  • 51. Data: 2012-06-05 10:39:47
    Temat: Re: Sony SLT-A37 - lepiej niż lustrzanki
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2012-06-04 20:55:47 +0200, dominik <u...@d...net.pl> said:

    > A wy dwaj nie pomyśleliście, że takie auto to większa wygoda +
    > bezpieczeństwo w zamian jedynie za większe spalanie benzyny i deko droższe
    > części?

    Bezpieczeństwo?

    http://www.youtube.com/watch?v=L37sTWetERo
    Wiele innych SUVów również w krasztestach wypadało żałośnie.

    Wygoda? W większości SUVów jest mniej miejsca we wnętrzu, lub w
    najlepszym razie porównywalnie, niż w kombi z segmentu D. Trakcja z
    racja wysokiego środka cieżkości marna. Osiągi zwykle wyraźnie słabsze
    od normalnych osobówek. Tzw. 4x4 w rzeczywistości będące 2+2 na
    haldexie - niby bezpieczniejsze, ale zdolności terenowych nie daje za
    grosz. Zresztą całkiem spora część SUVów nie ma nawet tego i są to
    zwykłe jednonapędówki, podczas gdy haldexy coraz częściej znajdują
    zastosowanie w furach o zwykłym nadwoziu.

    de Fresz

  • 52. Data: 2012-06-05 10:40:47
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2012-06-04 17:43:17 +0200, "Marcin [3M]" <m...@g...pl> said:

    > Czyli jesteśmy w punkcie, na który wskazywałem: zarówno video o
    > profesjonalnej jakości w aparacie, jak i "militarne" możliwości suva
    > (szybko zresztą w terenie sprowadzane do właściwej proporcji :) ) jest
    > takim samym gadżetem.

    Póki oba sprzedają się dobrze, producenci będą to dalej oferować.
    Pogódź się z tym ;-)

    de Fresz

  • 53. Data: 2012-06-05 13:38:06
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Tue, 5 Jun 2012 10:39:47 +0200, de Fresz napisał(a):
    > Bezpieczeństwo?
    > http://www.youtube.com/watch?v=L37sTWetERo
    > Wiele innych SUVów również w krasztestach wypadało żałośnie.

    Bezpośrednie trafienie w bok przez TIRa - wybacz, ale tu w żadnym
    samochodzie nie miałbyś najmniejszych szans przeżycia.
    A przy samochodach o podobnej konstrukcji jeśli chodzi o bezpieczeństwo
    bierne (czyli takich gdzie kierownica nie urwie szyi, silnik nie utnie nóg
    a samo auto się nie rozpadnie na kawałki) liczy się masa - która liniowo
    się przekłada na mniejsze przeciążenie jeśli "przeciwnik" jest lżejszy.

    > Wygoda? W większości SUVów jest mniej miejsca we wnętrzu, lub w
    > najlepszym razie porównywalnie, niż w kombi z segmentu D.

    Wsiadasz do samochodu normalnie, zamiast składać się w pół.
    Widoczność masz daleko większą niż w 90% samochodów.
    Większe koła lepiej "wybierają" dziury.

    > Trakcja z racja wysokiego środka cieżkości marna. Osiągi zwykle
    > wyraźnie słabsze od normalnych osobówek.

    W jeździe miejskiej - praktycznie bez znaczenia, w przeciwieństwie do
    wymienionych przeze mnie zalet. Poza miastem i przy większych prędkościach
    jak najbardziej zgoda - suvem jeździ się mniej wygodnie niż dobrą osobówką.
    Osobiście po mieście wolę wsiąść w SUVa, ale poza - zdecydowanie kanapowóz ;)

    > Tzw. 4x4 w rzeczywistości będące 2+2 na haldexie - niby bezpieczniejsze,
    > ale zdolności terenowych nie daje za grosz.

    Daje więcej niż jego brak. Akurat na tyle, by bez problemu sobie poradzić na
    śniegu tam gdzie zwykły przednionapędowiec się zakopie.

    Fajny offtopic wyszedł ;)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 54. Data: 2012-06-05 14:01:01
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2012-06-05 13:38:06 +0200, Jacek Osiecki <j...@c...pl> said:

    > Bezpośrednie trafienie w bok przez TIRa - wybacz, ale tu w żadnym
    > samochodzie nie miałbyś najmniejszych szans przeżycia.

    Tu już nie chodzi o szanse przeżycia, tu idzie o to, że przy trafieniu
    z wcale nie jakąś kosmiczną prędkością wielki SUV puff! i uległ
    kompletnej dezintegracji.

> [...]
    > a samo auto się nie rozpadnie na kawałki) liczy się masa - która liniowo
    > się przekłada na mniejsze przeciążenie jeśli "przeciwnik" jest lżejszy.

    Wiele kompaktowych SUVów wcale nie jest szczególnie ciężkich, one tylko
    mają tak wyglądać.

    > Wsiadasz do samochodu normalnie, zamiast składać się w pół.

    W niektórych przypadkach wręcz trzeba się wdrapywać. A w środku i tak
    jest ciasno.

    > Widoczność masz daleko większą niż w 90% samochodów.
    > Większe koła lepiej "wybierają" dziury.

    Z tym się można zgodzić.

    > Daje więcej niż jego brak.

    Czasami.
    http://www.youtube.com/watch?v=FJZxVefta68
    http://www.youtube.com/watch?v=HvqQuC_8VrM&feature=r
    elated

    > Akurat na tyle, by bez problemu sobie poradzić na
    > śniegu tam gdzie zwykły przednionapędowiec się zakopie.

    Słodka naiwności. W takich warunkach liczy się przedewszystkim myślenie
    tudzież technika. Parę nieźle wkopanych SUVów już zdarzyło mi się
    widzieć, bo ich kierowcom wydawało się, że "4x4" pozwoli im się
    wykaraskać, a kończyło się na traktorze.

    > Fajny offtopic wyszedł ;)

    Tyle się tu ostatnio dzieje, że kto to zauważy? ;-)

    de Fresz

  • 55. Data: 2012-06-05 15:23:29
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Tue, 5 Jun 2012 14:01:01 +0200, de Fresz napisał(a):

    > Tyle się tu ostatnio dzieje, że kto to zauważy? ;-)

    Ja zauważyłem. Kontynuujcie ;-)

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 56. Data: 2012-06-07 12:02:56
    Temat: Re: Sony SLT-A37 - lepiej niż lustrzanki [ot]
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2012-06-05 10:39, de Fresz wrote:
    > Bezpieczeństwo?
    >
    > http://www.youtube.com/watch?v=L37sTWetERo
    > Wiele innych SUVów również w krasztestach wypadało żałośnie.

    Powiedz mi skąd ja wiedziałem, że akurat ten filmik podasz? :) Zresztą
    wielu pokazuje mówiąc "patrz taki duży i mu nie pomogło". Ale przy tej
    prędkości, przeciwniku i uderzeniu bocznym żadna osobówka nie ma
    najmniejszych szans. Osobiście uważam, że dla wypadkowej prędkości ponad
    40km/h auto i tak idzie do kasacji, a ponad 70km/h można mówić o szczęściu
    jeśli się przeżyje i nie dozna jakiegoś mocnego uszkodzenia.

    Bezpieczeństwo to jednak również coś innego niż tylko wypadki przy dużych
    prędkościach. U mnie decyzja zakupu była zaraz po wypadku z potrąceniem
    pieszego, widoczność była słaba, pieszy pijany, ale na pasach. Odbił się
    akurat od mojej strony (pasażera), dostał lusterkiem i przeleciał równo.
    Najlepsze w tym to, że ani ja, ani kierowca go nie widzieliśmy aż do
    wypadku. Siedząc wyżej ma się wiele lepsze spojrzenie na sytuację na drodze.

    Dalej kontynuując wątek ogólnie bezpieczeństwa to dodam, że wielokrotnie
    zakręty które ja oceniałem na większą prędkość auta jadące wprost za mną
    kończyły wypadnięciem z drogi lub sporym poślizgiem. Może nie miały
    dobrych opon czy sprawnego ESP, ale jednak fakt pozostaje (bywały też
    bardzo drogie fury). Przymierzam się do rejestratora trasy, to może kiedyś
    będę miał na to filmiki. U mnie mimo, że auto wyższe i cięższe to sprawuje
    się tu świetnie, nawet na dość strome podjazdy, można wyczuć włączający
    się ESP zimą. Zresztą raz miałem już pomysł przejechać się bez tego i dość
    łatwo postawiłem auto bokiem.

    > Wygoda? W większości SUVów jest mniej miejsca we wnętrzu, lub w najlepszym
    > razie porównywalnie, niż w kombi z segmentu D.

    U mnie jest tyle co w rodzinnym MPV. Na pewno więcej niż większość aut
    miejskich czy miniówek. Rekord jakiś szczególny pewnie nie pada, ale jest
    bardzo wygodnie. Owszem - to o czym piszesz to prawda.

    > Trakcja z racja wysokiego
    > środka cieżkości marna.

    Pisałem o tym wyżej. Dodam jeszcze że z racji większej wagi prowadzi się
    stabilniej, wrażenia innych osób są "jak jazdy w autobusie" (bo wysoko,
    diesel i bardziej "ociężała" jazda - w znaczeniu wagi).
    Za poprzedniego leciutkiego autka miałem w trasie pewne wątpliwości -
    jadąc podczas ulewy na drodze, która nie jest oddzielona inaczej niż
    wymalowanymi pasami jak mija się TIR-a to autem potrafiło nieźle zachwiać.
    Teraz tego się nie czuje, tak jak i w ogóle prędkości, Dlatego lekkie,
    przyziemne autka wcale nie mają tej trakcji wiele lepszej jak dla mnie.
    Jak teraz wsiadam do takiej astry H to pierwsze co to czuję każdy boczny
    wiatr, poślizg, szarpnięcie itd.
    W dużym trzeba tylko uważać na inne wyważenie, bez ESP może być czasem
    krucho, ale z nim auto świetnie się trzyma drogi. Wiem, że ten nie ma
    wielu fanów, ale to po prostu działa. Trzeba jedynie nauczyć się nie ufać
    autom bez tego potem, bo można właśnie wypaść z drogi.

    Powiem Ci coś jeszcze w ramach bezpieczeństwa i trakcji, zdarzyło mi się
    rozwalić przednie koło na autostradzie przy 180km/h. Miał to być ostatni
    sezon tych zimówek, to było krótko po ich zmianie przed zimą. Na aucie nie
    zrobiło to żadnego wrażenia, przyhamowałem i zjechałem na pas awaryjny, z
    opony zostały strzępy, a felga do wymiany. Miałem niezłą sterowność, deko
    jedynie trzeba było kierownica skorygować kurs, ale z okazji wspomagania -
    bez wielkiej siły.

    > Osiągi zwykle wyraźnie słabsze od normalnych
    > osobówek.

    No taki deal - większa waga, deko droższe wzmacniane części, system
    przeniesienia napędu, o który dodatkowo trzeba dbać, trochę
    lepsze/droższe, bo też większe hamulce. Spalanie większe, przyśpieszenie
    słabsze. Tak można wymieniać. Nie każdemu jednak trzeba 3 paki na liczniku
    i 6s. do setki. Dla mnie wystarczy te 180km/h na autostradę, a po mieście
    rozsądne szybkości.

    > Tzw. 4x4 w rzeczywistości będące 2+2 na haldexie - niby
    > bezpieczniejsze, ale zdolności terenowych nie daje za grosz.

    Po pierwsze akurat mam wiskozę z wszystkimi jej wadami i zaletami.
    Po drugie proszę rozważ, że nie chodzi o na siłę dorabianie właściwości
    mocno terenowych do auta codziennego użytku. Wiem, że są ludzie, którzy
    jeżdżą sobie przez lasy i bagna, z co większego błocka wyciągarka, do tego
    snorkele i podobne. Fajna radość, ale żeby nalać sobie błocka do kabiny,
    trzeba mieć drugie normalne i wygodne na co dzień auto,
    Mnie taplanie w błocie nie interesuje, chcę czegoś uniwersalnego na lekkie
    bezdroża i jednocześnie wygodnego do miasta. Takie założenia spełnia taki
    crossover. W zimie mam wygodniej i pewniej. Latem tylko czasem zjeżdżam z
    asfaltu, ale nie w miejsca, gdzie normalnie by osobówka nie wjechała, tyle
    że musi wiele ostrożniej jechać.

    Oczywiście, optymalnie jest kupić normalne osobowe, w zimie jakoś to
    będzie, a w lecie wystarcza aż nadto. Ale widzisz - wolę dopłacić i mieć
    deko większe spalanie w lecie, a w zimie spokój. Do tego z okazji naszych
    dróg trochę bardziej wzmacniane elementy.

