    From: Shrek <...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: opłata audiowizualna
    Date: Sun, 24 Apr 2016 19:07:45 +0200

    On 24.04.2016 18:40, sirapacz wrote:

    > z bardzo prostej przyczyny - demografia.

    To prawda.

    > Single generują znacznie mniejszy dochód niż rodzina. bo ta druga się
    > rozmnoży i z 2 podatników zrobi się 4

    A to już nadmierne uproszczenie. Może byc prawdziwe, ale nie musi -
    zależy od wielu okoliczności. Bo przy takich uproszczaniach patrząc na
    to z drugiej strony - Budżet się nie domyka - co rok wydajemy więcej niż
    zarabiamy. Na co wydajemy? W uproszczeniu z powrotem na podatników. Z
    tego wniosek, że statystycznie podatnik bierze więcej z budżetu niż
    wnosi - a więc każdy dodatkowy podatnik to czysta strata - mniej
    podatników, mniejsza strata - ergo single są bardziej opłacalni:)
    Zupełnie jak w PKP - każdy przewieziony pasażer generuje wymierną
    stratę;) Albo ZUSie.

    Oczywiście nie jest to prawda (a przynajmniej nie do końca, choć
    statystycznie mogłoby się okazać, że leży niepokojąco blisko prawdy),
    ale pokazuje, że nadmiernie upraszczając model, można dojść do dowolnych
    wniosków, co zarówno Ty i ja uczyniliśmy:P

    > i będzie zastępowalność pokoleniowa.

    I o to chodzi. Zasadniczo nie byłoby specjalnie problemu gdyby Polska
    miała powiedzmy 10 milionów obywateli. Tak maja kraje skandynawskie i
    całkiem dobrze sobie radzą. Problemem będzie jak Polska będzie miała 10
    milionów emerytów - po prostu ktoś musi pracować na emerytury - tak jest
    ten system stworzony i mrzonki o zbieraniu kapitału na starość poszły w
    pizdu (a w zasadzie to najpierw się po..pierdoliło, a potem poszło w
    pisdu) Ale to tylko kwestia który rząd pierwszy doszedł do ściany.
    Przyczyna leżała znacznie wcześniej za Buzka, który wymyślił utopijny
    system, ignorujący fakt, że trzaba wypłacić emerytury obecnym emerytom i
    nie bardzo jest jak to w cywilizowany sposób przeskoczyć. Więc podłożył
    gówno następcom i nie bardzo była opcja, żeby nie wdepnęli.

    Shrek.