    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: wycinanie napisów z gerbera
    Date: Mon, 20 Nov 2017 16:52:23 +0100

    W dniu 2017-11-20 o 12:52, Piotr Gałka pisze:

    > U mnie (w Protelu 3.0) to jest jedna warstwa na której są:
    > - obrysy elementów (to co namaluję tworząc footprint),
    > - desygnatory elementów (R1,...),
    > - wartości elementów (1k,....).
    >
    > Dlatego ja jego problem rozumiałem jako jedna warstwa i wcale nie
    > zmiksowana z dwu różnych.

    No ok ok ok :-D Nie robię Ci przecież zarzutów :-) Rozumiałeś to tak bo
    nie wiedziałeś, że może być inaczej :-) To nic zdrożnego przecież.

    > Jak generuję gerbera tej warstwy to wejdzie do niego to co jest
    > aktualnie widoczne.

    Swoja drogą to katastrofa, co napisałeś. Interfejs jest nieprzemyślany.
    Spróbuj pobawić się Eaglem. W końcu dla małych płytek jest darmowy, a
    dla większych cenę ma niewygórowaną. To naprawdę świetny soft i świetny
    support do niego. Wyobraź sobie, że regularnie zgłaszałem do niego
    usterki, zawsze i to w ciągu max 1 dnia miałem odpowiedź i praktycznie
    zawsze w kolejnych wersjach na bieżąco były nanoszone poprawki. Rzadko
    który soft ma takie wsparcie. Niestety trzeba nauczyć się jego
    filozofii. Nie jest on intuicyjny czasem. Czasem może okazać się, że coś
    jest niewykonalne, ale po przeszukaniu forum zazwyczaj znajdziesz opis
    jak banalnie można to "coś" uzyskać. Sądzę, że po tygodniu pracy z nim
    będziesz rzucał &*%^%$#, a po miesiącu wywalisz każdy inny soft.

    > Nie wiedziałem, że tak powinno być :)

    Parę miesięcy temu też nie wiedziałem, ale nie mów tego nikomu :-)

    > Tak samo nie widzę zdrożności, że pady elementów są na warstwie top i
    > ścieżki (a przecież to co innego) też są na warstwie top.

    To akurat jest nawet pożądane. W Eagle też tak jest w pewnym sensie.
    Fizycznie wygląda to tak, że element biblioteczny decyduje o tym na
    jakiej warstwie będą do niego pady. W takiej bibliotece gdy sam sobie
    robisz komponent określasz wszystko: rysujesz kształt elementu,
    definiujesz kształt wszelkich otworów jakie on potrzebuje, definiujesz
    pady (które można nieco powiększać dla konkretnej implementacji w module
    DRI), definiujesz minimalne odległości ścieżek później dorysowywanych od
    padów mnóstwo innych rzeczy - włącznie z miejscem opisów. Gdy potem
    "kładziesz" taki element na PCB - decydujesz po której stronie, a reszta
    sama się robi a automat pilnuje by nie pociągnąć ścieżek, gdzie nie wolno.

    Potem definiujesz ile i jakie pliki, o jakich nazwach i rozszerzeniach
    oraz z jakich warstw chcesz stworzyć, czy może przesunięte jakoś, a może
    z wyłącznie dodatnimi koordynatami, a może przesunięte o ileś w
    płaszczyźnie (X,Y) - to wszystko dla każdego zdefiniowanego eksportu
    niezależnie.

    Na koniec wciskasz 1 guzik i masz N plików wyeksportowanych.

    > To też według ciebie powinno być na różnych warstwach i dopiero przy
    > generowaniu gerberów byłoby łączone w jeden dla warstwy top?

    Zawsze! Eksportując zawsze można sobie zadecydować co ma być ze sobą
    połączone a co nie. Tą samą warstwę możesz użyć w wielu wyeksportowanych
    plikach jeśli masz taką potrzebę. Jeśli natomiast przed wyeksportowaniem
    każdego pliku musisz sobie na bieżąco łączyć/rozłączać warstwy, to jest
    to robota głupiego. W końcu się pomylisz, nie odznaczysz jakiejś opcji
    albo zapomnisz o jakiejś formie pliku i biedny JS będzie musiał pisać
    soft by to naprawić po Tobie. :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek