    From: Marek <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: monitor do pracy po ciemku
    Date: Sat, 17 May 2014 13:35:22 +0200
    <lkom3n$u5d$1@node2.news.atman.pl> <lksrb3$ds2$1@news2.ipartners.pl>
    <9...@g...com>
    <m...@i...localdomain> <lkvvp6$6oq$1@node2.news.atman.pl>
    <f...@g...com>
    <ll086t$mve$1@node1.news.atman.pl>
    <6...@g...com>
    <ll0pgn$14t$1@node2.news.atman.pl>
    <a...@g...com>
    <ll1v9s$2u2$1@node2.news.atman.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1405162352380.5368@quad>

    > Hm... w cywilizowanych warunkach podaje się całkowity strumień
    > w lumenach, tak po prostu, ew. w lumenach na metr kwadratowy powierzchni
    > świecącej, zamiast epatować kandelami.

    Tak czy owak z pewnością będzie relatywnie sporo lepiej z dynamiką niż w
    tradycyjnych rozwiązaniach.

    > Chodzi, bo choć byle monitor zostawia papier sporo w tyle, to do
    > odwzorowania naturalnych warunków ciągle daleko.

    Właśnie się zastanawiam czy ten kierunek jest właściwy. Albo inaczej,
    może jest właściwy ale potrzebny jest pewien kompromis trudny do
    zrealizowania. O tym dalej.

    > Co ciekawsze, za każdym razem napotykałem na opór mocno przekonanych,
    > że monitor MUSI dawać obraz "białej kartki". Tak jakby aparatem
    > nigdy nie robiło się zdjęć z źródłami swiatła w kadrze.

    I tu ciąg dalszy. Poniekąd rozumiem Microsoft (bo chyba to oni
    wyskoczyli z pomysłem białej kartki). Oni nie widzą świata spoza ram
    Worda i wydruków. Ja z kolei oscyluję głównie amatorsko między
    zastosowaniem sprzętu komputerowego przy druku zdjęć jak i technik HDR -
    nie tylko w sensie fotografii. Doświadczam na styku tych 2 światów
    pewnych sprzeczności. Mianowicie gdy zależy mi na wydrukowaniu z
    maksymalną jakością materiału zdjęciowego, to spłaszczam dynamikę zdjęć
    do tego co monitor potrafi. Drukarką mniej się martwię bo tam niby jest
    wymagane jeszcze większe spłaszczenie dynamiki i to różne dla różnych
    kolorów ale wymyślono odwzorowanie percepcyjne albo relatywistyczne (czy
    jakoś tak to się nazywa), które całkiem dobrze sobie radzi w
    zdecydowanej większości przypadków. Tylko czasem trzeba ręczne korekty
    nanosić. Mało tego, jasność monitora tłumię do 80cd/m2 (z 400cd/m2
    możliwych do uzyskania) dla białego koloru (0xFFFFFF) bo oślepłbym. W
    tym zastosowaniu koncepcja białej kartki byłaby słuszna i jednocześnie
    wykluczająca pracę z HDR.

    No i tu zaczyna się druki aspekt: obrazy o wyższej dynamice, nawet nie z
    pełnym HDR. Chciałoby się mieć możliwość zobaczenia sceny taką jaka w
    rzeczywistości była robiąc zdjęcie czy jaką mamy w głowie renderując. W
    tym momencie kolor biały powinien być gdzieś pewnie w 18% dynamiki
    monitora po to aby móc jakoś wyświetlić blask. W tym też momencie
    otrzymujemy barierę w postaci powszechnie przyjętej definicji białego
    koloru jako 0xFFFFFF. Po drugie mamy za mało bitów na kolor by móc
    operować w tak przyjętej dynamice. A nawet jeśli się znajdzie kiedyś
    karta i monitor więcej bitowe, to co z tego skoro aplikacje
    oprogramowane są tak a nie inaczej i biały zawsze będzie 0xFF....
    niezależnie od ilości bitów. Nawet gdyby jakiś cud się stał i weszłyby w
    życie monitory i karty 16-bitowe, to do pracy w Wordzie potrzebowałbyś
    ciemne gogle i kremy z maksymalnym filtrem UV aby się nie osmalić :-D

    Nie wiadomo jak wybrnąć z tego konfliktu.

    Marek