  • Data: 2009-11-22 22:02:08
    Temat: Re: prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)
    Od: Tomasz Szczesniak <t...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sun, 22 Nov 2009 21:26:44 +0100 na fali pl.misc.elektronika
    stacja Atlantis <m...@w...pl> nadala:

    > Piszesz o odbiorniku z EF22 i EBL21, o którym wspominałeś nieco wyżej?
    > Zaglądałem do kart katalogowych tych lamp i podane tam nominalne
    > napięcie anodowe wynosiło 250V. Można zejść aż tak nisko?
    > Pytam, bo dla odmiany duotrioda ECC88 miała tylko 90V. ;)

    To napięcie to może być albo napięcie zasilania stopnia oporowego,
    albo napięcie anody i siatek dla krtórych zmierzono prąd anodowy.
    Stopień reakcyjny często pracował przy napięciu anody 20V i siatki
    drugiej 15V (i oporności andowej 500k? i siatkowej 1M?).

    > Rozumiem. Czyli przy użyciu standardowych lamp nie bardzo ma to sens. A
    > w przypadku lampek z Szarotki, robionych z myślą o bateriach?

    Tak, i bardziej tu chodzi o prąd anodowy. Typowe radio lampowe żre
    ci 300V/10mA (nie licząc lampy głośnikowej), bateryjne - 100V/5mA
    (nie licząc lampy głośnikowej) - różnica chyba wyraźna?

    > No i jeszcze jakieś kondensatory filtrujące by się przydały. ;)
    > Hmm... Takie maleństwo jak 1N4007 wystarczy? Czyli jak mniemam natężenie
    > prądu nie jest wielkie?

    Sieciowe radio z lampą EL3 (AL4) na mońcu rzadko brało więcej niż 50mA
    prądu anodowego, więc 1N4007 (1kV/1A) wystarczy z naddatkiem. BA159 też
    wystarczy.

    > Tak dla jasności: Nieco wyżej proponowałeś zastosowanie EF22 i EBL21. Ta
    > druga jest lampą głośnikową. Chodziło wtedy o rozwiązanie na dwóch
    > lampach (wzmacniacz w.cz. na EF22 + drugi stopień/detektor z reakcją
    > EBL21) czy też raczej powinno być: 2xEF22 + EBL21 w roli wzmacniacza
    > głośnikowego?

    Podstawowy układ to EF22 + EBL21 (reakcja plus głosnik). Polecany to
    2xEF22 + EBL21 (wzm. w.cz., rewakcja, głosnik).

    > Generatora niestety w tej chwili brak. Co do strojenia obwodów rdzeniem
    > i trymerem, to przypomina mi opis strojenia Pioniera, który kiedyś
    > czytałem. Nastawiałem się raczej na wykonanie prostych cewek nawiniętych
    > na kawałku rurki PCV. :)

    Zasada działania się nie zmienia, to imetyody strojrenia też :) Bez
    generatora się ni obędzie, musisz mieć jakiś wzorzec częstotliwości.

    > W tej chwili zbiór narzędzi wygląda dość skromnie. Poza lutownicą
    > transformatorową jest cyfrowy miernik uniwersalny (opór, napięcie,
    > natężenie, hFE tranzystora), cyfrowy miernik pojemności, prosty cyfrowy
    > licznik częstotliwości na PIC (więc raczej nie nadaje się do układów
    > lampowych), może jeszcze uda mi się zdobyć podobny miernik indukcyjności.

    Miernik częstotliwości na PICu jest OK, musisz go tylko wyposażyć w
    odpowiedni obwód wejściowy. Alew on to ci się bardziej do supera przyda
    nie do reakcyjnego radia.

    --
    Tomasz Szczesniak

    t...@s...pl