  • Data: 2013-09-28 04:29:18
    Temat: Re: pytanie o naukę fotografowania
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "1634Racine" <1...@R...pl> wrote:

    > problem w tym, ze chociaz ziarno i pikseloza/szum to faktycznie sa
    > dwie krowy, ale tylko jedna z nich daje mleko. Oczywiscie mozna
    > "tworczo" zadyskutowac sie, czy jedna z krow faktycznie daje mleko -
    > ale (jesli o mnie chodzi) to groteskowa dysputa. Bo daje. Nie musi Ci
    > smakowac. Ale ono jest.

    No i doszliśmy do oczywistości - cała sprawa jest kwestią gustu! :)

    Jeśli ktoś się "wychował" na zachwytach nad ziarnem:

    - "Oh, jakie to ahtystyćne... Tek, to mnie konweniuje..."

    ... To oczywiście wciąż będzie doceniał tę ułomność analoga. I nie
    zaprzeczę - widziałem kilka fotografii, gdzie ziarno dodawało tego
    specyficznego, oldchoolowego smaczku, "robiło nastrój". Tylko że...
    Tylko że fotografia cyfrowa wcale tego nie zabrania! Przeciwnie - można
    sobie wedle smaku dodawać ziarno perfekcyjnie zeskanowane z klatek
    wzorcowych (choćby progs Grain to robi), więc tu znowu ujawnia się
    wyższość fotografii cyfrowej, bo "skoro nie widać różnicy..." :)

    > tutaj
    > http://digitalcamerapolska.pl/warsztat/41-dodajemy-z
    iarno-do-zdjec-mono-efekt-analogowego-ziarna
    > jakis kumaty czlek zdolal wydusic epicentrum sprawy:
    > "Zarówno aparaty analogowe, jak i cyfrowe generują ziarno.

    I od razu poważny błąd. Cyfrówki ziarna nie generują. Ziarno to
    skupiska bromków srebra czy innego dziadostwa, oczywiście
    niewystępującego na cyfrze.

    > Jednak ziarno na zdjęciach z aparatu cyfrowego (znane jako szum) to
    > zwyczajne zakłócenia objawiające się jako wielobarwne plamy, co w
    > porównaniu do ziarna filmu tradycyjnego nie prezentuje się specjalnie
    > elegancko.

    Drugi błąd - znacznie mniej poważny. Niech porówna te same czułości
    i te same formaty (i, skoro mówi o "wielobarwnych plamach", to rozumiem,
    że porównujemy kolor do koloru? Bomba! Kocham ziarno na forsowanym
    kolorze. ;-> ) , wtedy pogadamy... :)

    > W odróżnieniu od niego, tradycyjne ziarno analogowe potrafi dodać
    > zdjęciu wyjątkowej atmosfery, szczególnie w zdjęciach czarno-białych.

    Czyli "zapraszamy do progsów dodających ziarno?" Chyba dobrze
    rozumiem intencje autora? :))

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]