  • Data: 2012-03-11 19:59:41
    Temat: Re: pompa uziemienie
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...active.com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2012-03-11 18:25, WK pisze:
    > Kolego- po co się tak podniecasz
    > Zamiast zarzucać mi pisanie bzdur to może tak poczytasz sobie normę
    > 60364-41. Tam są rysunki podstawowych układów pracy sieci.

    Oho, następny wyznawca rysunków z 60364. Jesteście równie uparci co
    iLudzie dowodzący wyższości produktów Apple nad resztą świata.

    Edward Musiał sporo pisał o rysunkach z 60364. Nie są one błędne, ale
    tak uproszczone, że zjadły parę ważnych detali.

    > Powtórzę- przewodu neutralnego N nie wolno uziemiać. Kropka.

    Rozumiem, że twój wykładowca bił cię batem tak długo, że tą prawdę
    przyjąłeś jako objawioną i jesteś gotów za nią umrzeć. Współczuję.

    Prawda jest taka, że w sieci TT używa się wyłączników różnicowoprądowych
    już na poziomie sieci rozdzielczej. Uziemienie przewodu N za takim
    wyłącznikiem niechybnie będzie powodować nieustanne reakcje tego
    wyłącznika. Dlatego taka sieć po prostu nie będzie działać.

    Natomiast słów "NIE WOLNO" należy używać tylko w odniesieniu do
    sytuacji, gdzie może wystąpić zagrożenie życia lub mienia. Uziemienie
    przewodu N w sieci TT niczego takiego nie spowoduje, w najgorszym
    przypadku sieć przestanie działać w ogóle, bo nie będzie się dało
    zamknąć określonego wyłącznika różnicowoprądowego.

    Owszem, słów "NIE WOLNO" używa się dla elektryków na poziomie zawodówek
    albo kursów w ZDZ. Ale to wynika z tego, że tam idą ludzie, którzy
    potrafią się jedynie podpisać i policzyć do 100. Nie dla nich rozważania
    o filozofii sieci elektrycznych, im trzeba kawę na ławę powiedzieć, więc
    się w skrócie mówi: to wolno, a tego nie wolno. Ale tutaj jest grupa
    pl.misc.elektronika - dla inżynierów lub młodzieży, która takie studia
    być może podejmie. Dlatego tutaj możemy dyskutować o sieciach
    elektrycznych na poziomie akademickim a nie proletariackim, więc słów
    WOLNO-NIE WOLNO należy używać z większą starannością.

    > Przewód ten jest traktowany jako czynny, a nie jako ochronno-neutralny.

    No i co z tego, że czynny? Nigdzie nie jest powiedziane, że czynnego
    przewodu nie wolno uziemiać. Na przykład stosowane są na kolei układy
    trójfazowego zasilania z uziemioną jedną fazą (!) Budowano je na
    początku XX wieku, ale kilka do dziś przetrwało i są traktowane jako
    zabytki techniki. Ale rozumiem, że chciałbyś je zezłomować, bo nie
    pasują do narysowanych w latach 70. przez kilku zasmarkanych Francuzów
    rysunków do 60364.