  • 1. Data: 2009-04-08 22:45:19
    Temat: pytanie o monitoring
    Od: "byku" <m...@n...pl>

    Witam,

    Jestem początkujący jeśli chodzi o monitoring. Mieszkam w starym domu
    odziedziczonym niedawno po ojcu z zapuszczonymi budynkami gospodarczymi,
    nieszczelnym ogrodzeniem itd.

    Zorientowałem się że na allego rejestratory pod dysk SATA chodzą już po ok.
    600 zł (sterowane myszką). Mam pytanie odnośnie kamer - jaki jest zasięg
    jeśli chodzi o kamery przewodowe? Do ostatniego budynku mam ok. 60 mb kabla
    do położenia, czy to się nie odbije za bardzo na jakości?
    Z drugiej strony nie są drogie kamery bezprzewodowe. Jak oceniacie
    szkodliwość dla zdrowia stosowania wszędzie tego wifi, mam już tutaj router
    bezprzewodowy a jeszcze z 3 kamery z odbiornikami i jeszcze niedaleko mnie
    stoi bts plusa... sorry jesli to pytanie o szkodliwość wifi was rozbawi ale
    zastanawia nas to...

    Na koniec ostatnie pytanie - co sądzicie o kamerkach w cenie ok. 150-200 zł
    (tyle chce wydać na jedną kamerkę) jak jest z jakością obrazu, da się
    zobaczyć twarz osoby?

  • 2. Data: 2009-04-08 23:40:10
    Temat: Re: pytanie o monitoring
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>

    byku wrote:

> [...]
    > zasięg jeśli chodzi o kamery przewodowe? Do ostatniego budynku mam ok. 60
    > mb kabla do położenia, czy to się nie odbije za bardzo na jakości?

    zalezy 'jak' przewodowe. kamery 'IP' ktore uzywaja przewodu (skretki) do
    transmisji cyfrowej (ethernet) mozna ciagnac do 100m. strat jakosci nie ma,
    sygnal cyfrowy.
    kamera z 'rejestratorem' to wlasnie taka kamera.

    analogowe bez modulacji beda 'smuzyc' - takie poziome rozmycie obrazu -
    jesli kabel jest za dlugi, mozna jednak stosowac wzmacniacze. zwykle przy
    kiepskim kablu trzeba montowac wzmacniacz co ~20-30m.

    jeszcze sa analogowe z modulacja (tak jak np. magnetowid), ew. mozna dokupic
    do zwyklej 'analogowej' kamery modulator. zasieg rozny.

    moim zdaniem o ile nie dostalo sie kamer analogowych po wyjatkowo okazyjnej
    cenie, to nie ma sensu w nie inwestowac, i warto kupic cyfrowe
    (komunikujace sie przez ethernet) , przy duzej odleglosci (np. 60m)
    oszczedza sie na kablu , i mozna tym samym kablem co 'sygnal' ciagnac
    zasilanie (tzw. power over ethernet).

> [...]
    > router bezprzewodowy a jeszcze z 3 kamery z odbiornikami i jeszcze
    > niedaleko mnie stoi bts plusa... sorry jesli to pytanie o szkodliwość wifi

    tak, rozbawia. moc typowego nadajnika wifi- 30mW (dla porownania - dioda
    LED 'swieci' z moca 60mW) .
    moc typowego nadajnika telewizji - 10 000W. cala stacja przekaznikowa moze
    emitowac moce rzedu 50 000 albo nawet 100 000W.

    a z innej beczki, pasmo 2.4Ghz (wifi) swego czasu bylo(i zdaje sie dalej
    jest) do celow telewizji amatorskiej . limity mocy pojedynczego nadajnika
    byly ustalone na 10W. to tyle co 100 'nielegalnych' 100mW kart wifi .
    ludzie przy tym pracowali i zyli, mozgu nikomu nie usmazylo ;)

    co do wifi to mam natomiast inne zastrzezenie - jesli masz cwanych zlodzei
    to naucza sie to zaklocac, a zaklocac jest bardzo prosto. oczywiscie jesli
    mialbym wybor miec kamere na wifi a nie miec wcale to wybralbym to
    pierwsze, ale jesli jest jeszcze opcja 'pociagnac kabel' to tez bym tak
    zrobil.

