  • Data: 2018-02-02 15:21:18
    Temat: Re: Smutna prawda o samochodach elektrycznych.
    Od: Myjk <m...@n...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Fri, 2 Feb 2018 11:39:38 +0100, T.

    > Czy możesz podać jakieś konkrety - jaką pompę zakupiłeś?

    Dopiero się buduję, zakup PC w przyszłym roku. Będzie to polska
    konstrukcja, jednej z trzech firm: ecopol, ekontech albo ecopower --
    jeszcze nie zdecydowałem ostatecznie bo mam czas (najbardziej powszechne,
    tj. najwięcej opinni od użytkowników, i niezwodne są ecopole ale mnie
    ciągnie do ekontechu bo jako jedyni byli otwarci na moje fanaberie związane
    z instalacją klimatyzacji i grzania basenu). Moc 8kW (przy zapotrzebowaniu
    dla -20sC na poziomie 6.5kW) koszt ~15 tys. zł brutto.

    > Przyznam, że nie wyobrażam sobie domu bez komina
    > (choćby po to, żeby kominek podłączyć)

    Trutki kominkowej też mi do szczęścia nie potrzeba. :P Kominek to zbędny,
    przeraźliwie drogi, średniowieczny mebel z mizerną sprawnością. Utylizator
    paliwa który nudzi się najdalej po 3 latach -- a mnie by się wcale tego nie
    chciało uruchamiać. Pieniądze wolę włożyć w zabezpieczenie na wypadek braku
    prądu w postaci baterii czy generatora (znacznie taniej kosztuje niż
    instalacja kominkowa, a i światło w całym domu będzie).

    Moi rodziciele ambitnie chcieli się ogrzewać tylko kominkiem (bo to fajnie
    tak przy ogniu i w ogóle tanioooo). 3 lata minęły i już mają 4
    klimatyzatory (w sensie multisplit) do grzania w domu. Kominek poszedł w
    odstawkę (w tym sezonie RAZ używali do spopielenia jakichś resztek z budowy
    wiaty), co więcej sprawność kominka na podstawie zużycia energii przez
    klimy wyszła poniżej 30% (sic!) -- i to jeszcze dom był notorycznie
    niedogrzany. Teraz palcem nie kiwają, mają wszędzie ciepło i... taniej.

    > - jak działa w takim razie wentylacja?

    Będzie oczywiście wentylacja mechaniczna, znacznie bardziej skuteczna i
    komfortowa niż grawitacyjny badziew który działa jak mu się podoba, a żeby
    porzadnie dotlenić dom z WG to trzeba latać po domu i okna otwierać. Sama
    wentylacja mechaniczna bez rekuperacji jest tańsza niż kominy wentylacyjne,
    rekuperator dodatkowo robi trochę różnicy -- ale ma przy tym także
    dodatkowe zalety. Ponieważ nie trzeba będzie w związku z WM otwierać okien
    aby mieć CAŁY CZAS świeże powietrze, okna, poza tarasowymi i balkonowymi,
    będą typu FIX czyli bez klamki. :P

    > Czy tylko "otwieranie okien"?

    Bońciepanieborzeiwręczprzeciwniejaknajmniejotwierani
    aokien!

    > Ja mam na domu 2 kominy - są kanały wentylacyjne
    > i są 2 kanały do pieca i kominka.

    Też mam i nigdy więcej tego dziadostwa nie chcę na oczy widzieć od kiedy
    się przespałem parę dni w domu z wentylacją mechaniczną.

    > A co do Twoich wyliczeń - ja mam auto jeszcze starsze - ma 300 tys. km.
    > Zakładając średnią prędkość na 40 km/h oznacza to, że samochód miał
    > włączony silnik przez 7500 godzin. Zatem jest to nieco ponad 300 dni.

    Ale za to cała instalacja pompy ciepła działa w skrajnie niekorzystnych
    warunkach, narażona na upały (od silnika i słońca), chłody, wodę, brud,
    wstrząsy itd. I działa.

    > W dodatku w zimie sprężarka raczej nie pracuje - załącza się ogrzewanie,

    Zależy od konstrukcji, ale generalnie sprężarka chodzi także w zimie (ja
    nie wyłączam nigdy klimy) z tym że po prostu z lepszą sprawnością.

    > zatem mogę przyjąć, że ta sprężarka pracowała góra 150 dni.
    > Nie jest to jakiś rewelacyjny czas (policz czas pracy kosiarki
    > do trawy - wynik jest jeszcze śmieszniejszy).

    Tymczasem sprężarki Copeland (czyli dedykowane do PC domowych) mają min.
    trwałość 100 000h pracy przy 50 000 wł/wył. Powodzenia w zajechaniu takowej
    gdy dobrze dobrana PC średno w zimie pracuje maks. 10h/doba a w lato może
    4h/doba. No, moja bedzie chodzić więcej w lato, bo basen będzie grzać. :P
    Nawet licząc cały rok 10h/doba wychodzi 27 lat pracy. Ale wiadomo że nawet
    z grzaniem basenu tyle godzin nie przepracuje...

    > Ciekaw jestem, jak pracuje sprężarka w takiej pompie ciepła
    > - w zimie i w lecie. Na jak długo się załącza.

    Zależy od zapotrzebowania.

    > Kolejna uwaga - gdzieś doczytałem, że "sprężarki inwertorowe w pompie
    > ciepła powodują wydłużenie jej życia o 5 do 8 lat, nawet do 20. Czyli że
    > te nie inwertorowe pracują 12-15 lat?

    Zależy od wysterowania, ale nawet ON/OFF można zabezpieczyć przed
    "strzałami prądowymi" tzw. soft startem (koszt "falownika" 800 zł) i
    żywotność z tytułu start/stop im nie spadnie w stosunku do inwerterów. Poza
    tym sprężarki nie od dzisiaj działają i nawet stare konstrukcje wytrzymują
    nawet 30 lat.

    > I jakie są koszty jednych i drugich?

    Inwerterowe są droższe, ale głównie przez to że znaczną część kosztów
    pochłania nie tylko elektronika, ale programowanie takiego inwertera żeby
    działał zgodnie z założeniami. Dlatego uważam że inwerter powinien być tam,
    gdzie praca odbywa się na niestabilnych temperaturowo źródłach, gdzie jedno
    (albo dwa) są oparte na powietrzu.

    > Rozumiem, że takie pompy zasilane są prądem. A ponieważ Unia na nas
    > wymusza OZE, to może być, że prąd będzie drożał. Choć i z gazem może być
    > to samo... W razie czego będę się dogrzewał drewnem z ogródka :-)

    Tak, są zasilane prądem i nie stanowi to żadnego problemu jako że 3-4
    części ciepła wprowadzają do domu ze SŁOŃCA. Mnie w związku z tym
    niezmienie dziwi, że nie są uznawane za OZE, skoro ich sprawnośc końcowa
    jest na plusie ponad 30% w stosunku do każdego innego źródła ciepła na
    paliwa stałe. To jest IMO największy wałek -- promuje się trującą, bo
    spalaną nad głowami ludzi bez filtrowania biomasę (a u nas jeszcze wyngiel)
    a nie PC, i to tylko dlatego że korzysta z prądu.

    --
    Pozdor
    Myjk