  • Data: 2017-02-09 00:11:33
    Temat: Re: prze?om w pami?ciach?
    Od: BaSk <piszcie.sobie.n@berdyczow> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-02-08 o 20:36, a...@m...uni.wroc.pl pisze:
    > Ja bym tak na 100% nie stawial ze HDD wymra. Ale szanse na
    > przetrwanie maja male.

    To, że wymrą, to raczej pewne, pytani brzmi: jak długo się jeszcze będą
    trzymać... Ja bym liczył na ćwierć wieku, z jakimś nawet okładem!

    > Dosc bezpiecznie mozna przewidywac ze stosunek cena/pojemnosc dla
    > flashu zmaleje w przyszlosci kilka razy

    No i znowu: kilka razy, ale za rok, czy też ćwierćwiecze?

    > O ile wiem male dyski sa jednoplytowe.

    Ale ja głównie o dużych, a jeszcze bardziej o baaardzo dużych (gabaryty
    podwójnej wysokości "szuflady" DVD)

    > Powiekszajac plyte powiekszasz pobor mocy.

    Ejże, z tym zgodzić się można *tylko* wtedy, gdy mówimy o dyskach "ze
    stałą szybkością liniową", która implikuje "zmienną szybkość kątową".
    Natomiast czy to gdy silnik kręci jednym, i to małym talerzem, czy też
    większym(i) (w zestawie *kilku* krążków) - to wielkiego wzrostu mocy nie
    trzeba, bo... Zastanów się: czy to mały, czy duży, pojedynczo-talerzowy,
    czy ośmiokrotny - ma dokładnie tyle samo łożysk: dwa (górne i dolne). A
    to na łożyskach powstają główne opory. Choć są też te, które wynikają z
    przepływu zawartego w obudowie gazu (czasem jest nim hel!). Te drugie
    rosną liniowo ze wzrostem promienia krążka (albo jakoś tak) no bo im
    większy promień, tym większa prędkość liniowa, rosnąca wraz z
    odległością od osi. To z kolei trzeba jeszcze przemnożyć przez ilość
    talerzy, to jasne. No ale (choć pewności nie mam) opory "gazowe" - nie
    powinny być baaardzo duże?
    Natomiast ewidentnie rośnie moc potrzebna na *rozruch* większej masy (a
    dokładniej: większego momentu obrotowego, który nie tylko od masy
    zależy, ale w większym stopniu od jej rozkładu "po promieniu").

    > W przypadku dyskow moze byc istotniejsze czy zrobia mniejsza i
    > lzejsza glowice niz magnetyczna. Jesli zapis jest magnetoptyczny to
    > raczej bedzie ciezsza.

    Głowica może być większa i cięższa, ale przeszkadzać to może chyba tylko
    w laptokach. Jak masz biurkowca, to co Cię martwi, że dysk będzie
    cięższy, choćby i o kilogram?

    > Jestes z zespolu UwB albo z nimi wspolpracujesz?

    Nie jestem, żałuję... ;-)

    --
    Powiedzenie oddające ducha Ameryki:

    "Cokolwiek robisz