  • 41. Data: 2012-06-01 16:35:19
    Temat: Re: Sony SLT-A37 - lepiej niż lustrzanki
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2012-06-01 10:10, Jacek Osiecki wrote:
    > Fakt, że dowolna lustrzanka nagrywa filmy HD bez porównania lepsze niż 90%
    > różnych kamer HD sprzed 2-3 lat, a i pewnie lepiej od obecnych. Producenci
    > kamer jak ćmy pchają się w kierunku ich miniaturyzacji, co prowadzi do
    > fatalnego - koszmarnie fatalnego - obrazu przy słabym świetle. Tu lustrzanka
    > z dużą matrycą ma gigantyczną przewagę, dzięki czemu mogą z nimi konkurować
    > tylko drogie cudeńka typu panasonic TM900.

    Mała matryca to mały obiektyw z zyliardną krotnością zooma, na tym akurat
    niektórym zależy. Mi nie :) Co do reszty to prawda.
    Póki co kamerki są przygotowane na kręcenie wielogodzinnych relacji,
    aparaty nie. Jeśli ktoś więc potrzebuje realnie zajmować się filmem to
    ograniczenie czasowe, przegrzewania się matryc itd może boleć. Z kolei jak
    film dla kogoś to przygodna sprawa to mając video-slr ma to już w nosie.

    > [ciach lista zalet]
    > + większa ergonomia - wygodnie rozłożone przyciski do różnych funkcji
    > + lepsze wyważenie przy dużych szkłach (w sumie też ergonomia)

    Zgadza się, ogólnie lepsza ergonomia, lustro dziś ma jedyny sens w
    zachowaniu dobrze rozwiniętej technologii AF fazowego i deko kulejącej
    kontrastowego. Jak zniknie i to ograniczenie to i lustra poznikają, ale
    duże aparaty zostaną. Do dużego wiele łatwiej w końcu napakować bajerów i
    prądu.

    > Bzzzt, wrong :( Sony w ofercie ma już tylko SLT+EVIL. Lustra ostatecznie
    > wyleciały z oferty... przynajmniej na stronach i według wszelkich
    > sprzedawców w salonach sony.

    U nas jeszcze widnieją A560, A580 i A900, ale pewnie do chwili wyprzedania
    po prostu będą, choć tych ostatnich to już nie ma a ceny używek często
    przewyższają kiedyś-nowe.

    > Patrząc na cytowany tu test masakrowania szkiełka na kurtmunger, to
    > faktycznie nie ma się co przejmować :)

    Kurt Munger masakrował zaczynając od przodu obiektywu. Realnie jednak moje
    doświadczenia nie potwierdzają by na tylnej soczewce brud był widoczny
    szczególnie mocno. Nawet w aparatach gdzie ten element jest stosunkowo
    mały. Im więcej się upapla tym lepiej zdecydowanie nie będzie, ale też nie
    ma co popadać w jakieś fobie. Tak jak wspominałem - elementarna dbałość o
    sprzęt i będzie ok.

    --
    _ _ _a_a
    dominik, gg:919564 _ _ _{.`=`.}_ {/ ''\_

  • 42. Data: 2012-06-02 14:16:29
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Jacek Osiecki" <j...@c...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > z dużą matrycą ma gigantyczną przewagę, dzięki czemu mogą z nimi
    > konkurować
    > tylko drogie cudeńka typu panasonic TM900.

    W to nie wątpię. Coraz więcej filmów kręconych jest na tym sprzęcie.
    Ale nie o to mi chodzi.
    Moja teza jest taka, że jest to ficzer bez znaczenia dla typowego usera - na
    dłuższą metę, po zachłystnięciu się nowinką.
    Nikt, poza osobami nastawionymi na filmowanie, tak naprawdę z tego nie
    skorzysta.
    A takich osób jest niewiele... Czy to się zmieni? W obecnej sytuacji, gdy
    ludzie zaganiani są do pracy bardziej niż na pańszczyźnie (mówię o globalnym
    trendzie) - śmiem w to wątpić.

