  • 141. Data: 2009-02-05 16:37:30
    Temat: Re: ktore z "bezlustrzankowych" rozwiazan?
    Od: m...@a...net.pl

    >Nie da się w żaden sposób odróżnić zdjęć wykonanych 4/3 i APS-C.

    Roznica pomiedzy canonowskim APS-C a nikonowskim APS-C,
    polega na tym, ze jeden ma 23.6 mm dlugosci, a drugi
    22.2 mm dlugosci, co oznacza ze dlugosc klatki
    kanonowskiej to 94% dlugosci klatki nikonowskiej.

    W szerokosci tak samo, bo maja identyczne proporcje.

    Roznica pomiedzy canonowskim aps-C a 4/3 polega
    na tym, ze jedna klatka ma 22.2mm a druga 17.3mm,
    co oznacza ze na dlugosc stanowi ona 78% canonowskiej.

    Ale tylko w dlugosci.

    Porownywanie na "dlugosc" interesuje nas jesli chcemy
    miec fotografie dluga. Jesli chcemy miec bardziej
    kwadratopodobna, wtedy nalezy porownac krotszy bok.

    Wtedy interesujaca nas roznica, to roznica pomiedzy
    14.8mm a 13mm. Wtedy to klatka czterotrzeciowa
    stanowi 87% klatki APSa canona.

    Albo inaczej: Zeby porownac czterytrzecie do APS-C nalezy
    je sprowadzic do tych samych proporcji. Jezeli wiec kroimy
    fotografie zeby dopasowac do odbitki 10x15, to
    interesuje nas porownanie na dlugosc, jesli jednak kroimy
    zeby uzyskac wydruk 15x20, to interesuje nas porownanie
    na szerokosc.

    To jak porownamy APS-C do czterytrzecie zalezy wiec od tego,
    jaka proporcje odbitki uznamy za nasz prywatny standard,
    w przypadku gdy jest to odbitka 10x15 to musimy porownywac
    dlugosci kadrow, jezeli jest to odbitka 15x20, to
    musimy porownywac na szerokosci kadru.

    TERAZ uwaga:

    Zauwazmy, ze fotografia "dluga" interesuje nas
    bardziej przy widoczkach, gdzie malo sie manipuluje GO,
    natomiast przy portretach, gdzie czesciej sie manipuluje
    GO, interesuje nas kadr bardziej kwadratopodobny.

    U wiekszosci ludzi.

    Stawiam wiec wniosek, nie ukrywajmy ze korzystny dla
    czterytrzecie, ze w przypadku PORTRETU, na DUZEJ
    ODBITCE, to zdjecia z klatki APSowej i tak kroimy
    odcianajac marginesy z DLUGOSCI, a wiec w tym konkretnym
    kawalku fotografii, zalezy porownywac na szerokosc.
    ( Czy ktos z Was, portrecisci, kroi klatke APS-C
    odwrotnie, wydluzajac kadr, dla celow portretu?
    Reka w gore! )

    W konsekwencji:

    Klatka czterotrzeciowa stanowi 87% klatki canonowskij.

    Klatka canonowska stanowi 94% klatki nikonowskiej.

    Dziwne!

    Nie zauwazylem, zeby na prfc nikonowcy za specjalnie
    sie wywyzszali nad canonowcami z powodu roznic
    w zakresie kontroli nad GO.

    Rownoczesnie jednak, grube magabajty tekstu juz tutaj
    wyslano na temat problemow systemu czterytrzecie,
    w tym zakresie.

    Czy ktos moglby mi wytlumaczyc, z jakiego powodu
    przy porownaniach nikona z kanonem zadna ze stron
    nie podnosi tego jakze przeciez waznego argumentu?

    Michal Kukula

  • 142. Data: 2009-02-05 16:38:51
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Mateusz Ludwin pisze:
    > I jescze bardzo chciałbym żebyś mi pokazał, że faktycznie możliwość
    > kontroli GO w 4/3 jest drastycznie mniejsza niż w APS-C, jak to raczyłes
    > napisać. Podeprzyj jakoś swoje słowa zdjęciami na których to widać.

    Po pierwsze - konkretne zdjęcie nie jest dowodem na cokolwiek.
    Po drugie padało tu już nieraz - różnica to mniej więcej jedna działka.

    Zobacz ceny obiektywów w canonie - np f/4 i f/2.8. Takie coś Ci robi
    olek w stosunku do cropa.
    Nie podpieraj się tez przykładami z olka na f/1.4. Zasada tyczy każdego
    szkła. Jak ja kupię sobie tamrona f/2.8, to Ty musisz zuiko f/2 żeby
    mieć ten sam zakres kontroli od dołu.

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 143. Data: 2009-02-05 16:39:04
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    m...@a...net.pl wrote:

> [...]
    > ( Czy ktos z Was, portrecisci, kroi klatke APS-C
    > odwrotnie, wydluzajac kadr, dla celow portretu?

    Wiele razy pisałem dokładnie to samo na prfc, ale Ninik tego nie kuma albo
    specjalnie się zgrywa - zaraz ci napisze, że MOŻESZ też wykadrować po długości i
    wtedy 4/3 ma GORSZE MOŻLIWOŚCI. On jest jak katarynka.

> [...]
    > przy porownaniach nikona z kanonem zadna ze stron
    > nie podnosi tego jakze przeciez waznego argumentu?

    Z powodu tego, że 99% Nikoniarzy i Canoniarzy nie wie, że ich matryce mają różną
    wielkośc, więc nie wpadli na to żeby porównywać wynik kalkulatorka DOF.

