  • 1. Data: 2013-09-25 14:33:31
    Temat: pytanie o naukę fotografowania
    Od: j...@g...com

    Witam, chciałbym nieśmiało poprosić o radę, gdzie mógłbym nauczyć się robić zdjęcia?
    Chciałbym nauczyć się robić zdjęcia w którym to ja steruję aparatem i później
    potrafię prawidłowo to zdjęcie wywołać w photoshopie. Nie potrafię znaleźć żadnego
    kursu, gdzie mógłbym zweryfikować swoje umiejętności, samo oglądanie ładnych zdjęć
    nic kompletnie mi nie daje.
    Jakiś czas temu miałem okazję płynąć jachtem po morzu, niestety z tego rejsu mało
    które zdjęcie okazało się zdatne do czegokolwiek, bo o jakiejkolwiek stabilności
    można na jachcie zapomnieć. A zapewniam, że widoki były zapierające dech w piersiach.

  • 2. Data: 2013-09-25 14:54:23
    Temat: Re: pytanie o naukę fotografowania
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > Witam, chciałbym nieśmiało poprosić o radę, gdzie mógłbym nauczyć się
    > robić zdjęcia?

    Pożycz z biblioteki dowolną książkę o podstawach fotografowania byle starszą
    niż 20 lat.

    > Chciałbym nauczyć się robić zdjęcia w którym to ja steruję aparatem i
    > później potrafię prawidłowo to zdjęcie wywołać w photoshopie.

    Zapomnij na chwilę o drugiej części zdania które napisałeś. Najpierw naucz
    się robić zdjęcia które nie wymagają późniejszej obróbki poza ustawieniem
    balansu bieli.

    Nie ma sensu płacić za internetowe kursy bo one nic nie wnoszą. Robienie
    zdjęć wymaga praktyki, praktyki, odrobinę wiedzy i jeszcze praktyki.

    Podstawy wiedzy się nie zmieniają od lat jedyne o czym należy pamiętać to że
    kiedyś aby zmienić czułość filmu zmieniało się film, a teraz zmienia opcję w
    menu aparatu.

    Pierwsze czego trzeba się nauczyć to robić dobre technicznie zdjęcia:
    - poprawnie naświetlone
    - nieporuszone

    Jak już to opanujesz to dochodzi kolejny punkt:
    - poprawnie skadrowane

    Następnie pozostaje już tylko praktyka i będziesz robił poprawne zdjęcia.

    Jeśli jednak chcesz aby zdjęcia były nie tylko poprawne a dobre to musisz
    mieć jeszcze jakiś pomysł. Przed zrobieniem zdjęcia musisz wiedzieć jaką
    "historię" ma ono "opowiadać". I do tego pomysłu dobierasz ogniskową, GO i
    czas naświetlania.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 3. Data: 2013-09-25 16:46:53
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Ergie" <e...@s...pl> wrote:

    > Pożycz z biblioteki dowolną książkę o podstawach fotografowania byle
    > starszą niż 20 lat.

    Nie zgodzę się.

    To była rada zaledwie "jako taka" gdzieś maksimum do roku... ~2007,
    teraz jest to nauka DTP zaczynająca od kursu odlewania ołowianych
    czcionek...

    Dowolna książka foto sprzed 20 lat to najczęściej będzie szkoła
    naświetlania negatywu B&W z radami typu "naświetlaj na cienie", "jeśli
    nie wiesz jak naświetlić - naświetl wyżej", "nie ufaj wbudowanemu
    światłomierzowi - kup najlepszy światłomierz", "nie kupuj negatywów w
    przydrożnych punktach" etc. Naprawdę uważasz, że początkujący jest w
    stanie oddzielić stare, nieaktualne rady od aktualnej wiedzy
    fotograficznej? :))

    Może nie zauważyłeś, ale przeżyliśmy kilka lat niespotykanego nigdy
    wcześniej boomu na wydawnictwa fotograficzne (kiedyś widziałem nawet
    ofertę książek w gazetce Biedronki :) - można zacząć orientowanie
    się w temacie od odwiedzenia wydawnictwa helion.pl - tam wejść w dział
    foto, a prawie każdy tytuł ma przykładowy rozdział do ściągnięcia w
    formacie PDF.