    > [ciach lista zalet]
    > + większa ergonomia - wygodnie rozłożone przyciski do różnych funkcji
    > + lepsze wyważenie przy dużych szkłach (w sumie też ergonomia)
    Nieniejszym potwierdzona została częściowo moja opinia o evil-ach:
    bezsensownie małe gabaryty kamery w stosunku do optyki.
    Jeszcze jak za pomocą lustra wyeliminują lag, to będzie super...

    > [...]
    >
    > Bzzzt, wrong :( Sony w ofercie ma już tylko SLT+EVIL. Lustra ostatecznie
    > wyleciały z oferty... przynajmniej na stronach i według wszelkich
    > sprzedawców w salonach sony.
    Czekają na odkrycie. Za 5-10 lat...

    > Patrząc na cytowany tu test masakrowania szkiełka na kurtmunger, to
    > faktycznie nie ma się co przejmować :)

    To, czy kurz widać, czy nie, zależy również od konstrukcji i ogniskowej
    szkła.

  • 43. Data: 2012-06-02 14:56:21
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Użytkownik "dominik" <u...@d...net.pl> napisał w wiadomości

    > Nieprawda, nabywcy zwracają na to uwagę czy im to potrzebne czy nie. Tym
    > bardziej że wielkie matryce z aparatów dają wiele ciekawych opcji
    > niedostępnych w tanim segmencie kamer.

    Prawda jest taka, że jedynie jakieś 10% posiadaczy kamer używa ich w inny
    sposób niż do wypełniania szafy/szuflady

    > Jednak ma. Fotografia to nie inny temat, a też kwitnie.
    Ja na obróbkę 50 fotek "do albumu" potrzebuję ca. 2 godziny. Ciekawe, ile
    filmu bym w tym czasie zrobił?

    > Sony nie ma ostatnio złych matryc, więc szczególnie źle nie odstaje w
    > takim aparacie od konkurencji. Co innego jak by byli mocno w tyle w
    > czułości. Amator tego nie zauważy, dla profesjonalisty za to różnica jest
    > taka jak pomiędzy nowością, a sprawdzonymi modelami.

    Chętnie popatrzę na reakcję profesjonalistów na SLT FF...
    A amatorzy... coż, część kiedyś "dorośnie", a część stwierdzi, że taka slt
    to za duże ustrojstwo na wycieczki...

    > Ale widzisz na matówce? Bo ja nie, to rzecz IMO pomijalna.
    > W obrazie też nie masz szans zobaczyć tego. Grzebiąc w 1:1 zauważysz tylko
    > szum jak dla 1/3EV działki większy, czyli ponownie - tam gdzie światła
    > starcza spokojnie - bez znaczenia, tam gdzie go wiele za mało - różnica
    > nie tak dramatyczna znów (ale jest).
    "ukradzenie" części światła nie jest problemem dla ogólnej oceny kadru. Za
    to dla ogólnych warunków pracy matrycy - dla amatora być może bez
    znaczenia - nie jest pomijalne.
    Podobnie jak występujące sporadycznie "duchy".

    > Co do wizjera, to jest w swojej klasie całkiem niezły mimo wszystko. Jasny
    > na tyle na ile trzeba bo z dużej matrycy nieźle zbiera, podkręcony
    > adaptacyjnie, lag jest znikomy, nie ma za to tego z podnoszeniem lustra.
    > Pełnoklatkowe wizjery są niezłe, ale póki co nie ma pełnoklatkowego SLT by
    > sobie porónywać, za to do niższych półek nawiązuje całkiem nieźle walkę.

    Pytanie lamera: a jak z jasnością wizjera na jasnej plaży? Co z akomodacją
    oka? Amatorowi to - rzecz jasna - wszystko jedno, ale niektórzy dość długo
    patrzą w wizjer...

