    BC107/BC147 nie wpłynęło istotnie na parametry toru w.cz...

  • 18. Data: 2010-09-28 15:47:18
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@B...poczta.onet.pl>

    > Pracuje w wersji oryginalnej (nie lubię zworek "wiszących" między
    > elementami, a ścieżki są przystosowane do tego układu, poza tym nie
    > mam
    > pod ręką rezystora 430k).
    [...]

    OK. To teraz mały eksperyment. Wylutuj proszę T3 i zamiast niego wstaw
    zworę pomiędzy emiterem T2 a R5 / C4. Taka ciekawostka ;-)

    [...]
    > Zastanawiam się teraz jeszcze czy zastosowanie w kaskodzie BC547
    > zamiast
    > BC107/BC147 nie wpłynęło istotnie na parametry toru w.cz...
    [...]

    Dla tych częstotliwości to bez znaczenia. 225 kHz to prąd stały ;-) No
    dobrze, to m. cz.

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 19. Data: 2010-09-29 04:52:41
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-09-28 17:47, Krzysztof Kucharski pisze:

    > OK. To teraz mały eksperyment. Wylutuj proszę T3 i zamiast niego wstaw
    > zworę pomiędzy emiterem T2 a R5 / C4. Taka ciekawostka ;-)

    A mogę zapytać co się stanie? Chwilowo mam dosyć eksperymentów. ;)

    > Dla tych częstotliwości to bez znaczenia. 225 kHz to prąd stały ;-) No
    > dobrze, to m. cz.

    Radio generalnie gra całkiem nieźle. Rano i przez cały dzień bardzo
    dobry odbiór PR1 - głośny i mało zakłóceń, jakość porównywalna do
    fabrycznej superheterodyny. Dopiero wieczorem zaczynają się pojawiać
    zakłócenia oraz daje o sobie znać zjawisko fadingu, miejscami prowadzące
    do całkowitego zaniku audycji.

  • 20. Data: 2010-10-01 09:41:36
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@B...poczta.onet.pl>

    > A mogę zapytać co się stanie? Chwilowo mam dosyć eksperymentów. ;)
    [...]

    Z kaskody zrobisz zwyczajny dwustopniowy wzmacniacz aperiodyczny.
    Będziesz mógł na własne uszy sprawdzić obydwa warianty konstrukcji. W
    końcu - eksperymentowanie obok wiedzy nabytej jest podstawą pracy
    elektronika - konstrutora ;-)

    [...]
    > fabrycznej superheterodyny. Dopiero wieczorem zaczynają się pojawiać
    > zakłócenia oraz daje o sobie znać zjawisko fadingu, miejscami
> [...]

    Może antena drutowa byłaby pomocą? Im dłuższa tym lepsza.

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharaki