-
101. Data: 2011-06-18 11:43:06
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
W dniu 2011-06-17 09:04, Kuba (aka cita) pisze:
> ps. jeszcze raz pytam - jak wg Ciebie działa system wykrywania spadku
> cisnienia poprzez czujniki ABS, czyli tak naprawde przez zmiane
> prędkości obrotowej jednego z kół (np. RPA w BMW - nie myl z RDC)
Zasada działania takiego systemu jest trochę inna.
Podpowiedź - przy przyspieszaniu koło z małą ilością powietrza kręci się
szybciej niż inne, a przy hamowaniu wolniej.
Różnice są bardzo niewielkie i dlatego system wymaga przejechania dość
długiego odcinka żeby mógł się połapać że coś jest z oponą nie tak
jeżeli chodzi o niewielkie różnice ciśnienia.
-
102. Data: 2011-06-18 11:55:03
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
W dniu 2011-06-16 22:39, Cavallino pisze:
> Załóżmy że koło ma promień 50 cm.
> Wtedy po obwodzie ma ma 3,15 m.
> Gdy stoi na flaku i opona ugina się powiedzmy o 2 cm, czyli o tyle
> zmniejsza się rzeczywisty promień koła, to jego obwód ma 3,01 m
Stosujesz wzór na obwód okręgu, podczas gdy figura której obwód chcesz
obliczyć nie jest okręgiem.
Skrajny przykład - jaki wzór służy do obliczenia długości gąsienicy w
czołgu i czy kształt jej przebiegu ma wpływ na ten obwód.
A prosty przykład - wystarczy na obwodzie opony namalować kreski co 1cm
i obserwować samochód jadący po przezroczystej nawierzchni którą można
obserwować od spodu.
I niezależnie od ciśnienia w oponie odstępy między kreskami na styku
opony z nawierzchnią nadal będą wynosiły 1cm.
-
103. Data: 2011-06-18 11:56:37
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
W dniu 2011-06-18 06:53, MarcinJM pisze:
> W dniu 2011-06-17 10:53, Borys Pogoreło pisze:
>> Dnia Fri, 17 Jun 2011 07:30:21 +0200, MarcinJM napisał(a):
>>
>>>> I rysunek: http://img259.imageshack.us/img259/4871/kolosg2.png
>>>
>>> Ja tam wiem tylko, ze jak mi sie dyfer zaczyna odzywac przy jezdzie na
>>> wprost to czas sprawdzic cisnienie, bo w ktoryms kole ubylo.
>>> Znaczy: kola nie poruszaja sie z jednakowymi obrotami.
>>
>> Nie, koła nie poruszają się z jednakowymi oporami toczenia. Auto ma
>> zamiar
>> skręcać, bo ma większy opór z jednej strony.
>
> I co z tego? Dopuki jade prosto na kolach tej samej srednicy dyfer NIE
> MA PRAWA PRACOWAC. Opor nie ma znaczenia.
Ale on pracuje nie z powodu zmiany obwodu, a przyczepności.
-
104. Data: 2011-06-18 12:04:49
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
W dniu 2011-06-17 15:49, J.F pisze:
>> Użytkownik "Kuba (aka cita)" napisał w wiadomości grup
>> dyskusyjnych:itf5fb$e7k$...@i...gazeta.pl... Użytkownik "Irek N."
>> <j...@t...tajny.jest> napisał w wiadomości Opona będzie miała
>> praktycznie taki sam obwód.
> (...)
>> nie wiem czy czytasz cały wątek, czy tylko fragment, wiec przypomne
>> jedną dość istotną rzecz - częsc samochodów bada cisnienie w oponach
>> na podstawie odczytów z czujników ABS, które mierzą ... spadki
>> prędkości poszczególnych kół... wiec nie ma co teoretyzować tylko po
>> prostu przyjąc do wiadomości.
>
> Tylko nie wiesz jakie to sa roznice.
