    From: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: utna prawda o samochodach elektrycznych.
    Date: Thu, 1 Feb 2018 22:21:53 +0100
    <p4v09t$2lu$1$opajak@news.chmurka.net> <1jxy32xvhp15r$.dlg@myjk.org>
    <5a73244c$0$571$65785112@news.neostrada.pl>
    <p4vook$83h$1@node2.news.atman.pl>
    <5a7374f9$0$573$65785112@news.neostrada.pl>

    W dniu 01.02.2018 o 21:13, T. pisze:
    > I czytam: W Polsce średnia powierzchnia domu jednorodzinnego oscyluje w
    > granicach 130-170 m?. Rzeczywisty koszt pompy ciepła dla takiego
    > budynku, wraz z dodatkowymi niezbędnymi elementami, będzie wynosić nawet
    > 40-50 tys. zł.
    > Piszą dalej, że ten koszt można zbić do ok. 30 tys. zł. To pompa z
    > rurami w gruncie.

    Pompy powietrze-woda masz poniżej 20tys. zł dla takiego domu
    DWU-FUNKCYJNĄ z podłączeniem do internetu.

    > I teraz pytanie - czy rzeczywiście przez 30 lat instalacja nie będzie
    > wymagać wymiany rur ani napraw pompy? Przecież to są pompy, w dodatku
    > pracujące na okrągło. A czynnikiem jest solanka - żrące pewnie toto że
    > aż słychać chrupanie.

    Sprężarka tłokowa ~7lat.
    Sprężarka rotacyjna ~15lat. (obecnie najpopularniejsza)
    Sprężarka ślimakowa ~20lat.

    > I ciekawe są porównania kosztów - kocioł gazowy kondensacyjny - 2819 zł
    > rocznie, pompa ciepła - najoszczędniejszy wariant (pompa ciepła
    > solanka/woda) - 1470 zł. Różnica coś ok. 1400 zł ROCZNIE. Zatem 30
    > tys./1400 to nam wychodzi 21 lat.

    Coś pomyliłeś. Różnica nie wynosi 30tys zł, bo gdzie cena kotła gazowego
    + komin z rurą + kotłownia? Piec kondensacyjny ~8tys zł + 5-6zł na komin
    i już mamy różnicę 15tys czyli 11 lat. A jak pisałem kupisz już pompy
    poniżej 20tys zł więc różnica spada do poniżej 5 lat.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz