  • Data: 2011-05-19 12:35:01
    Temat: Re: ilu jest programistow na swiecie?
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On May 18, 4:51 pm, Michal Kleczek <k...@g...com> wrote:

    > To oznacza tylko tyle, ze ta "koparka" jest malo wazna/interesujaca z punktu
    > widzenia calosci przedsiewziecia. Reklamowanie jej jako panaceum (a tak jest
    > reklamowane "agile") na cokolwiek jest albo glupota albo oszustwem.

    Dla mnie z kolei mało interesujące jest to, jak coś "jest
    reklamowane".

    > Tyle ze zanim zadamy to pytanie, to trzeba np. okreslic wielkosc projektu i
    > wielkosc potrzebnego zespolu. Zeby to zrobic trzeba wykonac jakies czynnosci
    > (hint: analiza wymagan i projekt - w kazdym razie wstepny projekt).

    Nie no, oczywiście, zanim zaczyna działać agile potrzebna jest jakaś
    koncepcja projektu, przynajmniej co to ma być za program i komu do
    czego potrzebny. Tylko że to jest całkiem realny scenariusz, że taka
    koncepcja istnieje i pytanie brzmi co dalej.

    hore/dp/0596527675/

    > Tej akurat nie czytalem - wystarczyly mi wypociny niejakiego Kenta Becka -

    Tutaj mamy problem definicyjny: jeśli dla ciebie XP to tylko to, co
    opisał Beck i trzymanie się dokładnie tego bez zmiany ani słowa, to
    nie mamy o czym dyskutować - powiem tylko, że być może masz rację.

    Jeśli potraktujemy XP jako szerszą rodzinę metodologii wywodzących się
    i rozszerzających koncepcje Becka, to polecam jednak zapoznać się z
    Shore&Warden - to bardzo dobra książka, uzupełniająca i
    uszczegóławiająca wiele braków w metodologii Becka.

    > oparcie testowania (ale takze przeciez i projektu oprogramowania, ktory
    > zarowno wynika jak i wplywa na sposoby testowania) o automatyczne "unit
    > testy" i "customer testing" (jak w XP) jest po prostu liznieciem tematu.
    > Ksiazka (gruba jak cholera - ok 1tys stron) tak naprawde tylko ilustruje jak
    > szeroki on jest i ze nie ma mozliwosci organizacji procesu wytworczego bez
    > przewidzenia miejsca dla _specjalizowanej_ grupy/roli testerow czy tez
    > projektantow testow (bo przecietny programista nie ma o tym wiekszego
    > pojecia). Znane mi metodyki agile (fakt - tylko XP) nie przewiduja takiej
> [...]

    Shore&Warden przewiduje.

    > Jasne - w pol godziny mozna zaplanowac budowe nietrywialnego systemu
    > informatycznego. Ciekawe dlaczego nie daje sie tego zrobic z banalnym
    > remontem parokilometrowego odcinka drogi powiatowej.

    O tym musisz spytac kogoś, kto się zna na budowaniu dróg.

    > No ale skad sie biora wydatki? Przeciez taki zespol programistow XP to spory
    > koszt, ktory trzeba uwzglednic.

    Programistom zwykle płaci się jakieś ustalone pensje czy stawki
    dzienne, nie?

    > Oczywiscie, ze uwzglednisz - sugerujesz, ze taki dajmy na to MS nie planuje
    > wydatkow, deadlinow i ficzerow w nowej wersje Windows? (tylko prosze bez
    > argumentu, ze Win jest be, bo to nie ma nic do rzeczy - zreszta nie jest
    > taki be skoro wszyscy kupuja)

    Nie uważam, że jest be i nie wiem jaki proces ma Micxrosoft, natomiast
    patrząc na to, jak radzą sobie z dostarczaniem publicznie ogłaszanych
    produktów w publicznie ogłaszanych terminach, to mam mocne
    podjerzenia, że jeśli wewnętrznie używają jakichś terminów i budżetów
    to są one kompletną fikcją.

    > Oczywiscie, ze nie, bo takie podejscie zaklada, ze mamy stale koszty (w
    > postaci stalego zespolu) lub stale przychody (bo z grubsza za kazdy
    > "feature" jest dodatkowa kasa). A przeciez ludzi mozna po prostu (w
    > uproszczeniu) zwolnic, jak sa niepotrzebni - tym samym zmniejszajac koszty.
    > Lub mozna dorzucic features zwiekszajac margines zysku.

