    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: przerwa iskrowa na PCB
    Date: Wed, 3 Apr 2013 15:13:01 +0200

    news:kjh815$k0h$1@news.task.gda.pl...
    > Dzięki za sugestie.
    >
    > Mam tam na linii zasilania bezpiecznik (topikowy, 4A).
    > Czy dając taki ochronnik przepięciowy jest szansa, że w razie przepięcia
    > wywali ten bezpiecznik ? Co byłoby oczywiście wskazane...

    Nigdy nie stosowałem w praktyce ochronnika iskrowego.
    Z tego co pamiętam one zapalają się (nie od razu bo gaz się musi zjonizować)
    przy jakimś napięciu (im szybciej narasta napięcie tym przy większym się
    włączą bo dopiero wtedy gaz się zjonizuje) a potem panuje na nich niższe
    napięcie wystarczające do utrzymania łuku (np. rzędu 30V). Ale to musi być w
    karcie katalogowej. Prąd jest praktycznie ograniczony dostępnym prądem z
    przepięcia. Bezpieczniki mają określone I2t [A2s] potrzebne do ich
    przepalenia. Trzeba to porównać z jakimiś danymi o występujących
    przepięciach.
    Według mnie taki iskrownik przetrzyma bezpiecznik i go przepali, czego o
    warystorach i transilach bym nie powiedział, bo energia w nich wydzielana
    jest wielokrotnie większa niż ta w bezpieczniku, ale że transile i warystory
    przepalają się chyba "na zwarcie" więc i bezpiecznik się przepali.
    Wydaje mi się, że w rozwiązaniach, które na przepięcia mają reagować
    przepaleniem bezpiecznika stosuje się tyrystory/triaki za bezpiecznikiem.
    P.G.