  • 101. Data: 2010-12-10 11:46:09
    Temat: Re: Silnik z przodu, RWD, lekki tyl - i koszmar na sliskiej drodze
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Rafal VFR wrote:

    > Zgadzam sie z Toba.
    > Napisze nawet dlaczego - w sumie nie napisze a przytocze to co bylo
    > kiedys na stronie MIchelina - "radzil ludzik Michelin". Michelin
    > zaleca aby opony o lepszej przyczepnosci byly montowane bez wzgledu
    > na naped na osi tylnej. Bardziej obrazowo mozna to sobie wyobrazic
    > kiedy jest auto bez zdanych systemów wspomagajacych. Jesli na luku
    > drogi ucieka przednia os naturalna obrona kierowcy jest odpuszczenie
    > gazu - i slusznie - dociazamy wten sposób os przednia, auto zwalnia
    > i szanse na wyjscie z poslizgu bez naszej niejako ingerencji rosna.

    Z tym dociążaniem przedniej osi przy odpuszczaniu gazu to bym się tak
    nie rozpędzał...
    Żeby uzyskac taki efekt, trzeba miec sensowne hamowanie silnikiem. A
    żeby takie było - trzeba odpuścić gaz przy już sporych obrotach.
    To nie moto, że się zazwyczaj kręci wysoko ;-)

    Jak ktoś jeździ np. kapeluszniczą Corollą, w stylu takim jak mu
    podpowiadają strzałeczki, czyli - kapeluszniczo, wpadając w poślizg
    będzie miał obroty rzedu 1300-1500. Hamowanie silnikiem przy takich
    obrotach jest symboliczne.
    Nie mówiąc już o automacie, bo tu przy takich obortach to tego
    hamowania praktycznie nie ma.

    Kiedyś jeździłem regularnie takim odcinkiem, gdzie zimą leżał śnieg i
    był taki bezpieczny zakręt - na zewnętrznej krawędzi zakrętu zaczynał
    się duży parking, równo z jezdnią się zaczynający, można było się tam
    bezpiecznie wsunąć w razie potrzeby.

    I tak metodą prób i błędów wyszło mi jednak że przy FWD hamowanie
    silnikiem podparte DELIKATNYM hamulcem, z czuciem - jest
    najefektywniejsze. Przy braku hamowania silnikiem, bo niskie obroty -
    hamulec odpowiednio dozowany pozwala utrzymać przyczepność kół.
    Przy tej samej prędkości, bez hamulca - przód zaczynał uciekać.

    Tyle że do takiego użycia hamulca trzeba dobrze przećwiczyć swój
    samochód, bo każdy inaczej się zachowa...

    --
    Pozdro
    Massai

  • 102. Data: 2010-12-10 11:46:29
    Od: "Mariusz Chwalba" <m...@c...net>

    On Fri, 10 Dec 2010 11:29:12 +0100, Kuba (aka cita) <y...@w...pl>
    wrote:

    > przeczytaleś całość?
    >
    > Skoro blondynka radzi sobie z FWD, a nie radzi sobie z RWD oznacza
    > jednoznacznie, ze FWD jest łatwiejszy i więcej wybacza.
    > Czy da sie jechać z RWD? Tak
    > Czy prościej jest z FWD? Tak

    Czy da się opanować poślizg w FWD? Tak
    Czy prościej jest w RWD? Tak

    > Bez sensu dorabiać ideologie o konieczności posiadania jakis super
    > umiejętności, bo nawet jesli super kierowca radzi sobie z RWD w każdej
    > sytuacji, to nie znaczy ze RWD jest lepsze.

    Bez sensu dorabiać ideologie o łatwiejszym poruszaniu się zimą, jeśli
    dotyczy tylko ruszania z parkingu, bo nawet jeśli każda blondynka radzi
    sobie z ruszeniem z FWD w każdej sytuacji[*], to nie znaczy, że na zakręcie
    nie wypadnie do rowu.

    > Lepsze będzie to, co bez potrzeby posiadania tych specjalnych
    > umiejętności pozwoli na normalne przemieszczanie sie z punktu A do B

    Czyli AWD :-)

    No, chyba, że przez "normalne przemieszczanie" masz na myśli "zwalniamy
    do 30 bo strach w oczach". Wtedy nic ino FWD i kapelusz na drogę.

    pozdrawiam,
    [*] Radzi sobie my ass. Zakopać się wszystkim można i nie wydaje mi się,
    żeby którakolwiek ośka miała przewagę.
    --
    Mariusz 'koder' Chwalba

  • 103. Data: 2010-12-10 11:47:27
    Od: "Marcin \"Kenickie\" Mydlak" <e...@3...lp>

    > Użytkownik "Filip KK" <n...@n...pl> napisał w wiadomości

    > pitu pitu..

