    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: o jak mnie wkurwiają tacy kolesie...
    Date: Thu, 15 Dec 2016 18:20:52 +0100

    W dniu 2016-12-15 o 12:13, Budyń pisze:

    > alez to sa podstawy filozofii i logiki, zwykle dotyczące rozważan
    > istnienia Boga. Jesli hipotetycznie swiat duchowy (niematerialny)
    > istnieje ALE nie ma punktów wspólnych z materialnym to nie można
    > powiedziec, że nie istnieje. Ani ze istnieje. Zwykła logika.

    W tym wypadku nie masz racji. Magia z definicji ma punkty wspólne ze
    światem materialnym. To zbiór praktyk, które mają na celu zaprzęgnięcie
    szeroko rozumianych sił nadprzyrodzonych do własnych celów. Celem
    obrzędów magicznych we wszystkich kulturach wywarcie jakiegoś wpływu na
    świat materialny: zmiana pogody, wpłynięcie na zachowania ludzi,
    zapewnienie powodzenia podczas polowania.
    To dość łatwo poddaje się testom empirycznym. Takie testy były już
    nieraz prowadzone. Zgadnij z jakim wynikiem. ;)

    A co do dyskusji nad istnieniem Boga, to na podstawie moich własnych
    doświadczeń mogę powiedzieć jedno: mało który temat prowokuje ludzi do
    stosowania erystyki na taką skalę. Zwłaszcza po stronie apologetów. Nie
    ustalą jasno definicji istoty będącej przedmiotem dyskusji, zmieniają
    definicję w jej trakcie (wychodzimy od Demiurga i nagle nie ni stąd, ni
    zowąd przeskakujemy do Jezusa/Jahwe/Allacha), co chwilę sięgają po non
    sequitur... Nie... Mam już dość tych dyskusji, a powoływanie się na nie
    jako na wzór wcale nie robi na mnie wrażenia. ;)

    > mozna rozważac pewne punkty styku np wpływu swiata duchowego na
    > materialny (np magia, religie). Jesli znajdziemy dzialania materialne
    > niewytłumaczalne naukowo (np cud) a jakos tam "magiczne" to hipoteza
    > istnienia swiata duchowego zaczyna sie uprawdopodabniać. Zwykle

    Jak mawiała Scully z The X Files: "Nic nie dzieje się przeciw naturze, a
    tylko wbrew temu, co o niej wiemy". Jeśli już mamy się odnosić do
    dyskusji o Bogu, to właśnie opisałeś definicję "God of the gaps". ;)

    > Główny problem jest z początkiem - powstaniem naraz hardware i
    > software w pierwszym organizmie :)

    Powtarzasz często powielaną bzdurę. Ewolucja nie ma nic wspólnego z
    początkiem życia - ona zajmuje się procesami występującymi w populacjach
    żywych osobników. Tłumaczy powstawanie i akumulację zmian wynikających z
    niedoskonałego procesu kopiowania informacji podczas reprodukcji, a
    także selekcję tych zmian w wyniku działania doboru naturalnego.
    Teoria ewolucji nie tłumaczy tego procesu. To zadanie teorii abiogenezy,
    która nie została jeszcze sformułowana. Istnieją zaledwie wstępne hipotezy.