> Opona wbrew pozorom nie jest z gumy, tylko ze stali, wlokien
> organicznych lub sztucznych i wplyw cisnienia na obwod jest niewielki.
> Ale jest.
> Nie na tyle duzy zeby jakos znaczaco podniesc mandat, choc oczywiscie 79
> a 81 robi roznice.
>
> Natomiast tu juz zeszlo na flaka kompletnego, i sprawa jest ciekawa - bo
> obwod opony nadal sie nie zmienil proporcjonalnie do promienia.
W przypadku jazdy na kompetnym flaku sprawa wygląda o tyle inaczej że
jedyne dobrze dociśnięte do nawierzchni miejsce koła to punkty na
krawędzi felgi.
Bieżnik opony nie będzie dociśnięty i będzie ślizgał się po nawierzchni.
Co jednak nadal nie zmienia obwodu opony, a jedynie powoduje to, że
bieżnik się ślizga.
> W
> efekcie musialoby byc tak ze np bieznik opony zrobil 9 obrotow, a felga
> 10. Wiec moze nie ma sie co dziwic ze po kawalku boki opony sa mocno
> zuzyte.
No i dokładnie tak to się dzieje.
-
105. Data: 2011-06-18 12:08:27
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
W dniu 2011-06-17 08:43, Arek pisze:
> W dniu 2011-06-16 17:37, Big Jack pisze:
>> W wiadomości
>> news://news-archive.icm.edu.pl/4dfa22ee@news.home.ne
t.pl
>> *Big Jack* napisał(-a):
>>
>>
>>> Nawet jak będzie kwadratem, to obwód będzie ten sam. Na jeden obwód
>> ^^^^^
>> obrót oczywiście
>
>
> Wzór na obwód koła to w której klasie szkoły podstawowej był wprowadzony?
Obwód koła? Prawdopodobnie pomyliłeś ze wzorem na obwód okręgu i stąd
Twój błąd.
-
106. Data: 2011-06-18 12:10:10
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
W dniu 2011-06-18 06:53, MarcinJM pisze:
> W dniu 2011-06-17 10:53, Borys Pogoreło pisze:
>> Dnia Fri, 17 Jun 2011 07:30:21 +0200, MarcinJM napisał(a):
>>
>>>> I rysunek: http://img259.imageshack.us/img259/4871/kolosg2.png
>>>
>>> Ja tam wiem tylko, ze jak mi sie dyfer zaczyna odzywac przy jezdzie na
>>> wprost to czas sprawdzic cisnienie, bo w ktoryms kole ubylo.
>>> Znaczy: kola nie poruszaja sie z jednakowymi obrotami.
>>
>> Nie, koła nie poruszają się z jednakowymi oporami toczenia. Auto ma
>> zamiar
>> skręcać, bo ma większy opór z jednej strony.
>
> I co z tego? Dopuki jade prosto na kolach tej samej srednicy dyfer NIE
> MA PRAWA PRACOWAC. Opor nie ma znaczenia.
Jadąc na flaku nawet prosto opona ma minimalnie inną ilość obrotów, ale
nie z powodu zmiany średnicy/obwodu, a po prostu innej przyczepności.
-
107. Data: 2011-06-18 12:13:01
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
W dniu 2011-06-18 12:08, Tomasz Pyra pisze:
> W dniu 2011-06-17 08:43, Arek pisze:
>> W dniu 2011-06-16 17:37, Big Jack pisze:
>>> W wiadomości
>>> news://news-archive.icm.edu.pl/4dfa22ee@news.home.ne
t.pl
>>> *Big Jack* napisał(-a):
>>>
>>>
>>>> Nawet jak będzie kwadratem, to obwód będzie ten sam. Na jeden obwód
>>> ^^^^^
>>> obrót oczywiście
>>
>>
>> Wzór na obwód koła to w której klasie szkoły podstawowej był wprowadzony?
>
> Obwód koła? Prawdopodobnie pomyliłeś ze wzorem na obwód okręgu i stąd
> Twój błąd.