    Filipek jest coraz zabawniejszy. Tylko dlaczego utykał do tego stopnia,
    że go przednionapędówki taranowały? Chyba się nigdy nie dowiemy.

    Wybacz Kuba, że się podczepiam pod twój post, ale chyba muszę wyciągnąć
    naszego grupowego troglodytę z KF'a, bo widzę, że mnie spora doza dobrej
    zabawy omija.

    --
    Marcin "Kenickie" Mydlak
    Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl

  • 104. Data: 2010-12-10 11:52:22
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Mariusz Chwalba wrote:

    > Czy da się opanować poślizg w FWD? Tak
    > Czy prościej jest w RWD? Tak

    Czy łatwiej wpaść w poślizg RWD niż FWD? Tak. Wystarczy dodać za mocno
    gazu.
    W typowej sytuacji, gdy ktoś z małymi umiejętnościami będzie jechał
    nieostrożnie - nie będzie miało znaczenia czy będzie miał RWD czy FWD -
    i tak nie będzie umiał wyjść z tego poślizgu.

    Tak, wiem, jak się umie, to się nie wpadnie.

    Chodzi o to żeby jak się nie umie - nie wpaść.

    Załóżmy że wprowadzono zakaz FWD, i wszyscy (także lebiegi) się muszą
    przesiąść na RWD.
    Co się dzieje na drogach?

    --
    Pozdro
    Massai

  • 105. Data: 2010-12-10 12:06:07
    Od: "Mariusz Chwalba" <m...@c...net>

    On Fri, 10 Dec 2010 11:52:22 +0100, Massai <t...@w...pl> wrote:

    [...]
    > Czy łatwiej wpaść w poślizg RWD niż FWD? Tak. Wystarczy dodać za mocno
    > gazu.

    Czy łatwiej wpaść w poślizg FWD niż RWD? Tak. Wystarczy dodać za mocno
    gazu, lub ująć za szybko gazu.

    > W typowej sytuacji, gdy ktoś z małymi umiejętnościami będzie jechał
    > nieostrożnie - nie będzie miało znaczenia czy będzie miał RWD czy FWD -
    > i tak nie będzie umiał wyjść z tego poślizgu.

    Jak się wychodzi z poślizgu:

    RWD: noga z gazu i auto samo się prostuje.
    FWD: noga na gaz i kręcimy odpowiednio kierownicą.

    Co prostsze?

> [...]
    >
    > Chodzi o to żeby jak się nie umie - nie wpaść.
    >
    > Załóżmy że wprowadzono zakaz FWD, i wszyscy (także lebiegi) się muszą

    Pustawo, bo z parkingów nie będą umieli wyjechać :P.

    Poważniej: manipulujesz. Częściej problemy z ruszeniem powoduje duży silnik
    na ośce, niż napęd z F/RWD. Im większy silnik, tym delikatniej trzeba gazem
    operować by nie zerwać przyczepności. Albo ruszać z dwójki.

    Przypadkiem RWD o których mowa mają zwykle duże silniki.

    pozdrawiam,
    --
    Mariusz 'koder' Chwalba

  • 106. Data: 2010-12-10 12:07:35
    Od: Artur Frydel <a...@g...com>

    Day Fri, 10 Dec 2010 00:22:47 +0100, Nex@pl wrote:

    > którego bym nie wyjechał :) Aha, może słowo klucz to szpadel w bagażniku
    > ;-) W razie W odkopuje sobie trochę przed i za kołami i zawsze wyjadę.

    Dokładnie.
    Szpadel + trochę piasku. Potrafi zdziałać cuda.

    --
    Artur 'bzyk' Frydel
    In theory there is no difference between practice and theory

  • 107. Data: 2010-12-10 12:55:37
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Mariusz Chwalba wrote:

> [...]
    > sie >>> jechać z RWD? Tak Czy prościej jest z FWD? Tak

    > Czy łatwiej wpaść w poślizg FWD niż RWD? Tak. Wystarczy dodać za mocno

    Mocna fura z RWD to przy mocnym dodaniu gazy potrafi tańczyć nawet na
    prostej ;-)
    Z FWD to nie takie łatwe.
    Owszem, jak się na śliskim w zakręcie dociśnie, to potrafi przód trochę
    uciec - ale jak się w RWD na śliskim zakręcie dociśnie - dupa ucieknie
    bankowo.

    Ujecie gazu żeby spowodowało poślizg nadsterowny, to musi być bardzo
    ślisko + duży silnik i wysokie obroty.

    Wprowadzenie normalnego (nie dłubanej rajdówki) FWD w dłuższą
    nadsterowność bez ręcznego to duża sztuka. M. in. dlatego wszyscy
    podkreślają wyższość RWD do zabaw na śniegu...

