    From: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: pytanie o naukę fotografowania
    Date: Thu, 26 Sep 2013 03:53:58 +0200

    > Użytkownik "Mariusz [mr.]" napisał w wiadomości grup

    > Nie zauważyłem zmiany

    A ja tak.

    Gdzieś w latach ~2003 - ~2007 nastąpił taki trochę dziwny okres
    przejściowy, gdzie:

    - albo całkowicie "analogową" książkę przebrandawiano dodając
    jeden rozdzialik opisujący aparaty cyfrowe, a do tytułu wchodziła na
    siłę dodana dumnie "fotografia cyfrowa" (np. Richard I'Anson
    "Fotografowanie w podróży - [...] aparatem cyfrowym");

    - albo ktoś spoza zaawansowanej fotografii dorywał się do swojej
    pierwszej cyfrówki i na tej podstawie pisał swój szybki podręcznik (np.
    Jacek Jóźwiak "Fotohobby").

    Po tym okresie wreszcie zaczęły wychodzić podręczniki:

    - stricte do fotografii cyfrowej;

    - dzięki Internetowi, łatwości cyfry oraz kumulacji wiedzy - NA
    ZNACZNIE WYŻSZYM poziomie zaawansowania, niż dawne podręczniki
    fotografii analogowej.

    Wiele starych poradników fotograficznych (na które mógłby
    przypadkiem natrafić autor wątku), to z dzisiejszego punktu widzenia
    "fotobajki" - przykładowo autor całe życie obracał się we własnym
    kosmosie odkrywania swoich prywatnych prawd, którymi teraz dzieli się ze
    światem (w dodatku często świadomościowo i wyposażeniowo ograniczony
    jedynie do zamkniętego przed resztą świata PRL-u [te ciągłe narzekania
    na pustki na fotograficznych półkach, albo rady czym zastąpić potrzebne
    materiały... :-/ ]).

    > Oczywiście tę część jak i tę o ciemni i samodzielnym przygotowywaniu
    > odczynników można pominąć.

    Szkopuł w tym, że to MY nie mamy problemu z rozróżnieniem tej
    wiedzy. :D Początkujący - poważnie wątpię, czy nie namiesza w
    głowie, w niektórych przypadkach jest to wręcz nieuniknione... (gdyż
    "instrukcja otwierania pudełka znajduje się w pudełku").

    Po prostu trzeba być zaawansowanym, żeby z łatwością to rozdzielać -
    my tego problemu już nawet nie dostrzegamy, ale ktoś kompletnie
    "zielony"?

    > Ale taka stara książka będzie też zawierała sporo informacji o mocnych
    > punktach obrazu, podziale na trzy plany, o tym, że zdjęcie ma coś
    > "opowiadać" itd. A to warunek konieczny dobrego zdjęcia.

    Nigdy nie było zakazu korzystania ze starych źródeł, więc naprawdę
    autorzy współczesnych podręczników bazują na całej dotychczas
    zgromadzonej wiedzy transponując je na współcześnie dostępne narzędzia.

    > Współczesne znane mi poradniki uczą co najwyżej robienia poprawnych
    > technicznie zdjęć - niczego poza tym.

    Zmień podręczniki! ;-)

    Po prostu przybyło przekazywanej wiedzy, stąd pogłębiła się
    specjalizacja - dominują podręczniki "dla pstrykaczy", bo taka jest
    potrzeba rynku, gdy nagle 100 razy więcej ludzi niż kiedyś chce robić
    dobre zdjęcia, ale nie każdy zamierza być zaawansowanym fotografem i
    zamiast opanować technikę operowania aparatem najpierw poświęci kilka
    lat na studiowanie malarstwa...

    Oprócz tego wychodzą podręczniki bardziej zaawansowane, do tego
    mnóstwo podręczników mocno wyspecjalizowanych, czego kiedyś praktycznie
    nie było na rynku.

    Sam zaczynałem w czasach analogowych, ale nie radzę dziś wracać do
    odlewania czcionek, jeśli ktoś nie zamierza się bawić w oldschool. :)

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]