    Subject: Re: prze?om w pami?ciach?
    Newsgroups: pl.comp.pecet,pl.misc.elektronika
    From: BaSk <piszcie.sobie.n@berdyczow>
    Date: Wed, 8 Feb 2017 15:23:23 +0100

    W dniu 2017-02-08 o 01:53, a...@m...uni.wroc.pl pisze:
    > pisza o dyskach i mozliwej produkcji za 10 lat

    Nie tylko o dyskach, również i o pamięciach "komórkowych", czyli (to już
    moja interpretacja): zarówno takich, jakie są w SSD, jak też i o RAM-ie,
    czy cache'u jednostki centralnej.
    A te 10 lat, to przy dzisiejszym tempie zmian, jest czasem baaardzo
    niezadowalającym. Producenci nie angażują się w jakieś pczynania, jeśli
    nie mieszczą się w "perspektywie inwestycyjnej", którą liczy się w czsie
    o połowę (przynajmniej!) krótszym.

    > Za 10 lat jest prawdopodobne ze nikt nie bedzie chcial pamieci z
    > elementami ruchomymi

    Hm, świat najczęściej gdy się zmienia, to w kierunku, który mało kto
    przewidywał. Dziś jeszcze HDD trzymają się nieźle, a co będzie za parę
    lat, to tylko głupi może przewidzieć. A czemuż to "głupi"? Ano dlatego,
    że na to... nie ma mądrych! ;-)
    Może HDD skończą jak dinozaury, ale ja tam obstawiam, że powrócą do łask
    HDD typu "Big Foot", czyli rozmiarów fizycznych takich, jak drajw DVD, i
    pojemnościach wieeelu terabajtów, w których jednostka pojemności nadal
    będzie sporo tańsza, niż w SSD. Będą wciąż używane w serwerowniach, oraz
    na potrzeby sporadycznej archiwizacji, gdzie szybkość transferu, a tm
    bardziej wyżyłowany czas dostępu (wyszukiwanie) - niemal nie grają
    żadnej roli. Acz to, czy tak się stanie, zależy jeszcze od polepszenia
    (jednak) wybranych parametrów HHD, no i od cen napędów tych, i
    konkurencyjnych.

    > nietrywiala czesc energii zuzywanej przez dysk idzie na krecenie
    > talezem. Wiec jesli zrobia dysk to oszczednosci energii beda take
    > sobie

    Jeśli nad tym się popracuje, i zrobi to lepiej, to i kręcenie zespołem
    talerzy nie musi być takie prądożerne. Np. jeśli zamiast kilku
    mniejszych (fizycznie) dysków, zrobi się "Big Foot", a jeszcze o
    podwójnej grubości, to w przeliczeniu na jeden krążek mniej wypadnie
    energii na kręcenie. No cóż, istotne jest to, jakie opory musi pokonać
    silnik.
    No a badacze z UwB twierdzą, że wykonane w ich (przyszłej) technologii
    głowice R/W będą mogły zużywać nawet i tysiąc razy mniej energii, niż
    teraz, a to nie w kij dmuchał!

    > ze 25 lat temu tez byly doniesienia ze nowy material pozwoli na zapis
    > optyczny duzej szybkosci i gestosci

    Nie jestem pewien, czy ja o tym samym, a mianowicie czy chodziło o
    technikę opto-magnetyczną? Czyli zapis wymagał, oprócz przyłożenia pola
    magnetycznego - jeszcze podgrzania laserem? I uzyskania przy tym jak
    najmniejszego "pola działania". Dzięki temu połączeniu miano uzyskać
    możliwość tworzenia znacznie mniejszych domen/pikseli (magnetycznych)?
    Odczyt byłby już bez użycia lasera.

    > byl "tylko" problem jak trafic laserem we wlasciwe miejsce

    Mam na to pomysł, i zresztą jeszcze i kilka "w tym temacie"... ;-)

    --
    Powiedzenie oddające ducha Ameryki:

    "Cokolwiek robisz
    - rób to dobrze!"