  • 41. Data: 2015-09-07 13:08:37
    Temat: Re: Silniczek
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 7 września 2015 12:49:49 UTC+2 użytkownik Robert Wańkowski
    napisał:
> [...]
    czasu na dopracowanie sterowania)
    > I do krokowca potrzeba sterownika i do serwa. Od strony sterownika
    > sterowanie jest takie same.

    Krokowcem możesz sterować w ciemno. Mówisz mu gdzie chcesz być i możesz nie sprawdzać
    gdzie w rzeczywistości jesteś. Przy zalożeniu że masz zapas mocy i że nie gubisz
    kroków, działa to bardzo dobrze, a w maszynach wieloosiowych nie ma problemu z
    synchronizacją osi. W serwie natomiast musisz cały czas wiedzieć gdzie chcesz być i
    gdzie jesteś w rzeczywistości, generowac różnicę i nią sterować prąd w silniku. O ile
    dla jednoosiowego sterowania jest to proste, to generowanie trajektorii w maszynach
    dwu, trzy, cztero, pięcio, czy sześcioosiowych robi się zagadnieniem wykraczającym
    poza zdolności i możliwości czasowe amatora. Stąd pokutujące do dziś powszechne
    mniemanie o jakejś elitarności serwosilników. Ale wraz z upowszechnianiem się
    opensourceowych procedur do ich sterowania, to tabu upada.

  • 42. Data: 2015-09-07 13:25:03
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2015-09-07 o 13:01, J.F. pisze:
    > Chyba, ze masz na mysli to co wyzej, co steruje sterownikiem silnika.
    > Tam faktycznie moze byc juz podobnie ...
    Tak to mam na myśli. Przy maszynie mam krokowce i sterownik gdzie z
    płyty sterującej idą sygnały kierunku i kroku.
    Patrząc na sterowniki serw jest tak samo. Dlatego odpowiedziałem na
    wiadomość Konrada, że z punktu widzenia sterowaniem sterownikami w obu
    przypadkach jest podobnie, a nawet tak samo. Nawet istnienie enkoderów w
    serwach z punktu widzenia sterowaniem nic mnie interesuje. Serwo pogubi
    kroki to tylko wyśle sygnał, że się rozjechało.
    I nie gadzam się z Konradem, że sterowanie serwami bardziej skomplikowane.
    Serwa chyba zawsze kupuje się z dedykowanym sterownikiem, przy
    krokowcach trochę większe pole manewru.

    Robert

  • 43. Data: 2015-09-07 13:29:18
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2015-09-07 o 13:08, Konrad Anikiel pisze:
    > O ile dla jednoosiowego sterowania jest to proste, to generowanie trajektorii w
    maszynach dwu, trzy, cztero, pięcio, czy sześcioosiowych robi się zagadnieniem
    wykraczającym poza zdolności i możliwości czasowe amatora.
    Ale czy do napędu masz krokowce czy serwa nie ma znaczenia. Nikt nie
    buduje sam sterowników do serw. Przygotowanie trajektorii jest takie
    samo dla serwa i krokowca. G-kod jest taki sam dla obu napędów.

    Robert

  • 44. Data: 2015-09-07 13:44:08
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 7 września 2015 13:29:20 UTC+2 użytkownik Robert Wańkowski
    napisał:
    > Nikt nie
    > buduje sam sterowników do serw.

    Tak, Latający Potwór Spagetti je tworzy.

    Tak w ogóle to na potrzeby tej rozmowy trzeba by zacząć rozróżniać "driver" od
    "controller". Po polsku jedno i drugie to sterownik!

    W jaki sposób serwo gubi kroki?

  • 45. Data: 2015-09-07 15:48:02
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2015-09-07 o 13:44, Konrad Anikiel pisze:
    > Tak, Latający Potwór Spagetti je tworzy.
    >
    > Tak w ogóle to na potrzeby tej rozmowy trzeba by zacząć rozróżniać "driver" od
    "controller". Po polsku jedno i drugie to sterownik!

    > W jaki sposób serwo gubi kroki?
    Nie buduje ktoś, kto składa maszynę z podzespołów. Z tych co znam to
    Bermaq, Felder, Kimla, SCM nie budują sterowników do serw. Biorą gotowe.

    Serwo gubi kroki z tych samych powodów co krokowiec, moc serwa jest za
    mała i nie może pokonać sił podczas obróbki, wjedzie w mocowania itp.
    Ilość impulsów STEP nie zgadza się z tym co wychodzi z enkodera i
    sterownik zatrzymuje serowo i wystawia sygnał błędu.

    Robert

  • 46. Data: 2015-09-07 16:04:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    .pl...
> [...]

    >itp. Ilość impulsów STEP nie zgadza się z tym co wychodzi z enkodera
    >i sterownik zatrzymuje serowo i wystawia sygnał błędu.

    To, ze sie nie zgadza, to jest sytuacja do pewnego stopnia normalna.
    Controller zadaje, controller-driver realizuje, ale zanim zrealizuje,
    to sie nie zgadza :-)
    Na tym serwo polega, ze steruje dalej az sie bedzie zgadzalo.
    Oczywiscie jesli nie zgadza sie przez dluzszy czas, przekroczono
    dopuszczalny prad silnika itp, to jeden sterownik drugiemu moze blad
    zaraportowac.

    I Konrad ma racje z tymi wieloma osiami - sprawa sie komplikuje jak
    wsystko musi wspoldzialac.
    Stozek np chcesz wytoczyc, ladny, gladki, a nie schodkowy.

    Lamana skosna, luk - kolejne komplikacje ...

    J.

  • 47. Data: 2015-09-07 20:08:46
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2015-09-07 o 16:04, J.F. pisze:
    > Oczywiscie jesli nie zgadza sie przez dluzszy czas, przekroczono
    > dopuszczalny prad silnika itp, to jeden sterownik drugiemu moze blad
    > zaraportowac.
    Ja myślę, że jest inaczej. Ale może tkwię w błędzie. Zapytam biegłych w
    tym temacie.

    Robert

  • 48. Data: 2015-09-08 04:47:38
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-09-07 o 09:13, J.F. pisze:

    > W motoryzacji ... jak 30 lat temu silniczek krokowy do gaznika
    > wstawili, tak chyba nadal jest krokowy.

    Gazniki wymarly, teraz sa stosowane układy wtryskowe.

    WM

  • 49. Data: 2015-09-08 10:31:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    .pl...
    >Gazniki wymarly, teraz sa stosowane układy wtryskowe.

    Ale doplyw powietrza nadal reguluje silniczek.
    I tylko dwie wersje sa:
    -reguluje przepustnice wolnych obrotow,
    -steruje calym przeplywem, bo linke gazu zlikwidowali.

    Ale silniczek imo nadal krokowy.

    J.

  • 50. Data: 2015-09-08 12:53:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    W dniu 2015-09-06 o 20:10, J.F. pisze:

    >Nawet od 10 zł.
    >http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__16257__H
    obbyKing_8482_HK15178_Analog_Servo_10g_1_4kg_0_09s.h
    tml

    Alez to tanieje.

    Co by tu sobie za zabawke zrobic, na 10, 20 czy setce serw ...

    J.