eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochody › legendy o uruchamianiu auta na pych / zaciąg:-)
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 81

  • 81. Data: 2013-01-31 11:53:56
    Temat: Re: legendy o uruchamianiu auta na pych / zaciąg:-)
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 31.01.2013 09:17, Jakub Witkowski wrote:
    > W dniu 2013-01-29 02:09, RoMan Mandziejewicz pisze:
    >
    >> Jeśli masz klasyczne sprzęgło, to masz w nim coś takiego, co nazywa
    >> się tłumikiem drgań wzdłużnych (te sprężynki w tarczy).
    >
    > Skrętnych
    >
    >> On złagodzi impet uderzenia.
    >
    > Zwłaszcza, że jego zakres pracy to jakieś 1/10 obrotu ;)
    > A w czasie rozpędzania silnik wykona obrotów kilkanaście/dziesiąt.
    > Czyli to sprzęgło może zmniejszyć przyspieszenie o... góra 1% (bardzo
    > optymistycznie patrząc)

    Właśnie takie "delikatne" tłumiki redukują siły-przyspieszenia o rzędy
    wielkości.

    Wyjaśnienie praktyczne:
    W CNC używa się w tym charakterze bloku sztywnej gumy, która ma naprawdę
    minimalną swobodę i to wystarcza:
    http://www.akcesoria.cnc.info.pl/pliki/sprzegla/ktr/
    rotexgs03.jpg
    (A momenty w cnc bywają dość monstrualne.)

    Wyjaśnienie fizyczne:
    Uderzasz młotkiem 2kg z prędkością 1m/s. Jeżeli uderzasz bezpośrednio w
    cegłę i przekazanie siły zachodzi na drodze 0.1mm (deformacja sprężysta
    cegły i młotka) to działająca siła wynosi:
    20kN - odpowiednik obciążenia statycznego 2 ton
    http://www.wolframalpha.com/input/?i=%282kg*1m%2Fs%2
    9%2F%280.5mm%2F%281m%2Fs%29%29
    Natomiast gdy użyjesz podkładki 1mm siła spada do odpowiednika 20kg -
    1/100 początkowej
    http://www.wolframalpha.com/input/?i=%282kg*1m%2Fs%2
    9%2F%2810mm%2F%281m%2Fs%29%29

    A w każdym z tych 2 przypadków (pomijając opory) transfer energii i
    uzyskana prędkość cegły będą identyczne. W praktyce identyczne nie będą,
    bo w 1 przypadku cegła zużyje całą energię na ucieczkę równomiernie we
    wszystkich kierunkach a w 2 się zacznie przemieszczać.


    Teraz w miejsce młotka i cegły podstaw układy po 2 stronach sprzęgła:
    bez tłumika masz przekazanie siły jedynie na drodze odkształceń
    okładzin(skręcenie), zębatek(zgniecenie) i wałów (skręcenie). Co da może
    milimetr luzu. Z tłumikiem jest to kilkanaście-kilkadziesiąt mm.

    --
    Pozdrawiam
    Michoo

strony : 1 ... 8 . [ 9 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: