  • 51. Data: 2009-02-22 08:23:36
    Temat: Re: kupilem 5d2 i co....
    Od: j...@a...at

    > przy granicznej liniowej rozdzielczosci oka 0,1 cyklu /mm daje nam to
    > w powiekszeniu na papierze lub monitorze np 18*24 cm  nieostrosc rzedu
    > 1 mm.
    >
    > XXX

    sorry 0,1 mm / cykl

    XXX

  • 52. Data: 2009-02-22 14:02:36
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    j...@a...at pisze:

    > sorry 0,1 mm / cykl

    A ja ciągle nie mogę za bardzo zorientować się co to jest te 0,1mm/cykl
    i w związku z tym nie bardzo cię rozumiem :/

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 53. Data: 2009-02-22 14:15:37
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-02-22 15:02:36 +0100, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> said:

    > A ja ciągle nie mogę za bardzo zorientować się co to jest te 0,1mm/cykl
    > i w związku z tym nie bardzo cię rozumiem :/

    Statystyczne oko widzi obiekty których wielkość jest równa lub
    przekracza jedną minutę kontową.
    Jeżeli trójkąt równoramienny ma kąt wierzchołkowy równy lub większy tej
    wartości, to jego podstawa jest widziana jako obiekt. a wierzchołek
    tego trójkąta znajduje się w punkcie z którego obserwujesz.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 54. Data: 2009-02-22 21:15:24
    Od: _rK_ <podazaj_za_adresem_w_@_stopce.pl>

> [...]
    > nie mozna stwierdzic na malej matowce aps -c otrosci , co najwyzej
    > mozna stwierdzic nieostrosc jesli jest odpowiednieo duza.
    >
    > tzn ze nieostry obraz na matowce , moze wydawac sie jako ostry ,
    > jesli nieostrosc w tak malym obrazie jest mniejsza od rozdzielczosci
    > oka .
    > I to jest wlasnia ta typowa sytucja kiedy ostrzymy recznie.
    > Staramy sie wyostrzyc , czyli wchodzimy w zakres , gdzie obraz
    > przestaje nam sie wydawac nieostry - w rzeczywistosci jest on ciagle
    > nieostry . powiedzmy optymistycznie ze wielkosc obr na matowce w aps c

    To chyba nie jest problem wielkosci. Mam aparat z matowka 18x24mm, bez
    AF, tylko z ostrzeniem recznym i nie mam problemow z nastawieniem
    ostrosci.

    [rK] http://robertkresa.com

  • 55. Data: 2009-02-23 10:56:49
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Janko Muzykant pisze:

    > Inny problem to tolerancja ustawienia matówek w cyfrakach - to ma być do
    > podglądu, a nie do ustawiania ostrości i ta tolerancja jest spora.

    O żesz w mordę... To oni w fabryce tego nie kalibrują?? Wszystkiego to
    dotyczy?

  • 56. Data: 2009-02-23 13:51:05
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Andrzej Lawa pisze:

    > O żesz w mordę... To oni w fabryce tego nie kalibrują?? Wszystkiego to
    > dotyczy?

    Pewnie wszystkiego z af. Po co kalibrować, skoro na takich matówkach oko
    ma dużą tolerancję i nie widzi?

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 57. Data: 2009-02-23 14:24:38
    Od: "Kokos" <k...@k...pl>

    Użytkownik "Rakan" <n...@p...fm> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Kokos" <k...@k...pl> napisał w wiadomości

    a jak robiłeś poprzednim to nie byli zadowoleni?
    moze to nie kwestia sprzetu?