  • 144. Data: 2009-02-05 16:41:45
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    dominik wrote:

    > Po pierwsze - konkretne zdjęcie nie jest dowodem na cokolwiek.

    Pokaż chociaż jedno. Ja sobie mogę przykadrować lub dodać ramkę żeby pokazać co
    wyjdzie.

  • 145. Data: 2009-02-05 16:43:08
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    dominik wrote:

    > Z tą sigmą, której jeszcze nie ma dostępnej i która cudownieje na
    > olkach? Czy może z tą powszechnie krytykowaną 30mm? Albo jeszcze
    > koszmarnie drogą leiką? Czy poza tym są jeszcze jakieś szkiełka?

    30/1.4 to jedno z ulubionych szkieł we wszystkich cropach.

    > Że niby mam porównywać różne zdjęcia i różnie zrobione. Nie wygłupiaj
    > się bo wnioski z tego żadne.

    O kurczę, to straszne! No jak można porównywać RÓŻNE ZDJĘCIA. Przecież liczy się
    tylko wynik z kalkulatorka który kadruje po przekątnej, a ten jednoznacznie
    wskazuje że kupujący 4/3 to debile.

  • 146. Data: 2009-02-05 16:45:58
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Grzegorz Krukowski pisze:
    > On Thu, 05 Feb 2009 15:12:22 +0000, "Paweł W."
    >
    > Paweł, ale ja tego nie krytykuję - to jest cecha technologii.

    Ale spotykałem się już tu z takimi narzekaniami, jakby to miał być
    telewizor, więc napisałem to, co uważam że należy brać pod uwagę
    oceniając EVF i porównując do matówki :)

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 147. Data: 2009-02-05 16:46:47
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Mateusz Ludwin pisze:
    > Kłamiesz, w 4/3 wcale nie kupuje się obiektywów F1.2.

    Przeczytaj sobie raz jeszcze cytat. Nie rozumiesz słowa "kłamstwo".
    W 4/3 nie ma obiektywów f/1.2. Pewnie można coś podłączyć przez
    przejściówkę, ale nie o tym teraz gadamy.

    > Tak, obecnie używa się manuali. So what?

    No fajny argument.

    > A może ja jednak chcę mieć zachowane proporcje

    W takim razie nie masz możliwości porównania, bo któreś musiałbyś
    skadrować, jak Ci powiem olka to się wkurzysz, bo Ci jeszcze bardziej
    popsuje granice GO.

    > i jeszcze silniejsze
    > zbliżenie na oko?

    Co Ty masz z tym okiem :)

    > Nie wpadłeś na to? Że w 4/3 można zrobić zdjęcie
    > detalu twarzy w jeszcze większym powiększeniu i jeszcze mniejszą GO, bo
    > po prostu omijamy minimalną odległośc ostrzenia?

    Nic nie omijamy.

    > Co, na to zabrkło ci
    > wyobraźni? A to przecież twój ulubiony przykład - zdjęcie oka z
    > papierową GO.

    W całej dyskusji nie podawałem jakichkolwiek przykładów, w których było
    mówione, że gdzieś GO jest idealna, bo minimalna.
    Pisałem jedynie o zakresie kontrolowania tego. Zawsze lepiej mieć
    większy niż mniejszy.

    > Jak się czyta to co tu wypisujesz, to można dojśc do
    > wniosku że właściwie cała fotografia według ciebie polega na robieniu
    > zdjęć oka.

    Kłamiesz, bo świadomie wypisujesz nieprawdę. Potrafisz pokazać, gdzie
    napisałem dokładnie to albo przeprosić?

    > Serio?

    Tak :P

    > Śmieszny gostku, od wielu miesięcy próbuję ci wbić do głowy, że
    > OBLICZONA RÓŻNICA JEST W PRAKTYCE TAK NIEWIELKA, ŻE W ŻADEN SPOSÓB NIE
    > WPŁYWA NEGATYWNIE NA ZDJĘCIA Z 4/3. Ile jeszcze razy mam ci walić ten
    > tekst żebyś w końcu go zrozumiał?

    Jesteś śmieszny w swoich twierdzeniach. Różnica jest. Jest widoczna,
    odzwierciedla się w cenie obiektywów, ich wadze i efektach.

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 148. Data: 2009-02-05 16:47:31
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Wymieńcie się numerami GG i toczcie dyskusję tam. Tego już nikt chyba
    nie śledzi. Ze mną włącznie. TYlko patrzę jak przyrastają wasze posty i
    oznaczam je jako przeczytany :P

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 149. Data: 2009-02-05 16:48:32
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Mateusz Ludwin pisze:
    > Pokaż chociaż jedno. Ja sobie mogę przykadrować lub dodać ramkę żeby
    > pokazać co wyjdzie.

    Wybacz, ale jak wspominałem już niejednokrotnie - nie uda Ci się tym
    sposobem sprowadzić dyskusji na manowce, a nie mam ochoty szukać czegoś,
    co nie będzie świadczyć o czymkolwiek dla tej dyskusji.

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 150. Data: 2009-02-05 16:50:04
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Paweł W. wrote:
    > Wymieńcie się numerami GG i toczcie dyskusję tam. Tego już nikt chyba
    > nie śledzi. Ze mną włącznie. TYlko patrzę jak przyrastają wasze posty i
    > oznaczam je jako przeczytany :P

    OK, kończę pisanie w tym wątku.

    Chyba że zaskoczy nas i pokaże jakieś zdjęcia z tą mityczną GO nie do uzyskania
    w 4/3. Ale na to bym nie liczył.