-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!not-for-m
ail
From: "Bugatti" <s...@m...pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: docieranie hamulców
Date: Tue, 19 Jun 2012 01:43:55 +0200
Organization: Academic Computer Center CYFRONET AGH
Lines: 131
Message-ID: <jrodv9$hvf$1@srv.cyf-kr.edu.pl>
References: <jrhtt3$qme$1@usenet.news.interia.pl>
<jri2u1$cpj$82@usenet.news.interia.pl>
<jri3dk$3pd$2@usenet.news.interia.pl>
<jri3ls$cpj$83@usenet.news.interia.pl>
<1...@4...net>
<jrl3dt$cpj$147@usenet.news.interia.pl>
<1nnqyxk1o1386.iztswke5igkc$.dlg@40tude.net>
<jrl611$cpj$148@usenet.news.interia.pl>
<u5wnhwa0znuv$.1p1wvu0sid2s7.dlg@40tude.net>
<jrmruj$1j7$1@srv.cyf-kr.edu.pl>
<cs3en2nfte29$.1casettgnb2rw$.dlg@40tude.net>
<jro9no$gmt$1@srv.cyf-kr.edu.pl>
<1qnk04vgeun39$.1x2n6qfy73h4d$.dlg@40tude.net>
NNTP-Posting-Host: 149.156.186.66
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=original
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: srv.cyf-kr.edu.pl 1340062505 18415 149.156.186.66 (18 Jun 2012 23:35:05 GMT)
X-Complaints-To: n...@c...edu.pl
NNTP-Posting-Date: Mon, 18 Jun 2012 23:35:05 +0000 (UTC)
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.3664
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.3664
X-Antivirus: avast! (VPS 120618-1, 2012-06-18), Outbound message
X-Antivirus-Status: Clean
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2455366
[ ukryj nagłówki ]Użytkownik "Tomasz Pyra" napisał w wiadomości:
> On Tue, 19 Jun 2012 00:31:38 +0200, Bugatti wrote:
>> Nie jest odwrotnie. Twoje założenie jest prawdziwe tylko wtedy gdy pojazd
>> i
>> całe podwozie, nadwozie i zawias potraktujemy jako bryła *doskonale
>> sztywna*...a sam wiesz w rzeczywistości tak nie jest.
>
> Jest wystarczająco sztywne żeby to tu zaniedbać.
> Skala przechyłu zawieszenia i skok zawieszenia jest tu rząd wielkości
> wyżej
> niż zmiany wynikające z krzywienia się budy.
> Zresztą są nadwozia które się nie krzywią prawie wcale.
Co to znaczy _prawie_ wcale ? Mylisz pojęcie między krzywieniem (wogóle co
to za pojęcie), a odkształceniem w zakresie sprężystym i plastycznym. Buda
wraz w wiekiem (korozja) przechodzi w zakres odkształcenia plastycznego.
>>> Przy kładącym się na bok nadwoziu, im dłuższa oś tym większe różnice w
>>> skoku poszczególnych kół spowodowanych przechyłem.
>>> A im większe te różnice, tym większy "wheel load difference", a nie
>>> mniejszy.
>>
>> Rozkład nacisku na opony (a tym samym przenoszenie sił poprzecznych)
>> podczas
>> pokonywania zakrętów zależy od __kąta przechyłu bocznego__ pojazdu - on
>> tutaj odgrywa kluczową rolę .
>
> Oczywiście, ale zakładamy ten sam kąt przechyłu bocznego.
> Bez mieszania rozstawu kół z różnicą rozstawu kół przodu i tyłu, bo to
> dwie
> różne rzeczy.
>
> Założenie jest takie że kąt przechyłu ma pozostać stały, więc żeby
> zmieniać
> jedynie stosunek szerokości osi, to skracanie jednej osi należy
> kompensować
> odpowiednim (co nie znaczy że takim samym) wydłużaniem drugiej.
>
> I wtedy im dłuższa oś, tym większa zmiana obciążenia kół tej osi na
> zakręcie.
>
> Bo zmieniając tylko długość jednej osi, zmienia się jeszcze ogólną
> geometryczną szerokość całego zawieszenia, co pociągnie za sobię chociażby
> wspomnianą poprawę stabilności ogólnie i wprowadza kolejne zmienne.
>
> Bo rozpatrując zmianę szerokości jednej osi, sądzę że dużo większy wpływ
> na
> zachowanie pojazdu ma zmiana ogólnej stabilności bocznej, która po prostu
> lepiej zadziała w typowym FWD z przodu, bo tam jest bliżej środka masy.
> A stosunek szerokości osi przedniej i tylnej ma wtedy zjawisko
> drugorzędne.
>
> Żeby poznać wpływ samego tego zjawiska trzebaby właśnie szerokośc jednej
> osi zmieniać na szerokośc drugiej tak żeby nie zmienić innego parametru
> jakim jest przechył boczny.
