    From: Michal Kleczek <k...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: ilu jest programistow na swiecie?
    Date: Thu, 19 May 2011 14:33:48 +0200
    <iqqt7m$qi0$1@news.onet.pl> <iqqtpa$gt3$1@node2.news.atman.pl>
    <iqr4u7$qpo$1@news.onet.pl> <iqr7pi$r95$1@node2.news.atman.pl>
    <iqrujs$b8$1@news.onet.pl> <iqs0o4$85o$1@news.onet.pl>
    <1...@l...localdomain> <iqtglc$5c5$1@news.onet.pl>
    <iqthln$9gp$1@news.onet.pl> <iqtirb$9kr$1@news.onet.pl>
    <iqtj7p$fel$1@news.onet.pl>
    <c...@w...googlegroups.com>
    <4dd25ea6$0$2500$65785112@news.neostrada.pl> <iqu0ii$7kc$1@news.onet.pl>
    <ir05n4$nik$1@news.onet.pl>
    <b...@v...googlegroups.com>
    <ir0mu9$qof$1@news.onet.pl>
    <5...@2...googlegroups.com>
    <ir0qoc$8c3$1@news.onet.pl>
    <4...@c...googlegroups.com>

    Andrzej Jarzabek wrote:

> [...]
    > Oczywiście istnieje użyteczny rdzeń RDBMS czy OS jako takiego.
    > Przykładowo dla RDBMS będzie to program, który trzyma n tablic, gdzie
    > każda tablica ma k kolumn, dane są persistent i istnieje dostęp do
    > nich w jakikolwiek sposób, plus jakieś indeksy. Program, który spełnia
    > te założenia można napisać nawet w miesiąc i on już może być do czegoś
    > użyteczny. Oczywiście tu i teraz, gdzie istnieją gotowe RDBMSy można
    > powiedzieć, że skoro mozna mieć znacznie bardziej użyteczne RDBMSy za
    > darmo, to użyteczność robionego na zamówienie RDBMSa o takiej

    Dokladnie o to mi chodzi - niebanalny system ma taka ceche, ze jego
    "fragment" nie ma sensu z punktu widzenia uzytkownika. To nie jest tak, ze
    funkcjonalnosc (juz nie mowiac o cechach) daje sie dzielic i "wyciagac" i
    nadal twierdzic, ze system jest uzyteczny. To jest IMO mit rozpowszechniany
    przez zwolennikow "agile", ktorzy probuja - na szkode klienta - przekonac
    go, ze prototyp i produkt to to samo.

    > Ale w takim razie jeśli pytamy o robienie nowego RDBMSa na zamówienie
    > tu i teraz, to powstaje pytanie, dlaczego ktoś w ogóle zamawia nowego
    > RDBMSa? Odpowiedź może brzmieć np. tak, że potrzebny jest mu killer
    > feature A, którego nie ma żaden dostępny na rynku RDBMS. I w takiej
    > sytuacji dla klienta może być nawet użyteczny minimalny RDBMS z killer
    > feature A, choćby nie miał języka zapytań,

    LOL - to wlasnie jest podstawowa cecha definiujaca RDBMS (specjalnie nie
    napisalem DBMS). Sam fakt, ze w pliku mozna przechowywac rekordy stalej
    dlugosci nie swiadczy o tym, ze system plikow to RDBMS.

    > dostępu przez sieć,
    > transakcji, równoległego dostępu,

    Mozliwosc rownoleglego dostepu jest jedna z cech definiujacych DBMS (juz nie
    mowiac o RDBMS) - za wikipedia:
    "A DBMS provides facilities for controlling data access, enforcing data
    integrity, managing concurrency control, recovering the database after
    failures and restoring it from backup files, as well as maintaining database
    security"

    [ciach]

    > Release to jest to samo, co wypuścić do produkcji. Gotowy do release
    > to nie to samo, co zrobić release. Widzisz już różnicę?

    Nie - dla mnie "zrobienie releasa" polega na doprowadzeniu oprogramowania do
    stanu "gotowy do release" - czynnosci zwiazane z samym przygotowaniem
    artefaktow sa nieistotnymi ( z punktu widzenia procesu tworzenia
    oprogramowania ) i w wiekszosci zautomatyzowanymi technikaliami.

    --
    Michal