Tzn. chodzi mi o to, że koła samochodowe nie jest okręgiem. Zwłaszcza
jeżeli w oponie jest mało powietrza, to stosowanie wzoru na obwód okręgu
jest pomyłką.
Okrąg z definicji jest figurą której wszystkie punkty są równie oddalone
od środka. W przypadku koła samochodu ten warunek nie jest spełniony.
-
108. Data: 2011-06-18 15:34:18
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: "Massai" <t...@w...pl>
marek wrote:
> > tak na marginesie - podważasz istmienie takich sytstemów w VAGach,
> > czy BMW? Chcesz, przez swoje pytania powiedziec, ze tych systemów
> > nie ma i nie działąją?
>
> podwazam zasade dzialania o ktorej tu piszesz. test z kreda jest na
> to dowodem. jakos bardziej wierze w ta krede niz w to co napisales
> jeden post wyzej.
Test z kredą ma to do siebie że jest mało dokładny.
Zrób ten sam test, tylko przetocz samochód kilkaset metrów, a nie 2-3
obroty koła.
--
Pozdro
Massai
-
109. Data: 2011-06-18 16:19:26
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>
Hello Massai,
Saturday, June 18, 2011, 3:34:18 PM, you wrote:
>> > tak na marginesie - podważasz istmienie takich sytstemów w VAGach,
>> > czy BMW? Chcesz, przez swoje pytania powiedziec, ze tych systemów
>> > nie ma i nie działąją?
>> podwazam zasade dzialania o ktorej tu piszesz. test z kreda jest na
>> to dowodem. jakos bardziej wierze w ta krede niz w to co napisales
>> jeden post wyzej.
> Test z kredą ma to do siebie że jest mało dokładny.
> Zrób ten sam test, tylko przetocz samochód kilkaset metrów, a nie 2-3
> obroty koła.
Test z kredą jest wystarczająco dokładny. Gdyby system mający rzekomo
wykrywać na podstawie czujników ABS spadek ciśnienia był bardziej
dokładny, to za spadek ciśnienia brałby różnice obwodu wynikające z
różnego zużycia opon.
--
Best regards,
RoMan mailto:r...@p...pl
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
110. Data: 2011-06-18 17:14:25
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: "Massai" <t...@w...pl>
RoMan Mandziejewicz wrote:
> Hello Massai,
>
> Saturday, June 18, 2011, 3:34:18 PM, you wrote:
>
> >> > tak na marginesie - podważasz istmienie takich sytstemów w
> VAGach, >> > czy BMW? Chcesz, przez swoje pytania powiedziec, ze
> tych systemów >> > nie ma i nie działąją?
> >> podwazam zasade dzialania o ktorej tu piszesz. test z kreda jest na
> >> to dowodem. jakos bardziej wierze w ta krede niz w to co napisales
> >> jeden post wyzej.
> > Test z kredą ma to do siebie że jest mało dokładny.
> > Zrób ten sam test, tylko przetocz samochód kilkaset metrów, a nie
> > 2-3 obroty koła.
>
> Test z kredą jest wystarczająco dokładny. Gdyby system mający rzekomo
> wykrywać na podstawie czujników ABS spadek ciśnienia był bardziej
> dokładny, to za spadek ciśnienia brałby różnice obwodu wynikające z
> różnego zużycia opon.
Lubisz bić się z całym światem? Ten system kontroli ciśnienia za pomoca
czujnika ABS (zwany też systemem pomiaru pośredniego) nie jakiś
hipotetyczny, czy "rzekomo" istniejący. Montują go od lat...
Przy czym producenci którzy od lat go montują, podają że ten system
potrafi reagować dopiero po kilku kilometrach. Widać potrzeba większego
odcinka.
A co do nierównego zużycia opon - owszem, sądzę że i na to by
zareagował. Toż to jeden z poważniejszych "grzechów" - założyć na jedną
oś opony o różnym stopniu zużycia.
--
Pozdro
Massai