> [...]
    > gdzie GO nie widać. Tu możesz świetnie ostrzyć i oceniać zakres GO.
    > Zazwyczaj wiesz gdzie to wypada. Dodatkowo można sobie chyba dodać obszar
    > powiększenia (dodać, niekoniecznie powiększać cały kadr).
    > Z pewnością rozdzielczość ekranów wzrośnie i kiedyś ktoś stwierdzi, że
    > jednak róznicy już nie widać, a wygód wiele więcej. Już teraz jest super i
    > jak dla mnie rozdzielczość LCD na tyle jest na tyle duża, że najczęściej
    > to szybka przed ją ogranicza, a nie oko. Z EVF też tak kiedyś będzie.
    > Podejrzewam że tak będzie jak wizjer osiągnie tradycyjne full-hd - czyli

    Hehe, czyli przykładamy lupkie do matówki jak w moim FF :)
    To lubię. Póki jest lupka, matówka, i obiekt niezbyt ruchliwy.
    Wiesz, przecyzyjny i szybku dalmierz to jet to, co uczyniło Leicę królem
    fotografii ulicznej. A matówka z klinem to to, co zbudowało slr...
    Bez ekstra guzika, z bezpośrednią oceną. Inne rozwiązania to ja mam w
    komórcr i kompakcie.
    I nie zapominajmy o jednym: rozwiązanie "lepsze" i "bardziej gażeciarskie"
    to dwa różne rozwiązania.

    > Niekoniecznie, z ostrością nie jest najczęściej tak, że to co widzisz
    > ostre jest wielką niewiadomą. Na wizjerze optycznym też widzisz obszar
    > nieostrości i oceniasz gdzie wypada to najostrzejsze. Tu podobnie tyle, że
    > widzisz dokładnie obraz z matrycy, więc i granice GO są w porządku. Nie
    > trudno tak trafić z doostrzeniem.

    Pójdę do salonu i sprawdzę. Ale, dodając do sprawy lag, nie przewiduję
    zdziwienia...

    > Bo duży aparat może mieć więcej możliwości, w tym:
    > + porządny ekran w EVF i wielkim wizjerem
    > + spory zapas prądu i miejsce na nie
    > + wzmacnianą konstrukcję
    > + dodatki do połączenia z siecią, gripy itd
    >
    > Im mniejszy aparat tym najczęściej ergonomia spada poszczególnych
    > elementów, po prostu nie ma miejsca na nie. Analogicznie możesz porównać
    > laptopy do stacjonarek - te drugie są tańsze, szybsze, mają więcej zapasu
    > mocy, ale w zamian za ograniczoną mocno przenośność.

    Jsne. Najpierw trzeba NEX-em wkurzyć klientów, którzy nabędą kilka
    "kompaktowych" szkieł wielkości optyki do mojej Mamyji, żeby polecieli i
    kupili nex-a z dużym telewizorem... To tak idiotyczne, że musi zadziałać.

    > Raczej tam gdzie nie jest pełnoklatkowe - ale też nie ma jeszcze evil/slt
    > pełnoklatkowego. Cropy mimo wielkich starań mają spore ograniczenia w
    > pryzmacie. Moje A700, powiększone lupką, z dodaną niezła matówką
    > najczęściej i tak daje ten wizjer raczej ciemny i taki sobie. Co innego
    > A900, gdzie wizjer jest wiele większy, ale takiego to trudno znaleźć.

    Popatrz sobie w wizjer FE2/FM2...
    Jak się producentom "przypomni" to rozwiązanie, to evile mogą moieć
    kłopoty...

    > Ale jak to dobrze wspomóc cyfrowo to nie będzie tak źle, powiększać możesz
    > fragment, a i tam obserwować cały kadr. Wizjery elektroniczne dają tu
    > wiele niezłych możliwości i nie ma co się tego bać.

    Ja się boję tylko tego, że zanim to wszystko zadziała, to motyw będzie na
    kursie do ciepłych krajów.

    > Bo jest tworem na przetrwanie - zanim lustra znikną, a evilki opanują
    > wszystko. Opcja o tyle dobra, że po prostu dała od razu niezłą dostępność
    > dla całej optyki i szpeji lustrzankowych.
    > W przyszłości SLT IMHO szans nie ma, ale do tego jeszcze długa droga. Na
    > razie sony ma w ofercie i lusterka i evilki i slt. Każdemu co trzeba.

