  • Data: 2012-03-11 10:16:15
    Temat: Re: pompa uziemienie
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <s...@s...active.com> napisał w
    wiadomości news:jjgo2j$e9o$1@news.icm.edu.pl...

    > Po pierwsze, różnicówki są awaryjne.

    Dlatego należy je często sprawdzać.
    Po to właśnie montowany jest w nich przycisk "TEST".

    > Jeden profesor elektrotechniki, którego nazwiska zapomniałem, w latach 80.
    > testował na sobie różnicówki, łącząc je dla bezpieczeństwa po 5 w szereg i
    > nie zawsze wszystkie odpalały.

    Skoro to był jego argument przeciwko różnicówkom to współczuję jego
    studentom, że ktoś taki "robił im wodę z mózgu".

    > Po drugie, w instalacjach TT różnicówki spełniają ważną rolę w
    > zabezpieczeniu ziemnozwarciowym, Tego problemu nie ma instalacjach TN,
    > dlatego o ile w TN różnicówka jest zabezpieczeniem dodatkowym, w TT jest
    > zabezpieczeniem koniecznym.

    Także jest dodatkowym, choć wymaganym przez obowiązujące prawo budowlane
    zarówno w instalacjach TT jak i TN.

    > Dlatego w instalacji TT poleganie na jednej różnicówce jest
    > lekkomyślnością.

    Jeszcze większą lekkomyślnością jest wykonanie uziomu o oporności, która nie
    zapewni szybkiego wyłączenia zabezpieczeń nadmiarowoprądowych. Co za tym
    idzie: obniżenie wartości znamionowej prądu wyłączenia na tym obwodzie do
    niezbędnego minimum, dobranie odpowiedniej charakterystyki zabezpieczenia,
    wykonanie uziomu o oporności zapewniającej szybkie wyłączenie tego
    zabezpieczenia. Różnicówka jest tylko i wyłącznie dodatkiem, ale
    obowiązkowym, zgodnie z obowiązującym prawem i nieważne czy jest to układ TT
    czy TN.
    Skoro i tak ma być wykonany uziom to dlaczego nie zrobć go raz, a pożądnie?
    Tzn. wykonać tak jak powinien być wykonany i podłączyć do rozdzielni w
    układzie TN (oczywiście o ile nie ma przecwwskazań z zakładu
    energetycznego), skąd należy poprowadzić trzeci przewód ochronny PE do tego
    gniazda.