  • 101. Data: 2011-06-18 11:43:06
    Temat: Re: jak oni to robią ?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    > ps. jeszcze raz pytam - jak wg Ciebie działa system wykrywania spadku
    > cisnienia poprzez czujniki ABS, czyli tak naprawde przez zmiane
    > prędkości obrotowej jednego z kół (np. RPA w BMW - nie myl z RDC)

    Zasada działania takiego systemu jest trochę inna.

    Podpowiedź - przy przyspieszaniu koło z małą ilością powietrza kręci się
    szybciej niż inne, a przy hamowaniu wolniej.
    Różnice są bardzo niewielkie i dlatego system wymaga przejechania dość
    długiego odcinka żeby mógł się połapać że coś jest z oponą nie tak
    jeżeli chodzi o niewielkie różnice ciśnienia.

  • 102. Data: 2011-06-18 11:55:03
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-06-16 22:39, Cavallino pisze:

    > Załóżmy że koło ma promień 50 cm.
    > Wtedy po obwodzie ma ma 3,15 m.
    > Gdy stoi na flaku i opona ugina się powiedzmy o 2 cm, czyli o tyle
    > zmniejsza się rzeczywisty promień koła, to jego obwód ma 3,01 m

    Stosujesz wzór na obwód okręgu, podczas gdy figura której obwód chcesz
    obliczyć nie jest okręgiem.
    Skrajny przykład - jaki wzór służy do obliczenia długości gąsienicy w
    czołgu i czy kształt jej przebiegu ma wpływ na ten obwód.

    A prosty przykład - wystarczy na obwodzie opony namalować kreski co 1cm
    i obserwować samochód jadący po przezroczystej nawierzchni którą można
    obserwować od spodu.
    I niezależnie od ciśnienia w oponie odstępy między kreskami na styku
    opony z nawierzchnią nadal będą wynosiły 1cm.

  • 103. Data: 2011-06-18 11:56:37
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-06-18 06:53, MarcinJM pisze:

    > I co z tego? Dopuki jade prosto na kolach tej samej srednicy dyfer NIE
    > MA PRAWA PRACOWAC. Opor nie ma znaczenia.

    Ale on pracuje nie z powodu zmiany obwodu, a przyczepności.

  • 104. Data: 2011-06-18 12:04:49
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-06-17 15:49, J.F pisze:
    > (...)
    >
    > Tylko nie wiesz jakie to sa roznice.
    > Opona wbrew pozorom nie jest z gumy, tylko ze stali, wlokien
    > organicznych lub sztucznych i wplyw cisnienia na obwod jest niewielki.
    > Ale jest.
    > Nie na tyle duzy zeby jakos znaczaco podniesc mandat, choc oczywiscie 79
    > a 81 robi roznice.
    >
    > Natomiast tu juz zeszlo na flaka kompletnego, i sprawa jest ciekawa - bo
    > obwod opony nadal sie nie zmienil proporcjonalnie do promienia.

    W przypadku jazdy na kompetnym flaku sprawa wygląda o tyle inaczej że
    jedyne dobrze dociśnięte do nawierzchni miejsce koła to punkty na
    krawędzi felgi.
    Bieżnik opony nie będzie dociśnięty i będzie ślizgał się po nawierzchni.

    Co jednak nadal nie zmienia obwodu opony, a jedynie powoduje to, że
    bieżnik się ślizga.

    > efekcie musialoby byc tak ze np bieznik opony zrobil 9 obrotow, a felga
    > 10. Wiec moze nie ma sie co dziwic ze po kawalku boki opony sa mocno
    > zuzyte.

    No i dokładnie tak to się dzieje.

  • 105. Data: 2011-06-18 12:08:27
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-06-17 08:43, Arek pisze:
> [...]
    t.pl

    > Wzór na obwód koła to w której klasie szkoły podstawowej był wprowadzony?

    Obwód koła? Prawdopodobnie pomyliłeś ze wzorem na obwód okręgu i stąd
    Twój błąd.

  • 106. Data: 2011-06-18 12:10:10
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    > I co z tego? Dopuki jade prosto na kolach tej samej srednicy dyfer NIE
    > MA PRAWA PRACOWAC. Opor nie ma znaczenia.

    Jadąc na flaku nawet prosto opona ma minimalnie inną ilość obrotów, ale
    nie z powodu zmiany średnicy/obwodu, a po prostu innej przyczepności.

  • 107. Data: 2011-06-18 12:13:01
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-06-18 12:08, Tomasz Pyra pisze:

    > Obwód koła? Prawdopodobnie pomyliłeś ze wzorem na obwód okręgu i stąd
    > Twój błąd.

    Tzn. chodzi mi o to, że koła samochodowe nie jest okręgiem. Zwłaszcza
    jeżeli w oponie jest mało powietrza, to stosowanie wzoru na obwód okręgu
    jest pomyłką.

    Okrąg z definicji jest figurą której wszystkie punkty są równie oddalone
    od środka. W przypadku koła samochodu ten warunek nie jest spełniony.

  • 108. Data: 2011-06-18 15:34:18
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    marek wrote:

    > podwazam zasade dzialania o ktorej tu piszesz. test z kreda jest na
    > to dowodem. jakos bardziej wierze w ta krede niz w to co napisales
    > jeden post wyzej.

    Test z kredą ma to do siebie że jest mało dokładny.
    Zrób ten sam test, tylko przetocz samochód kilkaset metrów, a nie 2-3
    obroty koła.

    --
    Pozdro
    Massai

  • 109. Data: 2011-06-18 16:19:26
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Massai,

    Saturday, June 18, 2011, 3:34:18 PM, you wrote:

    > Test z kredą ma to do siebie że jest mało dokładny.
    > Zrób ten sam test, tylko przetocz samochód kilkaset metrów, a nie 2-3
    > obroty koła.

    Test z kredą jest wystarczająco dokładny. Gdyby system mający rzekomo
    wykrywać na podstawie czujników ABS spadek ciśnienia był bardziej
    dokładny, to za spadek ciśnienia brałby różnice obwodu wynikające z
    różnego zużycia opon.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 110. Data: 2011-06-18 17:14:25
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

> [...]
    > wykrywać na podstawie czujników ABS spadek ciśnienia był bardziej
    > dokładny, to za spadek ciśnienia brałby różnice obwodu wynikające z

    Lubisz bić się z całym światem? Ten system kontroli ciśnienia za pomoca
    czujnika ABS (zwany też systemem pomiaru pośredniego) nie jakiś
    hipotetyczny, czy "rzekomo" istniejący. Montują go od lat...

    Przy czym producenci którzy od lat go montują, podają że ten system
    potrafi reagować dopiero po kilku kilometrach. Widać potrzeba większego
    odcinka.

    A co do nierównego zużycia opon - owszem, sądzę że i na to by
    zareagował. Toż to jeden z poważniejszych "grzechów" - założyć na jedną
    oś opony o różnym stopniu zużycia.

    --
    Pozdro
    Massai