    Patrz wyżej. I to nawet nie matówka z 30-letniego FE2. Wystarczy ta z
    minolty X700

    > W profesjonalnym filmie żądzą manuale i AF robi operator, więc Kubrick w

    Nie, robi to specjalny człowiek.

    > takim wypadku jak już to by kazał filmować pewnie evilkiem bo łowienie by
    > go nie dotyczyło i tak. Zresztą de facto profesjonalne kamery są właśnie
    > evilkami.

    Tyle, ze praca na planie filmowym to nie to samo, co praca aparatem foto.

    > Pro to zupełnie inny temat,
    > Zresztą jak wspomniałem tam AF nie jest i tak istotny.

    Dokładnie. Ale dla amatora AF w video jest istotny, a evil wprowadza tu
    ograniczenia - zarówno na filmowanie jak i ostrzenie. Oba sensory dostają
    jedynie część światła...

    > Jak już żartujesz do dawaj emotki :)

    To porównaj gabaryty szkieł... Albo całej kamery.

    > Niezmiennie twierdzę, że przy elementarnej higienie sprzętu problemu nie
    > ma najmniejszego, natomiast wszelki kurz poza matrycą jest zdecydowanie
    > bardzo trudno dostrzegalny (w tym ten na tyle soczewki).

    To zależy od konstrukcji szkła i ogniskowej.

    > To zależy o który element pytasz - o ten co to się większość tak okrutnie
    > boi czyli lusterko to zdecydowanie nie. Natomiast EVF i konkretny projekt
    > procesora, pamięci itd to już realne wyzwanie i nie wyskrobiesz sobie tego
    > sam w piwnicy. Przy dużej skali produkcji jednak da to rozsądne koszty.

    > Nieprawda, bezpośrednio przed CD było kilka zbliżonych standardów i żaden
    > nie miał tak dziwnego rozwiązania. Płyty gramofonowe, również były dobrą
    > analogią. Po co po zawiązaniu współpracy z Philipsem nagle mieliby
    > zmieniać podejście na nieoptymalne technologicznie? To się średnio trzyma
> [...]
    Pewnie się nie trzyma, ale prasa "okołabranżowa" o tym pisała w latach
    80-tych.
    I ta współpraca wyglądała inaczej, oidp było to konsorcjum...

    > Co do taniości to już pisałem - EVF sobie nie wyskrobiesz tak zupełnie
    > tanio. Chodzi raczej o inność, bo sony wydaje się nie chcieć podążać drogą
    > bycia na siłę podobnym do nikona i canona. Chcą swoje rozwiązanie
    > rozwinąć, dopracować i tym rywalizować.

    Nie, chodzi o kasę. Zrobienie bigawki z lustrem, która wytrzyma 1000000+
    ekspozycji (jak f 4) nie jest proste. Nawet dla Sony.

    > W wyższej klasie klienci nie są tak podatni na bajery. Dodatkowo fajny i
    > dobrze zrobiony aparat może spokojnie służyć lata :)
    > Moje A900 mogłoby mieć jedynie matrycę jak z D800E i może kilka drobiazgów
    > LV/filmowych do zabawy, poza tym to świetny aparat i nie widzę potrzeby
    > zmiany na jakiś czas.

    W wyższej klasie klienci kupowali d3x do fotek rodzinnych, a obecnie
    przesiadają się na d800 :)

  • 44. Data: 2012-06-02 14:58:43
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Użytkownik "de Fresz" <d...@N...pl> napisał w wiadomości

    > A może słyszałeś kiedyś o takiej stronie, fajnej ponoć, wielu ludzi sporo
    > czasu tam spędza, jak to się nazywało, o już sobie przypomniałem! Youtube!

    Coś słyszałem.
    Rzuć mi jeno linkami, do czegoś co da się oglądnąć i ma więcej niż 5
    minut...
    Oraz do takich których nie dałoby się zrobić komórką czy kompaktem.

  • 45. Data: 2012-06-02 23:10:10
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Sat, 2 Jun 2012 14:16:29 +0200, Marcin [3M] napisał(a):

> [...]
    > dłuższą metę, po zachłystnięciu się nowinką.
    > Nikt, poza osobami nastawionymi na filmowanie, tak naprawdę z tego nie

    Nie do końca. Kamery ludzie z reguły kupują nie po to żeby zostać nowym
    Almodovarem, tylko żeby filmować dzieci, imprezy rodzinne i inne tego typu
    okazje. Jeśli ktoś nie ma kamery - tym bardziej się ucieszy że teraz będzie
    mógł być tym piętnastym kręcącym chrzciny ;) Jeśli ma kamerę - niewykluczone
    że rzuci ją w kąt po tym jak zobaczy że głupi aparat filmuje bez porównania
    lepiej niż jego dotychczasowy sprzęt.

    Zresztą - teraz już wszystkie (może poza jakimiś egzotycznymi wyjątkami)
    aparaty kręcą też filmy. Ktoś kto nie wnika wystarczająco głęboko w temat
    nie będzie wiedział na czym polega przewaga SLT nad evilami - nawet jak
    zobaczy efekty gorszego AF na evilu, to będzie ogólnie psioczył na aparat
    a nie pluł sobie w brodę "mogłęm SLT kupić, fazowy AF by zdecydowanie
    pomógł" :)

    > Czekają na odkrycie. Za 5-10 lat...

    Nie obraziłbym się za lustro, które będąc nieruchome mogłoby stawać się
    przezroczyste na czas robienia zdjęcia. Wilk syty i owca cała - brak
    mechaniki i związanych z tym wibraci i lagów, a lustro jest :)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 46. Data: 2012-06-03 12:58:23
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2012-06-02 23:10, Jacek Osiecki wrote:
    > Nie obraziłbym się za lustro, które będąc nieruchome mogłoby stawać się
    > przezroczyste na czas robienia zdjęcia. Wilk syty i owca cała - brak
    > mechaniki i związanych z tym wibraci i lagów, a lustro jest :)

    Ale póki co w razie czego można klapnąć jeszcze. Wprawdzie wibracja i lag
    jest, ale jest to zawsze jakieś rozwiązanie alternatywne do
    półprzepuszczalnego nieruchomo. Na razie by wystarczyło by w razie
    potrzeby nie mieć tych największych wad SLT.

    --
    _ _ _a_a
    dominik, gg:919564 _ _ _{.`=`.}_ {/ ''\_

  • 47. Data: 2012-06-04 02:32:48
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2012-06-02 14:56, Marcin [3M] wrote:
    > Prawda jest taka, że jedynie jakieś 10% posiadaczy kamer używa ich w inny
    > sposób niż do wypełniania szafy/szuflady

    Bo na krótkie ujęcie się im jej wyciągać nie chce, z aparatem chyba jest
    deko łatwiej tu. Jakieś to video bardziej namacalne.

    > Ja na obróbkę 50 fotek "do albumu" potrzebuję ca. 2 godziny. Ciekawe, ile
    > filmu bym w tym czasie zrobił?

    Ty,
    amatorzy najczęściej nie obrabiają.
    Robią zrzut z karty i tyle.

    I to nawet znam wielu którzy zupełnie nie rozumieją po co jest RAW a mają
    lustra średniej i wyższej półki.

    > Chętnie popatrzę na reakcję profesjonalistów na SLT FF...

    Mnie interesowałoby raczej czy pojawi się jakiś śmiałek z SLT na
    olimpiadzie czy euro, ale sony się nie wykokosiło z tym więc nie ma szans
    na to tym razem. Szkoda, bo pińćseta jest do kupienia od ręki.

    > A amatorzy... coż, część kiedyś "dorośnie", a część stwierdzi, że taka slt
    > to za duże ustrojstwo na wycieczki...

    To ja nie dorosłem, bo ciągle chodzę na wycieczki z A900 albo A700, miałem
    kilka fajnych kompaktów i uzytek był ich żaden, szlag mnie trafiał jak
    tylko miałem się zdegradować. To już lepiej taszczyć w góry kilka kilo.

> [...]
    > znaczenia - nie jest pomijalne.
    > Podobnie jak występujące sporadycznie "duchy".

    Duchy są, ale trzeba się starać by je wypatrzyć. Jak dla mnie to kolejny
    efekt obok ca, winietowania i słabego mtf. W większości sytuacji go nie
    ma, amator nie zobaczy, pro będzie gryzło w zadek.

    > Pytanie lamera: a jak z jasnością wizjera na jasnej plaży? Co z akomodacją
    > oka? Amatorowi to - rzecz jasna - wszystko jedno, ale niektórzy dość długo
    > patrzą w wizjer...

    Jak wszędzie w video - ciemnieje do obrazu jaki byś otrzymał na wizjerze,
    przepalenia w wielkim słonku są większe niż zobaczysz okiem, albo inaczej
    - inne po prostu. Ale mimo wszystko dobrze to widzieć - bo wiadomo że
    wyjdzie na zdjęciu. Oczywiście aparat może sygnalizować przepalenia, nawet
    walnąć histogram. Sama jasność do regulacji.

    > Hehe, czyli przykładamy lupkie do matówki jak w moim FF :)
    > To lubię. Póki jest lupka, matówka, i obiekt niezbyt ruchliwy.

    Lupka ma tę wadę, że przyciemnia obraz, dodaje niewyraźność na brzegi, no
    i cały kadr od razu Ci psuje. Ma też najczęściej fixed zoom i utrudniona
    jest zmiana pozycji. W przypadku EVF można sobie to fajnie uorganizować.

> [...]
    > komórcr i kompakcie.
    > I nie zapominajmy o jednym: rozwiązanie "lepsze" i "bardziej gażeciarskie"

    Nowe możliwości tworzą nową specyfikę problemu. To się da spokojnie fajnie
    ustawić. Zresztą tak jak mówiłem to EVF to nie jest to co kiedyś z cienką
    rozdzielczością i wielkim lagiem. Dzisiaj technika już pozwala zrobić to
    całkiem rozsądne. Szczęśliwie dalej się rozwija bo SLR powodu ku temu nie
    dawały.

    > Pójdę do salonu i sprawdzę. Ale, dodając do sprawy lag, nie przewiduję
    > zdziwienia...

    Proszę bardzo - dopadnij A77 i zerknij. Idealnie nie jest ale i tak byłem
    bardzo pozytywnie zaskoczony.

    > Jsne. Najpierw trzeba NEX-em wkurzyć klientów, którzy nabędą kilka
    > "kompaktowych" szkieł wielkości optyki do mojej Mamyji, żeby polecieli i
    > kupili nex-a z dużym telewizorem... To tak idiotyczne, że musi zadziałać.

    Na wielkie Evilki przyjdzie czas, póki co nie ma ich zdecydowanie więc nie
    ma o czym gadać. Ale brak lustra ma sens jak dla mnie spory. Wyobraź sobie
    np. gamę obiektywów z ultra szerokim kątem i bez retrofocusa. Teraz tylko
    lustro temu przeszkadza. Może będzie się dało wiele taniej/lepiej zrobić
    np. 35/1.4?

    > Popatrz sobie w wizjer FE2/FM2...
    > Jak się producentom "przypomni" to rozwiązanie, to evile mogą moieć
    > kłopoty...

    A jest lepiej od A900? Dokładniej dlaczego?
    Owszem, evilki jeszcze nie mają najlepszych wizjerów, póki co chyba
    właśnie A77 tu ma najlepiej (nie evil, ale ma EVF).
    Widzisz, póki co mamy aparaty które na siłę nawiązują do przeszłości, ale
    to powinno się zmienić. Wtedy np. będzie można w końcu mieć wizjer np. w
    okularach. Z optycznym się tak nie dało i już. To kolejne zalety jakie nas
    czekają.

    > Ja się boję tylko tego, że zanim to wszystko zadziała, to motyw będzie na
    > kursie do ciepłych krajów.