    Niczego nie polecę, bo nie wiem jaki jest poziom startowy, ani jaka
    znajomość języków obcych, więc tylko przypomnę ogólną krzywą rozwoju
    fotografa:

    http://enticingthelight.com/wp-content/uploads/2010/
    01/Stages-of-a-Photographer.png

    ;-)

    A już z resztą posta zgadzam się całkowicie... :)

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 4. Data: 2013-09-25 17:09:01
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Mariusz [mr.]" napisał w wiadomości grup

    > Nie zgodzę się. To była rada zaledwie "jako taka" gdzieś maksimum do
    > roku... ~2007,

    Nie zauważyłem zmiany

> [...]
    > przydrożnych punktach" etc. Naprawdę uważasz, że początkujący jest w
    > stanie oddzielić stare, nieaktualne rady od aktualnej wiedzy

    Oczywiście tę część jak i tę o ciemni i samodzielnym przygotowywaniu
    odczynników można pominąć. Ale taka stara książka będzie też zawierała sporo
    informacji o mocnych punktach obrazu, podziale na trzy plany, o tym, że
    zdjęcie ma coś "opowiadać" itd. A to warunek konieczny dobrego zdjęcia.

    Współczesne znane mi poradniki uczą co najwyżej robienia poprawnych
    technicznie zdjęć - niczego poza tym.

    [ciach]

    > Niczego nie polecę, bo nie wiem jaki jest poziom startowy, ani jaka
    > znajomość języków obcych, więc tylko przypomnę ogólną krzywą rozwoju
> [...]

    Dzięki za przypomnienie. "the HDR hole" wymiata :-)

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 5. Data: 2013-09-26 00:41:40
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Mariusz [mr.] wrote:

    > Nie zgodzę się.

    tez sie nie zgodzę

    > To była rada zaledwie "jako taka" gdzieś maksimum do roku... ~2007,
    > teraz jest to nauka DTP zaczynająca od kursu odlewania ołowianych
    > czcionek...

    czasem warto zacząć od początku...

    wieszość starszych książek zawiera solidny wykład JAK ROBIC DOBRE ZDJĘCIA.

    niestety współczesne książdki to w większości straszne śmieci zrobione
    metoda copy paste, wg wzroca dużo kolorowych obrazków mało trudnej treści.

  • 6. Data: 2013-09-26 03:53:58
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    > Użytkownik "Mariusz [mr.]" napisał w wiadomości grup

    > Nie zauważyłem zmiany

    A ja tak.

    Gdzieś w latach ~2003 - ~2007 nastąpił taki trochę dziwny okres
    przejściowy, gdzie:

    - albo całkowicie "analogową" książkę przebrandawiano dodając
    jeden rozdzialik opisujący aparaty cyfrowe, a do tytułu wchodziła na
    siłę dodana dumnie "fotografia cyfrowa" (np. Richard I'Anson
    "Fotografowanie w podróży - [...] aparatem cyfrowym");

    - albo ktoś spoza zaawansowanej fotografii dorywał się do swojej
    pierwszej cyfrówki i na tej podstawie pisał swój szybki podręcznik (np.
    Jacek Jóźwiak "Fotohobby").

    Po tym okresie wreszcie zaczęły wychodzić podręczniki:

    - stricte do fotografii cyfrowej;

    - dzięki Internetowi, łatwości cyfry oraz kumulacji wiedzy - NA
    ZNACZNIE WYŻSZYM poziomie zaawansowania, niż dawne podręczniki
    fotografii analogowej.

    Wiele starych poradników fotograficznych (na które mógłby
    przypadkiem natrafić autor wątku), to z dzisiejszego punktu widzenia
    "fotobajki" - przykładowo autor całe życie obracał się we własnym
    kosmosie odkrywania swoich prywatnych prawd, którymi teraz dzieli się ze
    światem (w dodatku często świadomościowo i wyposażeniowo ograniczony
    jedynie do zamkniętego przed resztą świata PRL-u [te ciągłe narzekania
    na pustki na fotograficznych półkach, albo rady czym zastąpić potrzebne
    materiały... :-/ ]).

    > Oczywiście tę część jak i tę o ciemni i samodzielnym przygotowywaniu
    > odczynników można pominąć.

    Szkopuł w tym, że to MY nie mamy problemu z rozróżnieniem tej
    wiedzy. :D Początkujący - poważnie wątpię, czy nie namiesza w
    głowie, w niektórych przypadkach jest to wręcz nieuniknione... (gdyż
    "instrukcja otwierania pudełka znajduje się w pudełku").

    Po prostu trzeba być zaawansowanym, żeby z łatwością to rozdzielać -
    my tego problemu już nawet nie dostrzegamy, ale ktoś kompletnie
    "zielony"?

    > Ale taka stara książka będzie też zawierała sporo informacji o mocnych
    > punktach obrazu, podziale na trzy plany, o tym, że zdjęcie ma coś
    > "opowiadać" itd. A to warunek konieczny dobrego zdjęcia.

    Nigdy nie było zakazu korzystania ze starych źródeł, więc naprawdę
    autorzy współczesnych podręczników bazują na całej dotychczas
    zgromadzonej wiedzy transponując je na współcześnie dostępne narzędzia.

    > Współczesne znane mi poradniki uczą co najwyżej robienia poprawnych
    > technicznie zdjęć - niczego poza tym.