    Możesz, ale plan całości projektu niewiele w tym pomoże. Jeśli z
    twojego planu wynika, że połowa programistów zrobi zakontraktowany
    scope w zakontraktowane 12 miesięcy, więc zwolnisz albo przeniesiesz
    do innego projektu drugą połowę, to ryzykujesz, że obudzisz się z ręką
    w nocniku, kiedy po 12 miesiącach zakontraktowany scope będzie
    wykonany w 50%.

    Jeśli natomiast chodzi o dodawanie features, to w przypadku
    zamówionego programu jak ci to pomoże, skoro w umowie jest cena za to,
    co w umowie? Myślisz, że z dobrego serca zleceniodawca zapłaci więcej?

    W Agile robisz tak, że decydujesz ilu programistów pracuje przy
    projekcie (w XP i tak masz wąski zakres) i w ramach tego cały czas
    dodajesz features według tego, co klient mówi. W pewnym momencie masz
    sytuację, kiedy odpowiedniu dużo features jest zaimplementowane,
    jesteś "ready to release", stakeholder ogląda demo i mówi "chcę
    release z taką funkcjonalnością". Potem się z nim dogaduje, czy chce
    kolejną wersję, robi się planowanie co i w jakiej kolejności będzie
    implementowane i jazda. Klient płaci zgodne z umową, programiści,
    dzierżawa buira, prąd kosztują tyle a tyle i masz budżet.

    > Nie - firma notowana na gieldzie musi non-stop przekonywac inwestorow, ze
    > jej plany inwestycyjne maja sens - w przeciwnym wypadku akcje stanieja,
    > posiadacze akcji straca, zdenerwuja sie i zmienia zarzad. Proste jak budowa
    > cepa.

    Pracowałem przez kilka lat w spółkach giełdowych i według mojego
    doświadczenia realia działania takich spółek nie mają nic wspólnego z
    tym, co opisujesz. Posiadacze akcji nie widzą poszczególnych
    projektów, dostają tylko roczne i kwartalne wyniki całej spółki, z
    wyszczególnieniem tylko kilk głównych pozycji na co idą czy skąd się
    bierze kasa. Zarząd (board of directors) ma jakiś tam bardzo ogólny
    wgląd w działalność całości firmy, ale ni tez są bardzo daleko od
    takich rzeczy jak to, jakie korzyści i terminy planowane są dla
    konkretnych projektów. Decyzje podejmują tylko w grubych sprawach typu
    megers and acquisitions, reorganizacja, wymiana CEO. CEO kieruje firmą
    mianując kierowników regionów czy działów, w działach są zespoły które
    mają swoich managerów i dopiero taki manager decyduje o tym, jakie
    projekty i dlaczego ma realizowac zespół. Spokojnie może być tak, że
    na podstawie jakiegoś pomysłu "takie coś możnaby sprzedać klientom"
    popartego przez osoby z odpowiednim doświadczeniem i wpływami robi sie
    np. dwumiesięczne viability study, w trakcie którego może być
    wyprodukowane demo z zestawem features, który już wnosi jakąś wartość,
    i jeśli to zostanie wdrożone i przyniesie zyski, a równocześnie będą
    powstawać kolejne wersje z kolejnymi ficzersami wnoszącymi dalszą
    wartość, to z punktu widzenia kierownika działu czy regionu dany
    zespół będzie wygladał dobrze, a jeśli odpowiednia ilość zespołów
    będzie odpowiedno szybko produkowała produkty przynoszące odpowiednio
    wcześnie zyski, to dział będzie wyglądał dobrze i CEO powie
    kierownikowi działu "dobra robota Stefek, powiedz, może by się dało
    wprowadzić tę całą waszą 'metodologię' jako company-wide process" - a
    zarząd przyklaśnie.

    > Jakis link?

    Są opisane w Shore&Warden, ale są też całe książki na ten temat:
    http://www.amazon.com/Agile-Retrospectives-Making-Te
    ams-Great/dp/0977616649/
    (przyznam że nie czytałem, bo mnie to aż na takim poziomie
    szczegółowości nie interesuje, wystarczy mi to, opeiram się na tym, co
    przeczytałem w Shore&Warden, gdzie jest rozdział poświęcony temu
    tematowi)