  • Data: 2017-11-20 20:00:31
    Temat: Re: wycinanie napisów z gerbera
    Od: Mario <M...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 20.11.2017 o 17:55, Marek S pisze:

> [...]
    > pliku ze względów praktycznych przy generowaniu pliku dla maszyny.
    > Choć... (tu może nieco się wycofam z poprzedniej wypowiedzi) potrafię
    > wyobrazić sobie zastosowanie do tego również (opcjonalne komponenty).
    > Ale mimo to ja to czasem robię gdy chcę wyeksportować bitmapę
    > ułatwiającą diagnostykę prototypu i daję np. górę czerwoną a dół
    > niebieski z pominięciem wypełnionych obszarów (same ścieżki) na jednym
    > wydruku plus obrysy i ID elementów i to w powiększeniu np. x4 bo tak
    > lubię. Mało tego: czasem odwracam jedną z warstw lustrzanie bo lubię
    > mieć rozrysowaną płytkę patrząc od spodu.

    Lustro to każda program chyba ma :)

> [...]
    > nieprzydatne, a jednak wpadłem na pomysł iż jednak może to być
    > przydatne. Trudno aby autor aplikacji w imię sztucznego blokowania
    > funkcjonalności wymyślał wszelkie takie niuanse.
    >
    > Uważam, że musi być zawsze dozwolone miksowanie wszystkiego ze
    > wszystkim. To użytkownik programu powinien decydować co jest dla niego
    > przydatne a co nie.
    >
    > Mało tego. W Eagle poza powiedzmy 30ma standardowymi warstwami możesz
    > tworzyć swoje własne do różnych celów. Aplikacja nie wie po co Ci one. Z
    > tego względu również nie powinno się w aplikacji stwarzać ograniczeń na

    Każda myszka swój ogonek chwali. To nam się wydaje najbardziej
    ergonomiczne do czego jesteśmy przyzwyczajeni. Kicad nie ma aż takiej
    możliwości manipulowania warstwami, ale ma świetny program GerberView.
    Umożliwia pobranie dowolnej liczby warstw gerbera i owiertu w celu
    wyświetlenia ich w przeglądarce. Możesz sobie to wydrukować, więc masz
    na papierze czy pdfie widok pokolorowanych warstw np front, back, silk,
    mask itd. Oczywisci emożesz włączać wyłączać widok każdej z nich. Możesz
    też zrobić z tego projekt pcb. przypisując każdej z tych oglądanych
    warstw jakąś warstwę projektu. Możesz też dowolne z tych warstw
    zmergować na jednej w tym projekcie. W sumie da radę zrobić wszystko to
    co pisałeś ale nie wprost spod projektu pcb. Daje to też możliwość
    wciągnięcia do projektu jakichś starych Gerberów z innych programów.

> [...]
    > wszystkie te składowe komponentu zmieniają swoje warstwy. Np. dla
    > deskryptorów mamy 2 warstwy:
    >
    > tNames
    > bName
    >
    > dla wartości:
    >
    > tValues
    > bValues
    >
    > itd.
    >
    > Jak się uprę lub mam taką potrzebę, to mogę również spowodować aby opis
    > jakiegoś spodniego elementu wylądował na górnej warstwie.
    >
    > Eksportując gerbery/cokolwiek mogę wtedy łatwo decydować

    > Trochę to zakręcone, co napisałeś. Nie załapałem o co chodzi, ale

    Generalnie całość obudowy jest w programie na jednej warstwie, ale ty
    decydujesz czy ma być całość wysyłana na gebrera czy tylko obrys, albo
    obrys i desygnator - bez wartości elementu. Ale nie da rady np
    desygnator bez obrysu.

    > Rozmawiamy o miksowaniu opisów etc ze ścieżkami.

    Pierwotnie chodziło o miksowanie obrysów z opisami a nie ze ścieżkami.
    Ze ścieżkami można zmiksowac przez GerberView. Ścieżki dla mnie to to
    coś co jest na warstwie miedzi.

    > Czy w tym kontekście
    > nie w każdym programie można wygenerować w gerberze same ścieżki bez
    > opisów??????

    Ścieżki na warstwie miedzi są bez żadnych opisów. Nie wiem jak jest we
    wszystkich programach, ale podejrzewam że wszędzie są ścieżki bez opisów.

    > Nie da się wygenerować oddzielnego pliku tylko ze ścieżkami
    > i oddzielnego tylko z całą resztą: tekstami, znaczkami, wartościami oraz
    > obrysami??? Potem JS lub inny operator ma sobie dłubać w takim pliku i
    > decydować, która kreska to fragment ścieżki, a która to fragment
    > literki????

    Kicad ma do edycji warstwy miedzi. Może być ich dużo, ja używam 4. Do
    tego ma warstwę krawędzi czyli mechanical, warstwę rysunkową, komentarzy
    (teksty), dwie warstwy do swobodnego użytku Eco1 i Eco2 ("Engineering
    Change Order") w których ja na przykład sobie umieszczam wymiarowania
    elementów czy fragmentów płytki. Te wszystkie warstwy możesz sobie
    edytować, a później wyeksportować do gerbera. Poza tym możesz
    eksportować warstwy których nie kreśliłeś bezpośrednio. Są to warstwy
    maski, warstwy pasty, kleju. Zależą oczywiście od tego jakie ustaliłeś
    parametry projektowe np okienko w warstwie maski zależy od tego jakie
    zdefiniowałeś marginesy między krawędzią maski a padu. No i ta
    nieszczęsna warstwa opisowa która jest generowana automatycznie z
    użytych w programie bibliotecznych obudów. Jest to jedna warstwa, ale
    możesz przy eksporcie manipulować tym jakie obiekty składowe obudowy
    (deskryptor, wartość, tekst ukryty) mają towarzyszyć obrysom.
    W sumie dla dwuwarstwowej płytki możesz uzyskać 15 warstw. Dla
    4-warstwowej 17 itd.

    > Wiesz... jeśli to dobrze zrozumiałem, to szczerze mówiąc usunąłbym taki
    > program z dysku. Jednakże nie chce mi się wierzyć, że ktoś oprogramował
    > coś takiego. Również nie chce mi się wierzyć, że nawet w prostych
    > programach do projektowania PCB koniecznie trzeba miksować ścieżki z
    > napisami bo inaczej się nie da.

    Nie wiem skąd ci się wzięło że ścieżki (miedziane) są miksowane z napisami.

    > To jest mało istotne bo rysuneczki na PCB nie wpłyną na jej elektrykę
    > więc pomińmy to. Ale jeśli jakąś literkę wytrawisz/wyfrezujesz zamiast
    > nadrukować, bo grzebiąc w grochu z kapustą przeoczyłeś wykasowanie jej z
    > pliku gerbera, to już robi różnicę.

    Ale tych opisów nie ma na warstwie miedzi. Skąd ci się to wzięło?
    Jeśli zaznaczysz, że nie chcesz opisów elementów eksportować do pliku
    Moja.v1.0-F_SilkS.gto to nie trafią na te warstwę, ale to nie oznacza że
    zostaną wrzucone na warstwę miedzi Moja.v1.0-Front.gtl. Nie ma
    możliwości żeby opis poszedł na warstwę miedzi, z tego powodu że go nie
    chciałeś na opisowej.
    Oczywiście jeśli chcesz możesz sobie wstawić jakiś tekst na warstwę
    miedzi. Ja tak robię przy nanoszeniu nazwy i wersji płytki gdzieś przy
    jej krawędzi.

    --
    pozdrawiam
    MD