    kolejna sprawa z wifi to niska przepustowosc - w porownaniu do kabla to
    ~2/100 (wifi realnie przesle sie okolo 2mbit, podczas gdy kablem - 100).
    w praktyce oznacza to ze obraz 'przez wifi' bedzie mial o wiele
    mniej 'klatek na sekunde' ew. nizsza rozdzielczosc.

    i kolejna sprawa to zaklocenia od wifi - kamera na wifi bedzie przesylac
    duze ilosci danych, wprowadzajac 'szum' na uzywane przez siebie kanaly.

    dokupujac do wifi dobre anteny kierunkowe (z tanszych(~30pln, albo 'zrob to
    sam) to 'yagi' - im wiecej elementow tym lepiej, z drozszych(~100pln) -
    parabole) ograniczamy grubosc wiazki .
    innymi slowy 'szkodliwe promieniowanie' kierujemy tam i tylko tam gdzie
    powinno ;)
    rozwiazuje to wiekszosc (poza slaba przepustowoscia) problemow opisanych
    powyzej - trudniej zaklocic waska wiazke , nikomu nie bedzie nic
    zaklocac/zajmowac kanalu bo sygnal trafia tylko tam gdzie powinien.

    > Na koniec ostatnie pytanie - co sądzicie o kamerkach w cenie ok. 150-200
    > zł (tyle chce wydać na jedną kamerkę) jak jest z jakością obrazu, da się
    > zobaczyć twarz osoby?

    nie da sie. zeby zobaczyc twarz (i ja zarejestrowac) potrzeba kamerki o
    rozdzielczosci 5mpix lub wiecej, dobrej optyki i dobrego oswietlenia.
    kamerka za 150pln mozna co najwyzej zobaczyc postac.

    nawiasem mowiac na ogladanie 'twarzy' zlodzieja w kominiarce raczej bym nie
    liczyl, mysle ze jedyne do czego taki sprzet moze sie przydac to
    rejestracja czasu zdarzen/ilosci sprawcow/ich wzrostu/w ogole faktu
    zniszczen (np. gdy juz sie kogos zlapie mozna mu udowodnic to co faktycznie
    zrobil, np. zniszczenie plotu, latarni, itd, inaczej w sadzie moze sie
    migac ze 'to juz tak bylo')

  • 3. Data: 2009-04-09 00:05:31
    Od: "byku" <m...@n...pl>

    Witam!

    Dziękuje za bardzo ważne dla mnie informacje.

    Czyli podsumowując najlepsze są kamery IP - z tego co zrozumiałem podłącza
    się je zwykłym kablem jaki używam na codzień do sieci (np. takim jakim łącze
    się pomiędzy routerem a kompem). Bardzo ważną rzeczą dla mnie jest to, że
    napisałeś o tym, że od razu tym jednym kabelkiem załatwiamy zasilanie !

    Do tego dochodzi lepsza jakość niż kamery WIFI.

    Pozostaje ostatnia kwestia - rejestrator. Rozumiem, że powininem w tym
    momencie zainwestować w jakiś rejestrator do kamer IP?
    Nie miałbym problemu z użytkowaniem kompa gdyby nie pobór prądu - szkoda mi
    żeby przez 24h komp pobierał jakieś 200-300w.

    pozdrawiam

    Maciek

  • 4. Data: 2009-04-09 02:39:57
    Od: "VSS" <v...@g...pl>

    Użytkownik "byku" <m...@n...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zasięg jeśli chodzi o kamery przewodowe? Do ostatniego budynku mam ok. 60
    > mb kabla do położenia, czy to się nie odbije za bardzo na jakości?

    60m dobrego kabla nie powinno w jakiklwiek sposób wpłynąc na jakośc,
    swobodnie ciągnęłem po 100-200m i obraz był bezprobelmowy, w razie kryzysu
    zawsze możesz zamontowac wzmacniacz lub wzmacniacz z korekcją:

    http://sklep.delta.poznan.pl/wzmacniacze-video_c265_
    cc0.html

    wtedy obraz będziesz miał HDTV :)

    jak chcesz z jednego punktu puścic kilka kamer a nie chcesz ciagnąć wielu
    koncentryków zastosuj skrętkę.
    masz do wybory wersję pasywna i aktywną:
    http://sklep.delta.poznan.pl/transmisja-video-i-audi
    o-po-skretce-(aktywna)_c114_cc0.html
    http://sklep.delta.poznan.pl/transmisja-video-i-audi
    o-po-skretce-(pasywna)_c402_cc0.html

    wtedy na jednej skrętce swobonie polecą 4 kamery.

> [...]
    > router bezprzewodowy a jeszcze z 3 kamery z odbiornikami i jeszcze
    > niedaleko mnie stoi bts plusa... sorry jesli to pytanie o szkodliwość wifi

    nie wyciagniesz na taki tani rejestrator strumienia IP. musiałbys postawić
    komputer który by wyciągał strumień i zamieniał go na sygnał wizyjny. sprawa
    totalnie nie płacalna.

    > Na koniec ostatnie pytanie - co sądzicie o kamerkach w cenie ok. 150-200
    > zł gał str
    > (tyle chce wydać na jedną kamerkę) jak jest z jakością obrazu, da się
    > zobaczyć twarz osoby?

    polecam te kamerę:
    http://sklep.delta.poznan.pl/kamera-kolor-cc-606s-ir
    d-4-6mm-ir_c358_p2698.html

    stosuje je w ostatnim czasie z duzym zadowoleniem ze strony uzytkowników.
    ma 520 linii obrazu co przy tej cenie naprawdę warto ją kupić. nadajnik
    podczerwieni świeci wyjątkowo dobrze.

    --
    VSS
    http://vss.pl

  • 5. Data: 2009-04-09 02:52:30
    Od: "VSS" <v...@g...pl>

    Użytkownik "Piotr Curious Gluszenia Slawinski" <c...@m...ip.tpnet.pl>
    napisał w wiadomości

    > analogowe bez modulacji beda 'smuzyc' - takie poziome rozmycie obrazu -
    > jesli kabel jest za dlugi, mozna jednak stosowac wzmacniacze. zwykle przy
    > kiepskim kablu trzeba montowac wzmacniacz co ~20-30m.

    20-30m ?? na skretce bez konwerterów leci 30m obraz bez zauważalnych strat
    jakości. kategoria 5-6 skretki chodzi na setkach MHz i swobodnie po uzyciu
    transformatora pasywnego obraz leci na 200-300m

    ja uzywalęm takich:
    http://sklep.delta.poznan.pl/transformator-video-tr-
    1c-z-wtykiem-bnc_c402_p2802.html

    i obraz był bezproblemowy na odległosci 150m na skrętce 5 kat.

    > jeszcze sa analogowe z modulacja (tak jak np. magnetowid), ew. mozna
    > dokupic
    > do zwyklej 'analogowej' kamery modulator. zasieg rozny.

    z modulatorami tzreba dać sobie spokój, później zbyt drogie jest
    demodulowanie tego. trzeba posatwić dla każdej kamery osobny odbiornik.

> [...]
    > (komunikujace sie przez ethernet) , przy duzej odleglosci (np. 60m)
    > oszczedza sie na kablu , i mozna tym samym kablem co 'sygnal' ciagnac

    ale nie zapiszesz tego na żadnym rejestratorze, jednynie soft w komputerze.
    a zasilanie mozna również do kamery puscić skretką, na dwóch parach dwie
    kamery a na kolejnych dwóch zasilanie.

    > tak, rozbawia. moc typowego nadajnika wifi- 30mW (dla porownania - dioda
    > LED 'swieci' z moca 60mW) .

    a co ma piernik do wiatraka??

    > moc typowego nadajnika telewizji - 10 000W. cala stacja przekaznikowa moze
    > emitowac moce rzedu 50 000 albo nawet 100 000W.

    pokaz mi nadajnik TV w Polsce o mocy 100kW

    > nie da sie. zeby zobaczyc twarz (i ja zarejestrowac) potrzeba kamerki o
    > rozdzielczosci 5mpix lub wiecej, dobrej optyki i dobrego oswietlenia.
    > kamerka za 150pln mozna co najwyzej zobaczyc postac.

    za dnia kamera o rozdzielczości 500 linii swobonie pozwala na zobaczenie
    twarzy. nie przesadzajny z tymi megapixlami

    --
    VSS
    http://vss.pl

  • 6. Data: 2009-04-09 03:02:34
    Od: "VSS" <v...@g...pl>

> [...]
    > łącze się pomiędzy routerem a kompem). Bardzo ważną rzeczą dla mnie jest
    > to, że napisałeś o tym, że od razu tym jednym kabelkiem załatwiamy

    daj sobie spokój z kamerami IP jeżeli chcesz postawić zwykły rejestrator.

    > Do tego dochodzi lepsza jakość niż kamery WIFI.

    kamery IP nie mają wcale leszej jakości obrazu. jak będzie kiepska kamera
    albo optyka to niewazne jaki strumień poleci i tak pieknie nie będzie. z
    drugiej strony jak kamera bedzie dobra a serwer strumienia będzie kodował z
    duża strata obrazu to tez nie będzie wesoło. zaleta zwykłej kamery jest
    taka, że jak masz porzadny obraz to taki wpuścisz w rejestrator.

    > Pozostaje ostatnia kwestia - rejestrator. Rozumiem, że powininem w tym
    > momencie zainwestować w jakiś rejestrator do kamer IP?

    jak piszesz o rejestratorze za 600 PLN to nie chcesz wiedzieć ile kosztują
    rejestratory IP :)
    popatrz ile kosztuja kamery IP:

    http://sklep.delta.poznan.pl/monitoring-ip-pixel-hen
    derson_c476_cc0.html

    nie łudź się, że kamera IP za 300PLN będzie miała obraz porządnej
    jakości.wszytsko zalezy od samej kamery i kodeków tworzących strumień.
    kipeski kodek - zero jakości.

    > Nie miałbym problemu z użytkowaniem kompa gdyby nie pobór prądu - szkoda
    > mi żeby przez 24h komp pobierał jakieś 200-300w.

    pracujący komp bez monitora nie bierze więcej niz 80-100W. nie ma co
    przesadzać.
    --
    VSS
    http://vss.pl

  • 7. Data: 2009-04-09 05:44:28
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

    > analogowe bez modulacji beda 'smuzyc' - takie poziome rozmycie obrazu -
    > jesli kabel jest za dlugi, mozna jednak stosowac wzmacniacze. zwykle przy
    > kiepskim kablu trzeba montowac wzmacniacz co ~20-30m.

    Bardziej zależy to od kabla niż od kamery ale 100m da radę nawet ordynarna
    chińska kamera na takim samym kablu.

    Za to można puścić sygnał 4 kamer po jendnej skrętce. Stosuje się na końcach
    przewodów specjalne transformatory i wtedy nawet 300m jest realne.

    Z radiem mam jak najgorsze doświadczenia.

    PC

  • 8. Data: 2009-04-09 07:56:37
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>

    VSS wrote:

    > 20-30m ?? na skretce bez konwerterów leci 30m obraz bez zauważalnych strat
    i o to mi chodzilo, bez dodatkowych akcesoriow, bez strat, da sie uzyskac
    okolo 20-30m , pozniej trzeba dac wzmacniacz (1 tranzystorek ...
    koszt 'domowy ~3pln, koszt sklepowy - ~30pln) .

    konwertery , transformatory - to osobna bajka . oczywiscie ze mozna
    skonwertowac nawet na swiatlo i puscic 4km kabel.

    > ale nie zapiszesz tego na żadnym rejestratorze, jednynie soft w
    > komputerze. a zasilanie mozna również do kamery puscić skretką, na dwóch
    > parach dwie kamery a na kolejnych dwóch zasilanie.

    mi tam 'soft w komputerze' wystarcza, zwlaszcza ze taki soft moze
    rejestrowac obraz z kilku kamer jednoczesnie.

    co do opcji puszczania video skretka to owszem, ale do tego trzeba miec
    konwerter, no i 'rejestrator'. generalnie opcja bardzo atrakcyjna,
    przepraszam ze pominalem.

    > a co ma piernik do wiatraka??

    to ze ciezko wywolac zrodlem 'swiatla' o wiele nizszej czestotliwosci
    (energia fali zdaje sie rosnie wraz z czestotliwoscia) jakikolwiek efekt,
    zaczynajac od termicznego. no taka 20mW dioda UV to moze uda sie nam
    opalic ;) a 20mW promiennikiem rentgenowskim to moze nawet wiecej szkody
    wyrzadzic. jednak cokolwiek o nizszych czestotliwosciach i takiej mocy jest
    doslownie smieszne, chyba ze skupimy to w mega-waska wiazke (np. 20mW
    zielony laser) i bedziemy sobie swiecic po oczach ;)

    szerokosc wiazki 'wifi' z przyczyn czysto fizycznych to minimum 30mm .
    zakladajac ze ja idealnie spolaryzujemy i bedzie koherentna, to dalej 30mm.
    to daje 1mW na 1mm. szerokosc takiej wiazki tez musi byc skonczona, nie mam
    pojecia jaki bedzie fizyczny limit, ale podejrzewam ze sporo wiekszy niz
    1mm .
    jakby do tego nie podchodzic uszkodzic cokolwiek energia tego rzedu mocy na
    takiej powierzchni jest bardzo trudno.

    > pokaz mi nadajnik TV w Polsce o mocy 100kW

    stoi niedaleko, Nowa Karczma - laczna moc ~100KW
    fakt, ten akurat jest jednym z silniejszych i bardziej rozbudowanych (tv,
    radio, gsm), ale to i tak pikus w porownaniu do niektorych amerykanskich
    jednostek.

    > za dnia kamera o rozdzielczości 500 linii swobonie pozwala na zobaczenie
    > twarzy. nie przesadzajny z tymi megapixlami

    z jakiej odleglosci? samej twarzy osoby bezposrednio przed kamera -
    oczywiscie. osoby stojacej tak zeby miescila sie cala w kadrze - od biedy
    pozna sie charakterystyczne punkty (o ile bedzie dobre oswietlenie).
    podejrzewam ze zlodzieje 'pozuja' do tych kamer ;)
    inna sprawa ze widocznosc twarzy jak podkreslilem bardzo wazna nie jest,
    duzo wiecej poszlak da sylwetka, sposob chodzenia, a nawet glupi kolor
    butow jaki zlodziej mial danego dnia, albo kolor samochodu jakim podjechal.

    swoja droga troche instalacji 'monitoringu' widywalem ,mialem tez fatalnie
    wykonana instalacje w ostatniej pracy ktora wykonywalem (cz-b kamery na
    ktorych mozna bylo co najwyzej zobaczyc czy brama jest zamknieta i czy
    czujka ruchu wlaczyla sie bo czlowiek czy bo pies poszedl)
    czesto robionych amatorsko i wnioski sa takie ze poki nowe to chodzi ladnie,
    pozniej sie brudzi itd. i ledwo co widac i tak.
    nieostre, z oswietleniem tez jest czesto _bardzo_ duzy problem .

    faktycznie megapiksele duzo nie pomagaja, duzo wazniejsze jest odpowiednie
    zamocowanie kamery, dobrze dzialajace oswietlenie (ani nie za duzo, ani nie
    za malo, nie dajace za duzego kontrastu i ostrych cieni, najlepiej z kilku
    punktow) i dobra optyka.

    pomaga duzo opcja koloru. niby to 3x wiecej danych do rejestracji i jesli
    brak dobrzego oswietlenia to w nocy i tak jest czarno-bialo,to jednak jesli
    chociaz kilka kamer jest kolorowych to 'jakosc' monitoringu poprawia sie
    bardzo znaczaco .

  • 9. Data: 2009-04-09 08:23:33
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>

    byku wrote:

> [...]
    > Nie miałbym problemu z użytkowaniem kompa gdyby nie pobór prądu - szkoda
    > mi żeby przez 24h komp pobierał jakieś 200-300w.

    jesli system ma byc amatorski i 'po kosztach' to moze faktycznie zrob na
    razie tak jak radzi VSS, tzn. rowniez skretka i kamery z konwerterami na
    skretke + tani rejestrator. wprawdzie w ten sposob bedzie potrzeba dac duzo
    skretki (do kazdej kamery) , ale inwestycja w skretke mysle bedzie dobrym
    rozwiazaniem na przyszlosc - w razie rozbudowy systemu.

    porzadne kamery IP (takie z 'megapikselami' ;) sa faktycznie dosc drogie
    (mozna zlozyc takie cos samemu, ale do tego trzeba miec troche smykalki i
    rowniez ciezko zejsc ponizej 500-800pln na kamere)
    jakosc tych tanich jest podobna do kamer wifi (niektore maja dwa porty
    nawet) za to nie ma limitu (jak w przypadku kamer analogowych) co do
    rozdzielczosci obrazu.
    a, i jeszcze jedno, BARDZO wazne przy kamerze ip to mozliwosc przetestowania
    jej przed zakupem - niektore maja dodatkowe bajery typu np. zdalne
    obracanie kamery, zmiana ostrosci, sterowanie podswietleniem, mikrofon
    (wszystko leci po ip i nie wymaga dodatkowych kabli)
    ALE
    wiekszosc jest tak wolna ze mozna dostac kota czekajac na reakcje i nie ma
    opcji 'sterowania' bajerami innych niz przez soft dostarczany przez
    producenta (cale szczescie coraz wiecej da sie sterowac 'przez
    przegladarke') .
    znajomy ma taka taniutka kamerke z mikrofonem i kreceniem wokol osi
    (linksys) , obslugiwana nawet przez zwykla przegladarke... ale niezaleznie
    od tego czy wepnie ja przez wifi czy 100mbit LAN na reakcje kamery od
    wcisniecia przycisku 'obroc o stopien' trzeba czekac.... 5-10s (!!!!)
    a obraz 'przychodzi' z rewelacyjna predkoscia 10 klatek na sekunde...

    co do rejestratora - uzywany laptop, najlepiej bez matrycy to ~40W poboru
    pradu, na rejestrator do kilku kamer (ip) wystarczy, ale jesli nie
    przychodzi ci latwo samodzielne wyszukiwanie i instalowanie oprogramowania
    to moze to byc faktycznie problem.
    co do 'zwyklego' kompa to kazdy nowoczesniejszy ma zarzadzanie energia i
    pobiera ~100-150W . najlepiej wybrac taki 'badziejewny' ktory ma
    zintegrowane z chipsetem wszystko co potrzeba, i nie wkladac do niego
    zadnej 'dobrej' karty graficznej (sama karta potrafi zezrec 40W) . sa
    specjalne modele desktopow 'do prac biurowych' bez akceleratorow itd, z
    zasilaczami 150W.

    do czasu az nie bedziesz mial lepszego rozeznania w rynku mysle najlepiej
    bedzie kupic kabel i kilka kamer z konwerterem na skretke + tani
    rejestrator, i moze jeszcze pare atrap w widocznych miejscach (lepiej zeby
    zlodzieje ukradli atrape za 6pln niz kamere za 600 ;)
    a pozniej juz na spokojnie przeszukac oferty i wybrac cos lepszego.

  • 10. Data: 2009-04-09 10:03:23
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "VSS" <v...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    1c-z-wtykiem-bnc_c402_p2802.html

    > i obraz był bezproblemowy na odległosci 150m na skrętce 5 kat.

    Prawda. A z aktywnym nadajnikiem i odbiornikiem do 1600m poleci tylko trzeba
    dostroić do impedancji kabla regulacją.

    Marek