-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
atman.pl!news.supermedia.pl!plix.pl!newsfeed2.plix.pl!217.153.128.51.MISMATCH!n
f1.ipartners.pl!ipartners.pl!news2.ipartners.pl!not-for-mail
From: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: legendy o uruchamianiu auta na pych / zaciąg:-)
Date: Wed, 30 Jan 2013 10:13:29 +0100
Organization: GTS Energis
Lines: 44
Message-ID: <keao7p$2kqh$1@news2.ipartners.pl>
References: <ke6bje$qau$1@node2.news.atman.pl> <ke6cfs$686$1@node1.news.atman.pl>
<ke6iee$c8h$1@node1.news.atman.pl> <ke844t$tam$1@node1.news.atman.pl>
<ke84mm$tth$1@node1.news.atman.pl> <ke88jh$2g9$1@node1.news.atman.pl>
<ke899e$3al$1@node1.news.atman.pl>
<2643792500$20130129144521@squadack.com>
NNTP-Posting-Host: nanajuushi.ipartners.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news2.ipartners.pl 1359537209 86865 157.25.157.219 (30 Jan 2013 09:13:29
GMT)
X-Complaints-To: a...@i...pl
NNTP-Posting-Date: 30 Jan 2013 09:13:29 GMT
In-Reply-To: <2643792500$20130129144521@squadack.com>
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 5.1; rv:17.0) Gecko/20130107 Thunderbird/17.0.2
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2481434
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2013-01-29 14:45, RoMan Mandziejewicz pisze:
>> Normalnie to rozrusznik rozpędza wał korbowy do 500 rpm w ciągu 0,5 sek.
>> W przeciwieństwie to niefortunnego strzału ze sprzęgła na źle dobranym
>> biegu, który rozpędzi wał w ciągu 0,5 sek do 3000 rpm.
>
> Kolejny zawodnik ze sprzęgłem kłowym...
Skąd te legendy, że tylko sprzęgło kłowe jest w stanie rozpędzić silnik o 3k rpm w
0.5s?
Mam przeciwne zdanie.
Dowód praktyczny nr 1: wczoraj, po przeczytaniu twego postu, wracając z pracy,
rozpędziłem auto do 90km/h na 3 biegu, wysprzęgliłem, a gdy obroty spadły do
jałowych,
puściłem sprzęgło. Nawet nie "strzelałem", tylko szybko puściłem szybko. Obroty
wróciły
do poziomu ok.4k rpm (czyli wzrosły o ponad 3k) *na pewno* poniżej 1s. I to pomimo
nieskokowego puszczenia sprzęgła i pewnej bezwładności wskazówki. Na postawie dźwięku
silnika szacuję ten czas wzrastania obrotów właśnie na ok. 0,5s lub krócej.
BTW: silnikowi oczywiście nic się nie stało...
Dowód teoretyczno-praktyczny nr 2:
Gdy wciśniesz mocno gaz, jak szybko wysprzęglony silnik wkręca się z biegu jałowego
do powiedzmy 4k (+3k)? U mnie - natychmiast, a na pewno *szybciej niż w 1s*.
Jaki moment go wtedy rozpędza? Mniejszy niż moment max. silnika, no bo przecież
max jest tylko na określonych obrotach, a tu mamy rozpędzanie i to od jałowego.
Załóżmy że średnio było w użyciu 2/3 maxa (optymistycznie).
A jaki moment może przenieść sprzęgło? Sprawne - zdecydowanie wyższy niż
moment max. silnika (bo przecież nie ślizga się przy rozpędzaniu z gazem w podłodze).
Strzelam, że uwzględniając różne marginesy projektowe (na wilgotną tarczę,
X lat eksploatacji docisku itd) będzie to 150% momentu max. sinika albo i lepiej.
Ergo: napędzając silnik przez w pełni obciążone sprzęgło, rozpędzamy go znacznie
(szacunkowo: 1.5x1.5 = 2.25 razy) większym momentem, czyli ponad dwukrotnie
szybciej niż gdy wciśniemy gaz do dechy na luzie. O tyleż szybciej zwiększa
obroty. Czyli, o 3k poniżej 0.5s. CBDO :)
--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.
Następne wpisy z tego wątku
- 30.01.13 10:14 h.w.d.p.
- 30.01.13 10:42 k...@g...com
- 30.01.13 10:43 masti
- 30.01.13 10:49 k...@g...com
- 30.01.13 10:51 AZ
- 30.01.13 11:01 Dawid
- 30.01.13 11:28 Bartek
- 30.01.13 11:34 wchpikus
- 30.01.13 12:34 Jakub Witkowski
- 30.01.13 13:06 Hants
- 30.01.13 13:11 Hants
- 30.01.13 13:17 h.w.d.p.
- 30.01.13 13:51 Hants
- 30.01.13 18:53 DoQ
- 30.01.13 19:56 k...@g...com
Najnowsze wątki z tej grupy
- światła znów wlączyli
- nie lekceważ termostatu
- Autocom CAN CDP+ wysokie kody błędów
- wielkie bu
- Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- Idzie zima...czyli zaczynamy TETRIS :)
- sprężyny przednie ściśnięte
- Kolejny spaliniak się zjarał
- nie chcem ale muszem zapytać
- test dokładności wskazań zużycia paliwa/energii przez komputery pokładowe (ADAC)
- jak to na autostradzie
- Leapmotor T03 Tak powinna wyglądać elektryfikacja
- Tak się sprzedają elektryczne woldzwageny ;-)
- Akumulator do Hyundai
- Rambo 2024. Co z radio-stopem
Najnowsze wątki
- 2024-12-14 światła znów wlączyli
- 2024-12-14 nie lekceważ termostatu
- 2024-12-14 numer 112
- 2024-12-14 Pendrive, ale dysk
- 2024-12-12 Autocom CAN CDP+ wysokie kody błędów
- 2024-12-13 termostat do lodowki
- 2024-12-13 Gdańsk => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-12-13 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-12-13 Poznań => Employer Branding Specialist <=
- 2024-12-13 Kraków => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2024-12-13 Kraków => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2024-12-13 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-13 Gdańsk => Programista Full Stack .Net <=
- 2024-12-13 Warszawa => Analityk Biznesowo-Systemowy <=
- 2024-12-13 Białystok => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, A