Tomaszu,
zmieniasz znacznie ideę Naszej dyskusji. Przypomnę że na początku mówiliśmy
tylko o dokładaniu dystansów na przód - nic nie było nt. skracania osi
tylnej (co niemal jest nie mozliwe w większym zakresie - że niby skrócić
wahacze ?, zmniejszyć ET owszem, ale przesunąć punkty (tuleje) mocowania
wahaczy bliżej osi symetrii pojazdu - zapominasz o kinematyce zawiasu m.in o
punkcie przechyłu bocznego osi).
Nie da się tak zrobić że zmieniasz sobie rozstaw przodu i równocześnie
kompensujesz go rozstawem tyłu celem zachowania takiego samego przechyłu
bocznego...to byłaby to bezcelowa robota.
>> W samochodzenie jak masz mniejszy rozstaw osi przedniej to siły styczne
>> od
>> nawierzchni do kół powodują powstawania większego kąta przechyłu co
>> powoduje
>> zmniejszenie obciążenia koła mniej obciążonego w skręcie.
>
> Tak, tylko to jest już zupełnie inna bajka - bo to że ogólnie powięszanie
> szerokości (czy też obniżanie środka ciężkości) zmniejsza przechył to nie
> to zagadnienie.
>
>
>>> Jeżeli porówna się dwa przykładowe podwozia o rozkładzie mas 50/50 i
>>> identycznym zawieszeniu każdego koła.
>>> - jeden z rozstawem osi P/T 1600/1400
>>
>> Nie mówimy o rozstawie osi tylko kół ;-)
>>
>>> - a drugi odwrotnie P/T 1400/1600
>>> Oba będą przechylać się na zakrętach tak samo,
>>
>> Nie będą tak samo. Bardziej przechylać się będzie auto (przy założeniu że
>> to
>> FWD i silnik z przodu) o mniejszym rozstawie tyłu.
>
> Założenie było z rozkłądem mas 50/50.
> Więc przechylą się tak samo.
Balans mas podczas pokonywania zakrętu zmienia się. Przecież wchodząc w
zakręt dohamowujesz przed nim i środek ciężkości przesuwa się do przodu.
Koła tylnie masz odciążone (najbardziej odciążone jest to zewnętrzne w
skręcie).
>> Jeśli niedociążony tył
>> będzie miał dodatkowo mniejszy rozstaw kół to będzie miał tendencję do
>> większego przechyłu bocznego co spowoduje że koło tylne mniej dociążone i
>> opona na nim nie będzie generować odpowiednio dużej siły poprzecznej.
>> Amen !
>
> Tył dociążony w przykładzie jest dokładnie tak samo jak przód.
Podczas pokonywania zakrętu już nie, podczas hamowania i przyspieszania też
nie - zapominasz o dynamice.
Przypominam że gadamy o chwilowych stanach nadsterowności/podsterowności
wynikających ze zwiększenia rozstawu kół przednich za pomocą dystansów.
I na koniec ponownie coś o rozstawie kół z książki Chassis Handbook którą
błędnie zanegowałeś.
Większy rozstaw osi przedniej i kąt przechyłu bocznego:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/4a8e06d2ab
151a52.html
Cd. skutków węższego rozstawu kół -
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/ac03e78635ae6ed7
.html
"increased vehicle roll" ;-)
Pozdr,
+
--
Bugatti
Następne wpisy z tego wątku
- 19.06.12 03:10 Tomasz Pyra
- 19.06.12 11:11 Lewis
- 19.06.12 11:32 Grzegorz Prędki
- 19.06.12 11:32 Bugatti
- 19.06.12 11:37 Bugatti
- 19.06.12 11:53 Lewis
- 19.06.12 15:03 to
- 19.06.12 15:05 to
- 19.06.12 20:41 to
- 20.06.12 00:38 Tomasz Pyra
- 20.06.12 13:00 Bugatti
- 20.06.12 19:40 Tomasz Pyra
- 21.06.12 00:12 Bugatti
- 21.06.12 00:39 Tomasz Pyra
- 21.06.12 09:59 Axel
Najnowsze wątki z tej grupy
- [OT] Lewe oprogramowanie
- droga laweta
- Co tam się odpierdala w tej Warszawie?
- skąd się biorą tacy debile?
- wina Tóska
- Rewolucja/Rewelacja!
- grupa ożyła ;)
- Być jak Clint
- Aby WKOOOORWIĆ ekofaszystów ;-)
- OC - podwyżka
- wyszedł z domu bez buta
- Bieda hud.
- Strach się bać
- Koniec smrodów
- Krematorium
Najnowsze wątki
- 2024-11-29 Dławik CM
- 2024-11-29 [OT] Lewe oprogramowanie
- 2024-11-29 Błonie => Sales Specialist <=
- 2024-11-29 Warszawa => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2024-11-29 Warszawa => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2024-11-29 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-29 Białystok => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2024-11-29 Pómpy ciepła darmo rozdajoo
- 2024-11-29 Białystok => Application Security Engineer <=
- 2024-11-29 Białystok => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2024-11-29 Gdańsk => Software .Net Developer <=
- 2024-11-29 Wrocław => Key Account Manager <=
- 2024-11-29 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2024-11-29 Chrzanów => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-11-27 Re: UseGalileo -- PRODUKTY I APLIKACJE UŻYWAJĄ JUŻ DZIŚ SYSTEMU GALILEO