    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: dysk hdd przez usb nie widoczny
    Date: Sun, 10 Jan 2010 19:30:46 +0100

    "Marcin [3M]" hiaosf$a7o$...@n...news.atman.pl

    > Każde gniazdo USB to... 2,5W (5V@500mA)
    > Niewiele w ogólnym bilansie.

    Jeśli płyta/zasilacz nie wyrabia się, to znaczy, że pracuje na krawędzi
    energetycznej, a że pobór prądu w komputerze waha się (nawet o 100%),
    więc raczej w tym wypadku, gdy jesteśmy na tej energetycznej krawędzi,
    cały komputer będzie pracował źle lub wcale. :) W notebooku wystarczy
    zwiększyć jasność lub głośność, nie wspominając już o solidniejszym
    obciążeniu wewnętrznego HDD (a ten bardzo często szybciej pracuje
    właśnie dzięki pracy zewnętrznego HDD, bo coś kopiujemy tam lub
    stamtąd) czy włączeniu nagrywarki, aby zapotrzebowanie ogólne
    (sumaryczne) na ampery wzrosło o kilkadziesiąt procent. Nadto
    i obciążenie CPU (głupimi stronami najeżonymi flaszkami!!!)
    daje większe zużycie energii oraz włączenie wentylatora, który
    dodatkowo ciągnie kolejne miliampery...

    BTW -- mnie te strony z flaszkami dobijają, bo włączają
    mi wentylator, od czego bolą mnie uszy!!!

    Natomiast jedno gniazdko USB da właśnie te 2.5 W, czyli dwa gniazdka
    dadzą 5 W. Zasilacz może być nadmiarowo mocny, ale jedno gniazdko nie
    da za dużo, bo takie to gniazdko. Przynajmniej w teorii.

    Inna sprawa, czy ktoś z miernikiem zewnętrznym (nie tym w komputerze,
    na płycie) mierzył spadek napięcia na USB zbyt mocno obciążonym?...

    -=-

    IMO dysk warto rozkręcić, aby rozgrzać, po czym odłączyć i podłączyć
    raz jeszcze. U mnie pierwsze podłączenie (na zimno) pochłania dużo
    prądu i dysk startuje w USB 1.1 -- dopiero start ciepłego dysku daje
    pełną szybkość, a i tutaj warto dać jak najlepszy przewód, zwykle też
    jak najkrótszy -- rzeczywista szybkość transferu albowiem zależy i od
    jakości przewodu, i od jego długości. Po uruchomieniu prawidłowym,
    można odłączyć dodatkowe zasilanie. (z tym zastrzeżeniem, że
    niekoniecznie ,,firmowy'' kabelek jest lepszy od niefirmowego;
    raczej im grubszy i krótszy, tym lepiej)

    -=-

    Ja czasami mam włączoną po USB nagrywarkę (zewnętrzną na 3.5 cala jest
    lepsza od wewnętrznej) i dwa HDD oraz penflaszki... A gniazdek USB mam
    tylko 4 sztuki... Startuję zewnętrzny dysk na dwóch USB, po jakimś czasie
    odpinam jedno i podpinam kolejny na dwóch, po czym znów przechodzę z nim
    na jedno i mam dwa dyski pracujące poprawnie i dwa USB wolne -- do jednego
    USB mogę podłączyć nagrywarkę, a do drugiego czy to lampkę, czy penflaszkę,
    czy (jeśli mi odbije) odbiornik Wifi...

    Trzy gniazdka mam obok siebie, czwarte jest oddalone, ale można podłączyć
    przedłużacz. Wiele taki przedłużacz nie daje, bo sam dużo traci, ale jednak
    coś daje. Przedłużaczy ci u mnie dostatek -- kupowane były razem z innymi
    urządzeniami. Przewodów z różnymi końcówkami także... Aż strach pomyśleć,
    ile miedzi, ile miejsca, ile czasu na przeszukiwanie szuflady z kabelkami
    itd. idzie to poszukiwanie odpowiedniego kabelka... A mógłby być jeden
    standard dla każdego!!!

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'