    From: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: pytanie o monitoring
    Date: Thu, 09 Apr 2009 01:40:10 +0200

    byku wrote:

    > Witam,
    >
    > Jestem początkujący jeśli chodzi o monitoring. Mieszkam w starym domu
    > odziedziczonym niedawno po ojcu z zapuszczonymi budynkami gospodarczymi,
    > nieszczelnym ogrodzeniem itd.
    >
    > Zorientowałem się że na allego rejestratory pod dysk SATA chodzą już po
    > ok. 600 zł (sterowane myszką). Mam pytanie odnośnie kamer - jaki jest
    > zasięg jeśli chodzi o kamery przewodowe? Do ostatniego budynku mam ok. 60
    > mb kabla do położenia, czy to się nie odbije za bardzo na jakości?

    zalezy 'jak' przewodowe. kamery 'IP' ktore uzywaja przewodu (skretki) do
    transmisji cyfrowej (ethernet) mozna ciagnac do 100m. strat jakosci nie ma,
    sygnal cyfrowy.
    kamera z 'rejestratorem' to wlasnie taka kamera.

    analogowe bez modulacji beda 'smuzyc' - takie poziome rozmycie obrazu -
    jesli kabel jest za dlugi, mozna jednak stosowac wzmacniacze. zwykle przy
    kiepskim kablu trzeba montowac wzmacniacz co ~20-30m.

    jeszcze sa analogowe z modulacja (tak jak np. magnetowid), ew. mozna dokupic
    do zwyklej 'analogowej' kamery modulator. zasieg rozny.

    moim zdaniem o ile nie dostalo sie kamer analogowych po wyjatkowo okazyjnej
    cenie, to nie ma sensu w nie inwestowac, i warto kupic cyfrowe
    (komunikujace sie przez ethernet) , przy duzej odleglosci (np. 60m)
    oszczedza sie na kablu , i mozna tym samym kablem co 'sygnal' ciagnac
    zasilanie (tzw. power over ethernet).

    > Z drugiej strony nie są drogie kamery bezprzewodowe. Jak oceniacie
    > szkodliwość dla zdrowia stosowania wszędzie tego wifi, mam już tutaj
    > router bezprzewodowy a jeszcze z 3 kamery z odbiornikami i jeszcze
    > niedaleko mnie stoi bts plusa... sorry jesli to pytanie o szkodliwość wifi
    > was rozbawi ale zastanawia nas to...

    tak, rozbawia. moc typowego nadajnika wifi- 30mW (dla porownania - dioda
    LED 'swieci' z moca 60mW) .
    moc typowego nadajnika telewizji - 10 000W. cala stacja przekaznikowa moze
    emitowac moce rzedu 50 000 albo nawet 100 000W.

    a z innej beczki, pasmo 2.4Ghz (wifi) swego czasu bylo(i zdaje sie dalej
    jest) do celow telewizji amatorskiej . limity mocy pojedynczego nadajnika
    byly ustalone na 10W. to tyle co 100 'nielegalnych' 100mW kart wifi .
    ludzie przy tym pracowali i zyli, mozgu nikomu nie usmazylo ;)

    co do wifi to mam natomiast inne zastrzezenie - jesli masz cwanych zlodzei
    to naucza sie to zaklocac, a zaklocac jest bardzo prosto. oczywiscie jesli
    mialbym wybor miec kamere na wifi a nie miec wcale to wybralbym to
    pierwsze, ale jesli jest jeszcze opcja 'pociagnac kabel' to tez bym tak
    zrobil.

    kolejna sprawa z wifi to niska przepustowosc - w porownaniu do kabla to
    ~2/100 (wifi realnie przesle sie okolo 2mbit, podczas gdy kablem - 100).
    w praktyce oznacza to ze obraz 'przez wifi' bedzie mial o wiele
    mniej 'klatek na sekunde' ew. nizsza rozdzielczosc.

    i kolejna sprawa to zaklocenia od wifi - kamera na wifi bedzie przesylac
    duze ilosci danych, wprowadzajac 'szum' na uzywane przez siebie kanaly.

    dokupujac do wifi dobre anteny kierunkowe (z tanszych(~30pln, albo 'zrob to
    sam) to 'yagi' - im wiecej elementow tym lepiej, z drozszych(~100pln) -
    parabole) ograniczamy grubosc wiazki .
    innymi slowy 'szkodliwe promieniowanie' kierujemy tam i tylko tam gdzie
    powinno ;)
    rozwiazuje to wiekszosc (poza slaba przepustowoscia) problemow opisanych
    powyzej - trudniej zaklocic waska wiazke , nikomu nie bedzie nic
    zaklocac/zajmowac kanalu bo sygnal trafia tylko tam gdzie powinien.

    > Na koniec ostatnie pytanie - co sądzicie o kamerkach w cenie ok. 150-200
    > zł (tyle chce wydać na jedną kamerkę) jak jest z jakością obrazu, da się
    > zobaczyć twarz osoby?

    nie da sie. zeby zobaczyc twarz (i ja zarejestrowac) potrzeba kamerki o
    rozdzielczosci 5mpix lub wiecej, dobrej optyki i dobrego oswietlenia.
    kamerka za 150pln mozna co najwyzej zobaczyc postac.

    nawiasem mowiac na ogladanie 'twarzy' zlodzieja w kominiarce raczej bym nie
    liczyl, mysle ze jedyne do czego taki sprzet moze sie przydac to
    rejestracja czasu zdarzen/ilosci sprawcow/ich wzrostu/w ogole faktu
    zniszczen (np. gdy juz sie kogos zlapie mozna mu udowodnic to co faktycznie
    zrobil, np. zniszczenie plotu, latarni, itd, inaczej w sadzie moze sie
    migac ze 'to juz tak bylo')