    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Fri, 11 Jan 2013 14:52:56 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: kolejne pomysły chorych ludzi
    <Pine.WNT.4.64.1301102135430.420@quad> <kcok93$op$1@node1.news.atman.pl>
    <50efeeb6$0$1211$65785112@news.neostrada.pl>
    <kcp19o$i0c$1@node2.news.atman.pl>

    On Fri, 11 Jan 2013, Artur Maśląg wrote:

    > W miejscach, gdzie i kiedy warunki nie są ku temu odpowiednie?

    Po czym poznajesz "odpowiedniość" warunków?

    > W jakim celu? Kto chce administracyjnego obniżenia do 110 na
    > autostradach?

    To ustal kryterium służące ocenie tego limitu.

    Jak to ma być czyjeś widzimisię, to też napisz :|

    > Jak pisałem - można znakami w stosownym miejscach podwyższyć, a nie
    > wszędzie.

    Nie widzisz podstawowego problemu.
    Myślenia, że to prędkość maksymalna powinna stanowić ogranicznik
    prędkości dla kierowcy, a nie pewien rozsądek ze strony kierowcy.
    Tak, jest możliwe, że tego rozsądku kierowcy nie staje - i miarą
    tego braku są wypadki.
    Tak czy nie?

    Jeśli tak, to już napisałeś: nie ma danych.
    Czyli teza że to był błąd została wyczytana z sufitu.

    > Nie, wręcz bym wrócił do normalności i obniżył do 130km/h i tam
    > gdzie można podwyższył znakami.

    Problem w tym, że *przekonanie* co do miejsc (i w ogóle konkretnych
    przyczyn wypadkowości w danym miejscu) nie zawsze ma racjonalne
    podłoże.
    Ba, jest możliwy właśnie "przypadek 90/30", również przy prędkości
    dopuszczalnej 130kmph, mianowicie wypadek z przyczyną "przekroczenie
    prędkości dopuszczalnej", ale z bardzo istotnym pytaniem: czy
    ten przekraczający jechał 150 czy może 210.

    Dlatego brak istotnych danych stanowi poważny problem :(
    Tak, wszystko ma swoją cenę.
    Podniesienie prędkości pojazdu ze 130 do 150 kmph też, pytanie, jaka
    jest *rzeczywista* (mierzona w skali przyrostu zabitych, rannych i strat
    materialnych) skala tej ceny.
    I - raz jeszcze - nie jest wcale oczywiste, jak krytykowana przez
    Ciebie zmiana wpłynęła na *rzeczywistą* prędkość maksymalną pojazdów.

    Skoro fakt powszechnego łamania ograniczenia nie jest dla większości
    obecnych niczym dziwnym, to może GŁÓWNIE spowodowała ona (ta zmiana)
    zmniejszenie liczby popełniających wykroczenie, niespecjalnie
    wpływając na maksymalną? (czy też średniokwadratową, albo odpowiednik
    mediany ale dla np. 10% najszybszych lub inną wartość dobrze oddającą
    "istotną część szybciej jadących").

    > Wolno i wygląda to delikatnie powiedziawszy niezbyt mądrze.

    A miarą tej mądrości jest...?
    Bo ja bym chciał wiedzieć jak wpłynęła ona na dwie wartości:
    - liczbę i kategorie ofiar i strat
    - łatwość włączania się do ruchu

    pzdr, Gotfryd