  • 31. Data: 2010-01-10 18:22:13
    Temat: Re: dysk hdd przez usb nie widoczny
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

    Marcin [3M] pisze:

    > Użytkownik "J-L-F" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Każde gniazdo USB to... 2,5W (5V@500mA)
    > Niewiele w ogólnym bilansie.

    A dokładniej, to _do_ 2,5V.
    _Porządne_ (zgodne ze specyfikacją) USB daje bez
    łaski 100mA, a dopiero ładnie poproszone przez
    urządzenie daje więcej (albo informuje, że więcej
    nie może) - oczywiście jest to element protokołu USB.

    Zazwyczaj USB w komputerach stacjonarnych daje
    500mA bez gadania, a niektóre nawet tyle, ile
    fabryka dała (mi się udało wywołać mini pożar
    podłączając odwrotnie zasilanie - zwarłem
    5V USB-owe diodą).

    Ale laptopy - to inna bajka. Niektóre są
    faktyczne bardzo zgodne ze specyfikacją i tu kabelek
    "Y" da maksymalnie 600mA (500+100).

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 32. Data: 2010-01-10 18:27:57
    Od: Łukasz Bąk <n...@n...pl>

    Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > Proponuję spacer.

    Bez tego komentarza nie udało się Tobie napisać ani
    jednego zdania czy jak? Jeśli zadajesz sobie trud
    rozwiania moich wątpliwości nie angażuj się w organizację
    mojego życia. To tak na przyszłość.

    --
    Łukasz Bąk

  • 33. Data: 2010-01-10 18:30:46
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marcin [3M]" hiaosf$a7o$...@n...news.atman.pl

    > Każde gniazdo USB to... 2,5W (5V@500mA)
    > Niewiele w ogólnym bilansie.

    Jeśli płyta/zasilacz nie wyrabia się, to znaczy, że pracuje na krawędzi
    energetycznej, a że pobór prądu w komputerze waha się (nawet o 100%),
    więc raczej w tym wypadku, gdy jesteśmy na tej energetycznej krawędzi,
    cały komputer będzie pracował źle lub wcale. :) W notebooku wystarczy
    zwiększyć jasność lub głośność, nie wspominając już o solidniejszym
    obciążeniu wewnętrznego HDD (a ten bardzo często szybciej pracuje
    właśnie dzięki pracy zewnętrznego HDD, bo coś kopiujemy tam lub
    stamtąd) czy włączeniu nagrywarki, aby zapotrzebowanie ogólne
    (sumaryczne) na ampery wzrosło o kilkadziesiąt procent. Nadto
    i obciążenie CPU (głupimi stronami najeżonymi flaszkami!!!)
    daje większe zużycie energii oraz włączenie wentylatora, który
    dodatkowo ciągnie kolejne miliampery...

    BTW -- mnie te strony z flaszkami dobijają, bo włączają
    mi wentylator, od czego bolą mnie uszy!!!

    Natomiast jedno gniazdko USB da właśnie te 2.5 W, czyli dwa gniazdka
    dadzą 5 W. Zasilacz może być nadmiarowo mocny, ale jedno gniazdko nie
    da za dużo, bo takie to gniazdko. Przynajmniej w teorii.

    Inna sprawa, czy ktoś z miernikiem zewnętrznym (nie tym w komputerze,
    na płycie) mierzył spadek napięcia na USB zbyt mocno obciążonym?...

    -=-

    IMO dysk warto rozkręcić, aby rozgrzać, po czym odłączyć i podłączyć
    raz jeszcze. U mnie pierwsze podłączenie (na zimno) pochłania dużo
    prądu i dysk startuje w USB 1.1 -- dopiero start ciepłego dysku daje
    pełną szybkość, a i tutaj warto dać jak najlepszy przewód, zwykle też
    jak najkrótszy -- rzeczywista szybkość transferu albowiem zależy i od
    jakości przewodu, i od jego długości. Po uruchomieniu prawidłowym,
    można odłączyć dodatkowe zasilanie. (z tym zastrzeżeniem, że
    niekoniecznie ,,firmowy'' kabelek jest lepszy od niefirmowego;
    raczej im grubszy i krótszy, tym lepiej)

    -=-

    Ja czasami mam włączoną po USB nagrywarkę (zewnętrzną na 3.5 cala jest
    lepsza od wewnętrznej) i dwa HDD oraz penflaszki... A gniazdek USB mam
    tylko 4 sztuki... Startuję zewnętrzny dysk na dwóch USB, po jakimś czasie
    odpinam jedno i podpinam kolejny na dwóch, po czym znów przechodzę z nim
    na jedno i mam dwa dyski pracujące poprawnie i dwa USB wolne -- do jednego
    USB mogę podłączyć nagrywarkę, a do drugiego czy to lampkę, czy penflaszkę,
    czy (jeśli mi odbije) odbiornik Wifi...

    Trzy gniazdka mam obok siebie, czwarte jest oddalone, ale można podłączyć
    przedłużacz. Wiele taki przedłużacz nie daje, bo sam dużo traci, ale jednak
    coś daje. Przedłużaczy ci u mnie dostatek -- kupowane były razem z innymi
    urządzeniami. Przewodów z różnymi końcówkami także... Aż strach pomyśleć,
    ile miedzi, ile miejsca, ile czasu na przeszukiwanie szuflady z kabelkami
    itd. idzie to poszukiwanie odpowiedniego kabelka... A mógłby być jeden
    standard dla każdego!!!

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 34. Data: 2010-01-10 18:46:42
    Od: Łukasz Bąk <n...@n...pl>

    l...@l...localdomain pisze:
    > W poście <hicrm5$rsh$1@atlantis.news.neostrada.pl>,
    > Łukasz Bąk nabazgrał:

    > Mylisz się.

    Być może. Tak to rozpoznałem ze zdjęcia.

    > Dokładnie tak to działa. Sam miałem tak ustawione - tym kablem
    > podłączony dysk do huba, a że za mało prądu do huba dochodziło
    > żeby uciągnąć wszystkie urządzenia, to drugie ,,gniazdo'' (:D)
    > podłączyłem do zasilacza USB. Takiego od ładowarki do komórki.
    > Działało bez zastrzeżeń.

    To jak to tak działa to niech sobie działa i wcale nie czuje się
    źle dostrzegając w tym swoiste dziwactwo. Jeżeli urządzenie nie
    zadziała na normalnym złączu USB to fajnie jak ma źródło zasilania
    a nie zatyka mi połowę USB w kompie no i druga sprawa - a jak mam
    jeden port USB (zdarza się w laptopach) - używam zasilacza tak
    jak w Twoim przypadku... po prostu użyteczność takiego urządzenia
    jako przenośnego jest dla mnie zbyt skomplikowana.

  • 35. Data: 2010-01-10 18:58:05
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Łukasz Bąk" hid6sj$qa4$...@n...news.neostrada.pl

    > Bez tego komentarza nie udało się Tobie napisać ani
    > jednego zdania czy jak? Jeśli zadajesz sobie trud
    > rozwiania moich wątpliwości nie angażuj się w organizację
    > mojego życia. To tak na przyszłość.

    PLONK...

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 36. Data: 2010-01-10 20:06:27
    Od: R2r <b...@m...net.pl>

    W dniu 2010-01-10 19:46, Łukasz Bąk pisze:
> [...]
    > źle dostrzegając w tym swoiste dziwactwo. Jeżeli urządzenie nie
    > zadziała na normalnym złączu USB to fajnie jak ma źródło zasilania
    Ależ nic nie stoi na przeszkodzie zastosować zewnętrzny zasilacz, tylko,
    że właśnie bywa, że np. wożenie dodatkowego zasilacza w torbie od
    "laptoka" jest uciążliwe i zamiast tego można osiągnąć brakującą
    wydajność prądową z drugiego (zazwyczaj dostępnego) gniazda USB. :-)

    > no i druga sprawa - a jak mam
    > jeden port USB (zdarza się w laptopach) - używam zasilacza tak
    > jak w Twoim przypadku... po prostu użyteczność takiego urządzenia
    > jako przenośnego jest dla mnie zbyt skomplikowana.
    Cóż... pretensje do konstruktorów standardu. ;-)
    Sprawa w uproszczeniu wygląda tak, że założeniem specyfikacji standardu
    USB jest określony prąd, jaki złącze USB musi dać radę podać (to chyba
    zrozumiałe), a jeśli to za mało, to już problem konstruktora urządzenia,
    które chce do tego portu podłączyć. Często port USB jest w stanie podać
    nieco (a czasem nawet sporo) więcej, niż wymaga specyfikacja, ale jeśli
    urządzenie potrzebuje więcej niż to określone minimum wydajności to
    właśnie na wypadek gdyby port nie był w stanie dać odpowiednio dużo
    więcej niż wymagania specyfikacji, stosuje się albo zasilanie zewnętrzne
    albo np. dodaje się równolegle zasilanie z drugiego portu - w sumie mogą
    dać prąd dwa razy większy.

    --
    Pozdrawiam. Artur.
    ____

  • 37. Data: 2010-01-10 20:11:23
    Od: R2r <b...@m...net.pl>

    W dniu 2010-01-10 13:26, Łukasz Bąk pisze:
    > Co takiego? Możesz wskazać jakieś źródło, typ, rodzaj takiego
    > rozwiązania? Szukałem w sieci ale nic mi w oko nie wpadło
    > a samo rozwiązanie wydaje mi się być grubo naciągane.

    Np. obudowy do dysków 2,5" firmy Icy Box są wyposażone w taki dodatkowy
    kabelek zasilający i - wierz mi - to działa, gdy zasilanie z kabla
    sygnałowego nie wystarcza.

    --
    Pozdrawiam. Artur.
    ____

  • 38. Data: 2010-01-10 20:19:22
    Od: R2r <b...@m...net.pl>

    W dniu 2010-01-09 18:06, Robert Kois pisze:
    > [...] Jak normalne złącze USB daje więcej niż 0,5A to jest z
    > nim coś nie tak i raczej bym nic do niego nie podpinał :).

    Ponieważ? :-)

    --
    Pozdrawiam. Artur.
    ____

  • 39. Data: 2010-01-10 20:29:04
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik J-L-F napisał:
    > Kupiłem na giełdzie w Katowicach zasilacz sieciowy USB 5V/1A.
    > Po włączeniu zasilacza na drugie wyjście dysku a pierwsze (sygnałowe) do
    > USB komputera dysk zewnętrzny ruszył z kopyta!
    > Już wykonałem pierwsze kopie zdjęć :-)

    Tylko jeden mój dysk przyznał się w instrukcji ile pobiera = 890mA.
    Reszta tylko dyskretnie sugerowała możliwe problemy. Mam nadzieję, że
    producenci nie będą przesadzali z nowymi urządzeniami i nie przekroczą
    tego 1 ampera :-)
    Pozdrawiam
    Maciek

  • 40. Data: 2010-01-10 22:20:31
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Maciek" hiddff$7ek$...@a...news.neostrada.pl

> [...]
    > nadzieję, że producenci nie będą przesadzali z nowymi
    > urządzeniami i nie przekroczą tego 1 ampera :-)

    Ktoś tu pisał o tym, że drugie USB może dać tylko 100 mA. Więc
    razem można dostać 600 mA. Jak więc uruchomić dysk o poborze 890 mA?

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'