  • 61. Data: 2013-01-30 10:13:29
    Temat: Re: legendy o uruchamianiu auta na pych / zaciąg:-)
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    > Kolejny zawodnik ze sprzęgłem kłowym...

    Skąd te legendy, że tylko sprzęgło kłowe jest w stanie rozpędzić silnik o 3k rpm w
    0.5s?

    Mam przeciwne zdanie.

    Dowód praktyczny nr 1: wczoraj, po przeczytaniu twego postu, wracając z pracy,
    rozpędziłem auto do 90km/h na 3 biegu, wysprzęgliłem, a gdy obroty spadły do
    jałowych,
    puściłem sprzęgło. Nawet nie "strzelałem", tylko szybko puściłem szybko. Obroty
    wróciły
    do poziomu ok.4k rpm (czyli wzrosły o ponad 3k) *na pewno* poniżej 1s. I to pomimo
    nieskokowego puszczenia sprzęgła i pewnej bezwładności wskazówki. Na postawie dźwięku
    silnika szacuję ten czas wzrastania obrotów właśnie na ok. 0,5s lub krócej.

    BTW: silnikowi oczywiście nic się nie stało...

    Dowód teoretyczno-praktyczny nr 2:
    Gdy wciśniesz mocno gaz, jak szybko wysprzęglony silnik wkręca się z biegu jałowego
    do powiedzmy 4k (+3k)? U mnie - natychmiast, a na pewno *szybciej niż w 1s*.

    Jaki moment go wtedy rozpędza? Mniejszy niż moment max. silnika, no bo przecież
    max jest tylko na określonych obrotach, a tu mamy rozpędzanie i to od jałowego.
    Załóżmy że średnio było w użyciu 2/3 maxa (optymistycznie).

    A jaki moment może przenieść sprzęgło? Sprawne - zdecydowanie wyższy niż
    moment max. silnika (bo przecież nie ślizga się przy rozpędzaniu z gazem w podłodze).
    Strzelam, że uwzględniając różne marginesy projektowe (na wilgotną tarczę,
    X lat eksploatacji docisku itd) będzie to 150% momentu max. sinika albo i lepiej.

    Ergo: napędzając silnik przez w pełni obciążone sprzęgło, rozpędzamy go znacznie
    (szacunkowo: 1.5x1.5 = 2.25 razy) większym momentem, czyli ponad dwukrotnie
    szybciej niż gdy wciśniemy gaz do dechy na luzie. O tyleż szybciej zwiększa
    obroty. Czyli, o 3k poniżej 0.5s. CBDO :)

  • 62. Data: 2013-01-30 10:14:25
    Od: "h.w.d.p." <h...@i...yfd>

    W dniu 2013-01-30 09:48, Hants pisze:
    > "DoQ" <d...@g...com> wrote in message

    > Dobrze - masz jedną szansę na cztery.

    a teraz wyjasnij jaki wplyw na rozrzad ma blokada tloka w cylindrze.
    coraz lepsze bajki wymyslacie.

  • 63. Data: 2013-01-30 10:42:47
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 30 stycznia 2013 10:05:21 UTC+1 użytkownik yabba napisał:
    > Użytkownik "Hants" <hants@CUT_ITvp.pl> napisał w wiadomości

    > A to nie jest tak, że napinacz hydrauliczny naciąga pasek w odpowiedni
    >
    > sposób dopiero jak jest normalne ciśnienie oleju w silniku?
    >

    > --
    >
    > Pozdrawiam,
    >

    > yabba

    Nie.

  • 64. Data: 2013-01-30 10:43:09
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Wed, 30 Jan 2013 10:05:21 +0100 osobnik zwany yabba napisał:

    > Użytkownik "Hants" <hants@CUT_ITvp.pl> napisał w wiadomości

    > A to nie jest tak, że napinacz hydrauliczny naciąga pasek w odpowiedni
    > sposób dopiero jak jest normalne ciśnienie oleju w silniku?

    nie. Ciśnienie tylko dopycha napinacz jesli jest luz.