    Zmień podręczniki! ;-)

    Po prostu przybyło przekazywanej wiedzy, stąd pogłębiła się
    specjalizacja - dominują podręczniki "dla pstrykaczy", bo taka jest
    potrzeba rynku, gdy nagle 100 razy więcej ludzi niż kiedyś chce robić
    dobre zdjęcia, ale nie każdy zamierza być zaawansowanym fotografem i
    zamiast opanować technikę operowania aparatem najpierw poświęci kilka
    lat na studiowanie malarstwa...

    Oprócz tego wychodzą podręczniki bardziej zaawansowane, do tego
    mnóstwo podręczników mocno wyspecjalizowanych, czego kiedyś praktycznie
    nie było na rynku.

    Sam zaczynałem w czasach analogowych, ale nie radzę dziś wracać do
    odlewania czcionek, jeśli ktoś nie zamierza się bawić w oldschool. :)

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 7. Data: 2013-09-26 08:22:53
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2013-09-25 14:54, Ergie pisze:
    > Zapomnij na chwilę o drugiej części zdania które napisałeś. Najpierw
    > naucz się robić zdjęcia które nie wymagają późniejszej obróbki poza
    > ustawieniem balansu bieli.

    Wtedy jest nauka robienia ładnych zdjęć prosto z puszki. Gdy jednak
    pojawia się ambicja osiągnięcia maksimum, nie tędy droga. Choćby spawa
    naświetlania - inaczej się ustawia parametry pod jotpega, inaczej pod rawa.
    Wciąż nie znalazłem jednej zgrabnej książki traktującej kompleksowo
    problem ''robię wszystko jak najlepiej i nie muszę mieć miliona
    dolarów''. Chyba, że coś takiego już się pojawiło.

    --
    pozdrawia Adam
    /lubię palić ogniska w lesie, szczególnie podczas suszy.../

  • 8. Data: 2013-09-26 09:57:00
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Janko Muzykant" napisał w wiadomości grup
    .pl...

> [...]
    > pojawia się ambicja osiągnięcia maksimum, nie tędy droga. Choćby spawa
    > naświetlania - inaczej się ustawia parametry pod jotpega, inaczej pod

    Owszem, ale to już zupełnie inny poziom dążenia do mistrzostwa. Moim zdaniem
    najpierw trzeba dojść do tego by to co wychodzi z puszki w ogóle nadawało
    się do oglądania, później popracować nad kadrem i pomysłem a dopiero na
    koniec doskonalić rzemiosło gdy już wiemy co chcemy osiągnąć.

    To że ktoś na swoich pierwszych zdjęciach będzie miał 5% przepalonych
    pikseli jest mniejszym problemem, niż to że te zdjęcia będą gniotami bez
    treści.

    To oczywiście za wyjątkiem sytuacji gdy ktoś od razu wie, że nie chce się
    bawić w sztukę tylko chce pstrykać pocztówki z podróży - wtedy rzeczywiście
    może od razu skupiać się na doskonaleniu techniki. Choć nawet wtedy jakieś
    zasady kompozycji trzeba poznać.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 9. Data: 2013-09-26 18:01:47
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2013-09-26 09:57, Ergie pisze:
    > To że ktoś na swoich pierwszych zdjęciach będzie miał 5% przepalonych
    > pikseli jest mniejszym problemem, niż to że te zdjęcia będą gniotami bez
    > treści.

    Ale to jest już estetyka, tego się nie nauczysz w tydzień i sprawa jakby
    jest tu wiadoma. Poznawanie jednego nie przeszkadza drugiemu, a gdy
    technika opanowana (znacznie łatwiejsza do przyswojenia), można się
    skupić na reszcie.

    --
    pozdrawia Adam
    /czasem nie ma sensu pisać czegokolwiek.../

  • 10. Data: 2013-09-26 23:19:30
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Janko Muzykant wrote:

> [...]
    > jakby jest tu wiadoma. Poznawanie jednego nie przeszkadza drugiemu, a
    > gdy technika opanowana (znacznie łatwiejsza do przyswojenia), można

    i masz recht...

    warto opanowac narzędzie tak aby nie myśleć co i jak zrobic aby było OK...

    wtedy praca nad estetyką jest prostrza...

    Generalnie warto pamietać jedną kardynalną zasadę kadrowania. Nie skupiać
    sie na tym co chemy sfotografować, tylko patrzeć na cały kadr, wtedy jest
    szansa że horyzont bezie prosty, ukochanej czy ukochanemu nic z głowy nie
    będzie wyrastało, a gdzies z krawędzi nie będzie jakaś obcięta głowa czy
    kończyna sterczała. Amen.

    dodajmy że w większości przypadków współczesne body w trybie matrycowym
    produkuje dobrze naświetlone kadry. Choć trzeba pamiętać że tylko w
    większości a nie zawsze.