    > Jak się wychodzi z poślizgu:
    >
    > RWD: noga z gazu i auto samo się prostuje.

    Jak leci bokiem? Już to widzę jak bez kontry wyprostujesz...

    > FWD: noga na gaz i kręcimy odpowiednio kierownicą.

    Jak ucieka przód? tu i tak niewiele można zdziałać ;-)

    Wszystko jest kwestią JAKI to poślizg.

> [...]
    > silnik na ośce, niż napęd z F/RWD. Im większy silnik, tym delikatniej
    > trzeba gazem operować by nie zerwać przyczepności. Albo ruszać z

    Mam trzylitrową V6 z FWD. Tej zimy nie miałem problemów z ruszaniem,
    choć ze skręcaniem zdarzyło się na parkingu ;-)

    Przedłużana siódemka która stoi obok mnie na parkingu - w czasie tych
    śniegów w ogóle nie wyjechała z miejsca parkingowego ;-) Raz facet
    spróbował, wyciorał doły, i już się nie wytoczył... Dopiero jak
    odpuściła pogoda - wyjechał.

    --
    Pozdro
    Massai

  • 108. Data: 2010-12-10 12:57:20
    Od: DoQ <p...@g...com>

    W dniu 2010-12-10 00:22, Nex@pl pisze:

    > którego bym nie wyjechał :) Aha, może słowo klucz to szpadel w bagażniku
    > ;-) W razie W odkopuje sobie trochę przed i za kołami i zawsze wyjadę.

    No tak, machanie saperką to pewnie taki dodatkowy ficzer dla wyznawców RWD.

    Pozdrawiam
    Paweł
    DoQ --[ES9J4]-- mail: p...@g...com

  • 109. Data: 2010-12-10 12:59:02
    Od: DoQ <p...@g...com>

    > RWD jest lepsze, a Ty nie umiesz.

    To tak jak z Iphone 4. To ponoć najlepszy telefon na świecie, tylko musi
    mieć odpowiedni moduł trzymający ;))

    Pozdrawiam
    Paweł
    DoQ --[ES9J4]-- mail: p...@g...com

  • 110. Data: 2010-12-10 13:16:19
    Od: "Mariusz Chwalba" <m...@c...net>

    On Fri, 10 Dec 2010 12:55:37 +0100, Massai <t...@w...pl> wrote:

    [...]
    > Mocna fura z RWD to przy mocnym dodaniu gazy potrafi tańczyć nawet na
    > prostej ;-)

    Pewnie. Ale to poślizg na żądanie, więc chyba trudno go mieć za złe
    napędowi,
    nie?

    [...]
    > Jak leci bokiem? Już to widzę jak bez kontry wyprostujesz...

    Jak auto zaczyna uciekać to to czuć. Zdjęcie natychmiastowe nogi z gazu
    go prostuje. Jak juz dupa jedzie w krajobraz to pewnie, kontrować trzeba
    - ale pierwszy odruch zwykle wystarcza.

    > Jak ucieka przód? tu i tak niewiele można zdziałać ;-)

    Aha, czyli jak FWD wpadnie w poślizg, to już nic nie zrobisz? :-)
    Dobrze wiedzieć, że taką zaletę mają.

    > Wszystko jest kwestią JAKI to poślizg.

    O, sedno.

    Więc, w RWD nieporównywalnie trudniej jest wpaść w poślizg przednimi
    kołami.
    W taki, wiesz, "jedziemy w krajobraz i nic nie można zrobić"

    [...]
    > Mam trzylitrową V6 z FWD. Tej zimy nie miałem problemów z ruszaniem,
    > choć ze skręcaniem zdarzyło się na parkingu ;-)
    >
    > Przedłużana siódemka która stoi obok mnie

    Wybacz, ale "przedłużana siódemka" z niczym mi się nie kojarzy. No, oprócz
    spamu "ENLARGE YOUR PENIS!!!ONEONE" :>

    > na parkingu - w czasie tych
    > śniegów w ogóle nie wyjechała z miejsca parkingowego ;-) Raz facet
    > spróbował, wyciorał doły, i już się nie wytoczył... Dopiero jak
    > odpuściła pogoda - wyjechał.

    Każde auto można zakopać. Szczególnie, jak stoi dłużej w śniegu.

    Ciekawostka - SLK które stoi mi "pod chmurką", obsypane śniegiem prawie
    po piasty, wyjechało bez większego marudzenia. Tajemna metoda wykopywania
    się z zaspy to "skrzyna na W, ASR wyłączyć, leciutko na gaz". Ze dwa razy
    cofnąłem się i bujnąłem do przodu z lekkiego rozpędu i wyjechał.

    pozdrawiam,
    --
    Mariusz 'koder' Chwalba