  • Data: 2012-03-11 10:32:17
    Temat: Re: pompa uziemienie
    Od: WK <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Po pierwsze, różnicówki są awaryjne. Jeden profesor elektrotechniki,
    > którego nazwiska zapomniałem, w latach 80. testował na sobie różnicówki,
    > łącząc je dla bezpieczeństwa po 5 w szereg i nie zawsze wszystkie odpalały.
    >
    > Po drugie, w instalacjach TT różnicówki spełniają ważną rolę w
    > zabezpieczeniu ziemnozwarciowym, Tego problemu nie ma instalacjach TN,
    > dlatego o ile w TN różnicówka jest zabezpieczeniem dodatkowym, w TT jest
    > zabezpieczeniem koniecznym.
    >
    > Dlatego w instalacji TT poleganie na jednej różnicówce jest
    > lekkomyślnością.

    Kolego nie wprowadzaj ludzi w błąd!!!
    Po pierwsze nie mieszaj pojęć- w układzie TT nie wolno uziemiać N.
    W układzie TN-C nie ma przewodu N tylko jest PEN- ten powinno się
    uziemiać tak często jak to możliwe. Natomiast po rozdzieleniu PEN na N i
    PE tego pierwszego już uziemiać nie wolno.
    Po drugie nie naciągaj ludzi na dodatkowe koszty i nie każ im stosować
    dwóch różnicówek połączonych szeregowo. Przypadek o którym wspominasz to
    zapewne doświadczenia jakie robił austriacki profesor Biegelmaier (nie
    jestem pewny pisowni) ale to dotyczyło sytuacji gdzie celowo powodował
    przepływ prądu rażeniowego przez swoje ciało. Stosował podobno aż 6 RCD
    połączonych szeregowo. W normalnych instalacjach jedna różnicówka jest
    wystarczająca. Oprócz tego zależy jaki to obwód jest zabezpieczany- bo w
    przypadku wspomnianej pompy zanurzeniowej to i zwykły bezpiecznik 6A
    może być wystarczający (dla układu TT- bo dla TN-S to na pewno będzie
    wystarczający). Wystarczy uziemienie w miarę porządne. (nie chce mi się
    przeliczać dokładnej wartości dla 6A)
    Reasumując to wszystko powtórzę moje rady z poprzedniego postu- autor
    wątku niech nie bierze się za to na czym się najwyraźniej nie zna. Może
    sobie zrobić krzywdę albo innym osobom.