  • 58. Data: 2009-02-23 15:20:11
    Od: j...@a...at

    > To chyba nie jest problem wielkosci. Mam aparat z matowka 18x24mm, bez
    > AF, tylko z ostrzeniem recznym i nie mam problemow z nastawieniem
    > ostrosci.
    >
    > [rK]      http://robertkresa.com

    to jest przede wszystkim problem wielkosci i jasnosci.
    w starych aparatach na plyty wielkosc matowki byly na tyle duza , ze
    fotograf byl w stanie nastawic te ostrosc bezposrednio na matowce.
    w pentaconie six do matowki o wielkosci ok 6 * 6 cm dodawano lupke
    powiekszajaca , do starta , ktory mial matowke jak szyba tez.

    jesli masz matowke powiedzmy 18*24 mm to okiem mozesz zaobserwowac
    punkt nie wiekszy niz 0,1 mm - taka jest liniowa rozdzielczosc
    przecietnego oka ludzkiego .
    Oznacza to ze jesli wystepuje rozmycie o wielkosci do 0,1 mm nie
    mozesz go zidentyfikowac nieuzbrojonym okiem.
    jesli dokonasz teraz np 10 * powiekszenia do wymiarow 18*24 cm - to ta
    niwidoczna nieostrosc moze teraz miec wielkosc 1 mm. Jesli ciagle
    bedziesz obserwowal z takiej odleglosci ze masz zapewniona ciagle
    najwyzsza liniowa rozdzielczosc ok ( rzad kilkunastu -parudziesieciu
    cm ( jak np na monitorze , albo trzymajac format a4 w reku z bliska )
    to zdjecie bedzie nieostre.
    Nalezaloby do tego przypadku powiekszyc 10 krotnie obraz na matowce ,
    albo zastosowac inne pomoce optyczne jak dalmierz klinowy albo
    mikropryzmatyczny.

    nastawianie wylacznie za pomoca tak malej matowki to zgaduj - zgadule.
    nie ma mozliwosci regularnego nastawiania ostrosci bez pomocy
    optycznych na tak mala matowke.
    to sie moze zdazyc na zasadzie przypadku.
    TO nie jest mozliwe - cudow nie ma - dlatego tez w kazdym rozsadnym
    aparacie z matowka zanim wymyslono AF stosowano te pomoce. Gdyby
    mozliwym bylo nastawienie na ostrosc w oparciu tyko o matowke - nie
    stososwano by ich.
    Ja mialem kiedys zenita w wersji exportowej na zachod - bylo to zanim
    splynela masowa fala zenitow do polski.
    to byl calkiem inny aparat - b starannie wykonany i z olbrzymia jasna
    matowka , ale bez pomocy.
    Praktici mialy mniejsze matowki za to juz pomoce.

  • 59. Data: 2009-02-23 15:22:35
    Od: j...@a...at

    On 22 Feb., 15:15, JA <marb67[beztego]@bb.home.pl> wrote:

> [...]
    > wartości, to jego podstawa jest widziana jako obiekt. a wierzchołek
    > tego trójkąta znajduje się w punkcie z którego obserwujesz.

    dzieki - dokladnie tak jest , a jesli obserwujemy z najmniejszej
    mozliwej odleglosci z jakiej przecietne oko ludzkie widzi ostro , to
    podstawa tego trojkata ma wlasnie ok 0,1 mm.
    dla krotkowidzow rozdzielczosc liniow bedzie nieco wieksza , dla ludzi
    z nadwzrocznoscia - mniejsza.

    dla szacunku ostrosci , krazka rozproszenia operuje sie
    rozdzielczoscia liniowa .

  • 60. Data: 2009-02-23 15:30:58
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    j...@a...at pisze:
    > to jest przede wszystkim problem wielkosci i jasnosci.

    To jest problem tolerancji matówki wynikającej z jej budowy. Jasność nie
    ma tu żadnego znaczenia, wielkość liniowe.
    Matówki do ostrzenia są... matowe (posiadają także wspomagacze - klin,
    mikroraster). Matówki aparatów z af są mocno przepuszczalne, by dać
    bardziej czysty i jaśniejszy obraz.

    > Ja mialem kiedys zenita w wersji exportowej na zachod - bylo to zanim
    > splynela masowa fala zenitow do polski.
    > to byl calkiem inny aparat - b starannie wykonany i z olbrzymia jasna
    > matowka , ale bez pomocy.

    To nie ma związku z tym, czy to była wersja eksportowa czy nie. Po
    prostu Zenity E i z tamtego okresu miały matówkę dość nieprzepuszczalną,
    dzięki czemu można było sprawnie ostrzyć.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /autorytet? - no, nie wiem, zupełnie nic mi do głowy nie przychodzi.../