    > Zresztą całkiem spora część SUVów nie ma nawet tego i są to zwykłe
    > jednonapędówki, podczas gdy haldexy coraz częściej znajdują
    > zastosowanie w furach o zwykłym nadwoziu.

    W zwykłym nadwoziu to ciągle jeszcze jednak rzadkość, w praktyce jak
    przeglądałem katalogi to niemal każde auto średniej i wyższej klasy miało
    opcję najdroższą z 4x4, może z okazji ceny jest ich tym mniej.
    Ja tego nikomu nie bronię, wręcz nawet polecam. Ale dla mnie 4x4 nie
    znaczy nurkowania w błocie z wyciągarką, tak samo jak suv nie znaczy
    terenówka, choć bez 4x4 trochę mija się z celem, bo to jak tv fullhd
    używać w trybie vga marnując jego wielkość ekranu.

    pozdrawiam offtopicznie.

    --
    _ _ _a_a
    dominik, gg:919564 _ _ _{.`=`.}_ {/ ''\_

  • 57. Data: 2012-06-07 12:45:08
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2012-06-05 14:01, de Fresz wrote:
    > Tu już nie chodzi o szanse przeżycia, tu idzie o to, że przy trafieniu z
    > wcale nie jakąś kosmiczną prędkością wielki SUV puff! i uległ kompletnej
    > dezintegracji.

    Masz wątpliwość, że każde auto tak trafione by uległo?
    Wypadkowa prędkość z pewnością nie była też mała, obydwa pojazdy miały
    pewnie w okolicach stówy i niewiele wyhamowały przed czołówką.
    Dodatkowo o tyle gorzej, że bok to brak wielkiej strefy zgniotu.

    > Wiele kompaktowych SUVów wcale nie jest szczególnie ciężkich, one tylko
    > mają tak wyglądać.

    Bo teraz się zaczęła jakaś dziwna moda na grubo wyglądające auta, ale bez
    szczególnych zmian w układzie jezdnym i napędowym. Też obserwuję jakieś
    większe auta bez dobrego napędu, odpowiedniej mocy i wzmocnień. Jak ktoś
    chce tylko wysokie auto - to jego sprawa, jak już wspominałem IMHO
    przydałoby się chociaż trochę właściwości terenówek, może nie tak, że
    wyciągarka, snorki itd, ale ten napęd na 4, rozsądny silnik i wzmocnienia.

    > W niektórych przypadkach wręcz trzeba się wdrapywać. A w środku i tak jest
    > ciasno.

    Zgadza się, to wymaga pewnego przyzwyczajenia (wsiadanie do wysokiego). Co
    do środka - to zależy od auta, jeszcze nie widziałem jednak by było tego
    miejsca mniej, no chyba że mówisz o np. małej vitarze :) ale jego to nie
    wiem nawet jak zaliczyć :)

    > Z tym się można zgodzić.

    Nawet wypada :)
    Wzrok jest najczęściej na wysokości dachów osobówek.

    > Czasami.
    > http://www.youtube.com/watch?v=FJZxVefta68
    > http://www.youtube.com/watch?v=HvqQuC_8VrM&feature=r
    elated

    Słowo klucz: OPONY
    Można łatwo zrobić bardzo tendencyjny test.
    Po drugie można też napędem wyjątkowo źle wysterować.

> [...]
    > tudzież technika. Parę nieźle wkopanych SUVów już zdarzyło mi się widzieć,
    > bo ich kierowcom wydawało się, że "4x4" pozwoli im się wykaraskać, a

    Jak do wszystkiego potrzeba i głowy i niepustej.
    Ale przyznasz chyba, że 4x4 raczej pomaga niż przeszkadza w wielu
    przypadkach.

    > Tyle się tu ostatnio dzieje, że kto to zauważy? ;-)

    No właśnie, nic nie zaszkodzi trochę zboczyć czasem z tematu.

    --
    _ _ _a_a
    dominik, gg:919564 _ _ _{.`=`.}_ {/ ''\_

  • 58. Data: 2012-06-07 13:51:56
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2012-06-05 12:01:01 +0000, de Fresz <d...@N...pl> said:

    > Tu już nie chodzi o szanse przeżycia, tu idzie o to, że przy trafieniu
    > z wcale nie jakąś kosmiczną prędkością wielki SUV puff! i uległ
    > kompletnej dezintegracji.

    A ja mam bardzo poważne wątpliwości.
    Widziałem kilka poważnych wypadków, łącznie z tymi co się na torach
    przydarzają.
    Nie widziałem nigdy, by samochód poszkodowany, rozsypał się jakby był
    zrobiony z klocków. On wygląda jakby w nim nic się niczego nie
    trzymało. Jakby był posklejany taśmą samoprzylepną.
    W takiej kolizji odpadają koła, może błotniki, ale skorupa pozostaje w
    jednym kawałku. Może się mylę, ale coś mi tu śmierdzi.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 59. Data: 2012-06-08 10:20:25
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Thu, 7 Jun 2012 13:51:56 +0200, JA napisał(a):
    > Nie widziałem nigdy, by samochód poszkodowany, rozsypał się jakby był
    > zrobiony z klocków. On wygląda jakby w nim nic się niczego nie

    To był nissan navara, czyli pickup. Montuje się do niego plastikową budę,
    żeby nie wyglądał jak pickup - i to właśnie ta buda uległa takiej efektownej
    dezintegracji a'la lego. Sama kabina pewnie trzymała się lepiej - choć
    i tak bez szans przy tej prędkości...
    Trzeba wziąć pod uwagę że to było spotkanie z TIRem - czyli praktycznie z
    jadącą kilkadziesiąt km/h ścianą, co sprawia że prędkości obu pojazdów się
    praktycznie sumują (w przeciwieństwie do wypadku dwóch porównywalnych
    aut)...

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 60. Data: 2012-06-08 11:08:37
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    > Tu już nie chodzi o szanse przeżycia, tu idzie o to, że przy trafieniu
    > z wcale nie jakąś kosmiczną prędkością wielki SUV puff! i uległ
    > kompletnej dezintegracji.

    Tu prędkości się sumują, a efektowna dezintegracja jest przede wszystkim
    udziałem doczepionej plastikowej budy.

    > Wiele kompaktowych SUVów wcale nie jest szczególnie ciężkich, one tylko
    > mają tak wyglądać.

    Owszem, nie ważą 2x więcej niż zbliżone klasą kompakty, ale nie są też
    lżejsze. Gdzie bym nie zajrzał, to nawet malutki Qashqai (czy jak się toto
    pisze) jest porównywalny wagowo z cytryną C5 czy Audi A4/A6...
    Są "napompowane" co być może przekłada się na lepsze strefy zgniotu (nie
    wiem czy tak faktycznie jest).

    > W niektórych przypadkach wręcz trzeba się wdrapywać. A w środku i tak
    > jest ciasno.

    Wdrapywać to się trzeba w "prawdziwych" terenowcach, większość SUVów ma
    właśnie optymalnie ustawioną wysokość :) A co do ciasnoty - jakoś nie bardzo
    to widzę, właśnie bardzo często jest w nich przestronnie bo ze względu na
    większą wysokość są też nieco szersze by mieć lepszą stabilność. Mówię
    o rzeczywistych odczuciach - w suvie (Kia sportage) dało się siedzieć
    wygodnie między dwoma fotelikami dziecięcymi, co w innych samochodach było
    prawie niemożliwe :)

    > Czasami.
    > http://www.youtube.com/watch?v=FJZxVefta68
    > http://www.youtube.com/watch?v=HvqQuC_8VrM&feature=r
    elated

    I co to miało pokazać? Że są lepsze i gorsze realizacje 4x4? Bo chyba nie
    powiesz mi, że w sytuacjach takich jak na tych filmikach samochód bez 4x4 by
    sobie radził lepiej... :>

> [...]
    > widzieć, bo ich kierowcom wydawało się, że "4x4" pozwoli im się
    > wykaraskać, a kończyło się na traktorze.

    Jak ktoś nie potrafi jeździć to i dobre 4x4 mu nie pomoże. Jak się jeździ
    umiejętnie to nawet na bardzo kiepski i ośnieżony/częściowo oblodzony stok
    się wjedzie przednionapędowcem... dopóki nie wydarzy się coś
    nieprzewidzianego (trzeba się zatrzymać) bo wtedy to z reguły już
    umiejętności niewiele dadzą ;)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944