    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 65. Data: 2013-01-30 10:49:15
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 30 stycznia 2013 09:48:10 UTC+1 użytkownik Hants napisał:
    > "DoQ" <d...@g...com> wrote in message

    > Dobrze - masz jedną szansę na cztery.

    Nie 1/4 tylko 100%. Ale tylko w samochodach w których napęd skrzyni biegów brany jest
    z wałka rozrządu. W innych zero/sto.

  • 66. Data: 2013-01-30 10:51:34
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2013-01-30, Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury> wrote:

> [...]
    dźwięku
    > silnika szacuję ten czas wzrastania obrotów właśnie na ok. 0,5s lub krócej.

    Ale widzisz roznice miedzy nieruchomym silnikiem a tym krecacym sie sie 1krpm? Trzeba
    bylo
    zgasic i strzelic ze sprzegla :-)

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 67. Data: 2013-01-30 11:01:41
    Od: Dawid <x...@n...pl>

    W dniu 2013-01-30 10:05, yabba pisze:
    > Użytkownik "Hants" <hants@CUT_ITvp.pl> napisał w wiadomości

    > A to nie jest tak, że napinacz hydrauliczny naciąga pasek w odpowiedni
    > sposób dopiero jak jest normalne ciśnienie oleju w silniku?

    TAK. Tak samo jak w teleskopach, ciśnienie oleju w silniku przekłada się
    na twardość teleskopów, cały układ teleskopy i napinacze i silnik
    pracują na jednym oleju. :-)
    A, jeszcze olej w teleskopach klapy i bagażnika, jak szybko zasuwasz to
    nie otworzysz.Takie to cwane.

  • 68. Data: 2013-01-30 11:28:12
    Od: "Bartek" <N...@p...fm>

    to ja jescze dopisze nowosci wynikajace z tamtej dyskusji - zapalanie na
    pych / zaciąg uszkadza wtryskiwacze piezoelektryczne, bo... nagly wzrost
    cisnienia w cylindrze ma wplyw na krysztaly...
    - a co sie stanie jak tlok zaciagnie zbyt duza ilosc paliwa :)

    to takie dwie nowosci.
    to podobno takie teorie mechanik glosi a ktos je przekazuje:)

    hehe

    --
    Pozdrawiam, Bartek

  • 69. Data: 2013-01-30 11:34:34
    Temat: Re: legendy o uruchamianiu auta na pych / zaci?g:-)
    Od: wchpikus <w...@w...wp.pl>

    Potwierdzam, nowszego tez sie da, CR na pych:)

  • 70. Data: 2013-01-30 12:34:55
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2013-01-30 10:51, AZ pisze:
    > Ale widzisz roznice miedzy nieruchomym silnikiem a tym krecacym sie sie 1krpm?

    W kontekście przyrostu obrotów? Nie, nie widzę.
    Taki sam moment powoduje w tym samym czasie taki sam *przyrost obrotów* - niezależnie
    od
    obrotów początkowych. To fizyka na poziomie wczesnego ogólniaka.
    delta W = t* E = t * M/I
    (gdzie delta W - przyrost prędkości obrotowe, E - przyspieszenie kątowe,
    M - przyłożony moment obrotowy, I - moment bezwładności ciała)

    > Trzeba bylo
    > zgasic i strzelic ze sprzegla :-)

    Trochę się bałem jechać bez wspomagania kiery (plus z ryzyko szybkiej utraty
    wspomagania hamulców). Ale jak się trafi pusta ulica to czemu nie.

    Natomiast mógłbyś podnieść kwestię różnych oporów między silnikiem zimnym
    a rozgrzanym. Owszem (ale, załóżmy chwilowo że mówimy o porze letniej, dobrym
    oleju i silniku który już był wstępnie razy zakręcony i ma olej na panewkach)