    Już mówiłem że to nie tak jak z lupką, że zakrywa Ci wszystko. Można
    wybrać co i jak powiększone. Pamiętaj, że widzisz dokładnie GO i bez błędu
    ostrzysz. To wiele bardziej pomocne.

    > Patrz wyżej. I to nawet nie matówka z 30-letniego FE2. Wystarczy ta z
    > minolty X700

    Dopiero co wsadziłem M-kę do A900, w A100 mam od zawsze, natomiast w A700
    mam klin z rastrem, więc wierz mi że wiem co to dobra matówka.
    Jednak: dla cropa klin z rastrem trochę ciemnawo i maławo, po powiększeniu
    jeszcze całość słabnie (mam 1,35x niemal na stałe). Na A900 M-ka daje
    radę, ale, chociaż różnice dalej są i to dość znaczne. Mam też klin z
    rastrem do A900, ale dawał niewielkie problemy z pomiarem światła. M
    zostało jako najlepszy kompromis.

    W przypadku EVF z głównej matrycy masz tę zaletę że pomiar światła działa
    jak trzeba, ostrość jest dokładnie taka jak będzie na zdjęciu, GO wypada w
    tym miejscu co powinna i dodatkowo tak wielka jak powinna. Rozdzielczość
    nie taka jak optycznie, ale piksele bardziej elastyczne. To co jest w A77
    już jest na tyle niezłe, by nie chcieć wracać do optycznego czasem, nie
    dlatego że ten jest niewygodny, ale dlatego, że EVF już są niezłe, a nie
    niosą z sobą tylu miejsc gdzie coś się zrypie.

    > Nie, robi to specjalny człowiek.

    Toż mówię, że operator robi za AF.

    > Tyle, ze praca na planie filmowym to nie to samo, co praca aparatem foto.

    Już jest wiele dodatków do Canona Marka 5D coby go upodobnić do kamery.

    > Dokładnie. Ale dla amatora AF w video jest istotny, a evil wprowadza tu
    > ograniczenia - zarówno na filmowanie jak i ostrzenie. Oba sensory dostają
    > jedynie część światła...

    W evil? Jest jeden, po co drugi?
    W SLT tak samo - jeden, tyle że po drodze lustro i czujniki fazowe (20%);

    > To porównaj gabaryty szkieł... Albo całej kamery.

    Nikosie w swojej kompaktowości stały się nijakie. Sorry, ale tamten sensor
    to degradacja do możliwości zwykłych kompaktów. Dla mnie minimum to APS-C,
    a i tak wolałbym evilka 35mm i nie mów mi, że małych i dobrych, a
    kompaktowych szkieł do niego nie ma. Do leiki jakoś są.

    > To zależy od konstrukcji szkła i ogniskowej.

    Tak, im mniejsza powierzchnia, tym większy procent jaki paproch
    zdegraduje. Na lustrze jednak nie ma aż takiego "zbierania promieni". Taki
    np. samyang 8mm, soczewkę końcową ma maciupką, więc pewnie więcej wpłynie
    na jakość kurz na niej niż lustrze.

    > Pewnie się nie trzyma, ale prasa "okołabranżowa" o tym pisała w latach
    > 80-tych.
    > I ta współpraca wyglądała inaczej, oidp było to konsorcjum...

    Było pewnie sporo mitów, legend i bajek wokół tego. Trudno uwierzyć, żeby
    akurat ta była prawdą, bo ani to historycznie wspólne, ani jakkolwiek
    sensowne. To jak byś wymyślił aparat, w którym ostrość ustawia się kręcąc
    body, a nie pierścieniem na obiektywie. ;)
    Co do współpracy ogólnej to również słyszałem, że cośtam sony spowalniało
    ją by sobie fabrykę wybudować czy coś. Może jakieś ziarnko prawdy w tym
    jest, na wiki coś było też dopisane o tym chyba.

    > Nie, chodzi o kasę. Zrobienie bigawki z lustrem, która wytrzyma 1000000+
    > ekspozycji (jak f 4) nie jest proste. Nawet dla Sony.

    Milion? Po co tyle?
    Jak by padło hasło, że migawki mają licznik zepsucia na ileś i potem
    zmuszają do wymiany to też by była teoria spiskowa ;)
    Myślę, że to tylko skutek uboczny tej decyzji, że lustro nieruchome. Ktoś
    uznał, że w tym segmencie nikt się nie obrazi. Może w A99 będzie kłapanie :)

    > W wyższej klasie klienci kupowali d3x do fotek rodzinnych, a obecnie
    > przesiadają się na d800 :)

    Jak do rodzinnych to czemu nie? :)
    D800 jest sympatycznym aparatem zdecydowanie. Mogłoby być jeszcze jedno
    takie tylko A900-like :) Ale to tylko już update, wszelkie wielkie wady
    dawno nie istnieją.

    --
    _ _ _a_a
    dominik, gg:919564 _ _ _{.`=`.}_ {/ ''\_

  • 48. Data: 2012-06-04 11:58:30
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2012-06-02 14:58:43 +0200, "Marcin [3M]" <m...@g...pl> said:

    > Coś słyszałem.
    > Rzuć mi jeno linkami, do czegoś co da się oglądnąć i ma więcej niż 5
    > minut...

    A po co aż tak długie?

    > Oraz do takich których nie dałoby się zrobić komórką czy kompaktem.

    Się mi nie chce szukać, ale możliwość zabawy GO, użycia bardzo
    szerokiego kąta oraz jakość przy kiepskich warunkach oświetleniowych są
    dość istotnymi argumentami za. Zresztą nieważne czy ludziom uda się
    zrealizować jakąś ambitniejszą produkcję, istotne są aspiracje - to one
    są niebagatelną siłą motoryczną popychającą do zakupów. Zupełnie jak z
    SUVami - sportowy styl, czysto teoretyczne możliwości terenowe, a
    kupują je ludzie, dla których sport to zapasy z lodówką, a teren to 20
    metrów dziurawej szutrówki raz na pół roku.

    de Fresz

  • 49. Data: 2012-06-04 17:43:17
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

> [...]
    > SUVami - sportowy styl, czysto teoretyczne możliwości terenowe, a kupują
    > je ludzie, dla których sport to zapasy z lodówką, a teren to 20 metrów

    Czyli jesteśmy w punkcie, na który wskazywałem: zarówno video o
    profesjonalnej jakości w aparacie, jak i "militarne" możliwości suva (szybko
    zresztą w terenie sprowadzane do właściwej proporcji :) ) jest takim samym
    gadżetem.

    OT: Z innej bajki - suv-ów tym więcej, im dalej na wschód. W mojej wiosce
    roi się od "RU" - i właściwie wszystkie to właśnie suv-y. I chodzi tu raczej
    nie o dziury, a o nadzieję, że w kolizji to "my ich, a nie oni nas"...
    Ot, specyficzne podejście do bliźniego swego. Brrr...

  • 50. Data: 2012-06-04 20:55:47
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2012-06-04 17:43, Marcin [3M] wrote:
> [...]
    > raczej nie o dziury, a o nadzieję, że w kolizji to "my ich, a nie oni nas"...
    > Ot, specyficzne podejście do bliźniego swego. Brrr...

    A wy dwaj nie pomyśleliście, że takie auto to większa wygoda +
    bezpieczeństwo w zamian jedynie za większe spalanie benzyny i deko droższe
    części? Akurat większość suvów to nie są popierdalacze, które się co rusz
    okręcają wokół słupa, a takie 4x4 całkiem nieźle się choćby w zimie
    przydaje. Pewnie że w lecie na prostej bez dziur płaci się benzyną więcej,
    ale póki co większości nie stać na kilka aut do użytku w zależności od
    pogody, pory roku i konkretnej trasy.
    A większy się i tak zawsze znajdzie. Co więcej znajdą się słupy i drzewa,
    na nie i tirem nie dasz rady.

    --
    _ _ _a_a
    dominik, gg:919564 _ _ _{.`=`.}_ {/ ''\_