  • Data: 2012-06-20 00:38:46
    Temat: Re: docieranie hamulców
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 19 Jun 2012 11:32:48 +0200, Bugatti wrote:

    > A twoje rozważania mają jakiś sens ?

    Poznawczy.
    Tzw. brzytwa Ockhama

    > Przyczepiłeś się do stwierdzenia że
    > zwiększenie rozstawu przednich kół ( bez ingerencji w tylny rozstaw)
    > powoduje to "zmniejszenie nadsterowności" - ja ci podałem 2 razy przykład
    > literaturowy i samochód (Smart fortwo) a ty poniżej piszesz epopeje, które
    > nic nie wnoszą do tematu dystansów na przednią oś

    Przyczepiłem się głównie do tego że w przykładzie literaturowym ktoś
    pojechał na tyle daleko idącym skrótem myślowym że pojawiła się tam
    niespójność którą dopiero teraz zauważyłem, a którą "czułem" od samego
    początku.

    Bo napisano tam o zwiększaniu _przedniego_ rozstawu kół, a opisano skutki
    ogólnie poszerzania samochodu - być może dla większości aut jedno z drugim
    całkiem zbieżne.

    Ale czytając o _przodzie_ intuicja podpowiada mi że autor miał tu ma myśli
    artykułowanie różnic pomięrzy poszerzaniem przodu a tyłu, a on opisuje
    poszerzanie w ogóle (które to w przypadku dołożenia dystansów z przodu
    dominuje nad kwestią różnic szerokości poszczególnych osi).

    Na podobnej zasadzie na której czytając o zmniejszaniu obciążenia przedniej
    osi zakładam że chodzi o zmianę balansu np. z 600kg/400kg, na 580kg/420kg,
    czyli przesunięcie parametru, a nie zrobienie 540kg/400kg.
    Bo nikt nie pisze że zmniejszanie obciążenia przedniej osi powoduje lepsze
    przyspieszanie, "przemycając" pod pojęciem dociążania przedniej osi po
    prostu zmniejszenie masy całego pojazdu.

    Dlatego całkiem nieświadomie założyłem że ktoś pisząc o zwiększaniu
    długości przedniej osi, nie będzie opisywał efektów towarzyszących ogólnie
    poszerzaniu samochodu, a skupi się na różnicy między poszerzaniem przodu i
    tyłu.

    Czyli w tej punkcie tabeli, wbrew opisowi nie jest opisane zjawisko o
    którym była mowa (czyli co powoduje zwiększanie szerokości poszczegolnych
    osi).

    Bo trzymając się tej tabelki i tego że dołożenie dystansu z przodu powoduje
    zmniejszenie przechyłów i zwiększenie nadsterowności,
    to dołożenie dystansów z tyłu też powoduje zmniejszenie przechyłów i uważam
    że jeszcze silniejsze zwiększenie nadsterowności .

    Natomiast przełożenie dystansów z tyłu do przodu nie powoduje zmniejszenia
    przechyłów i zwiększa podsterowność.

    A przypomnę że zaczęło się od tezy że samochód z szerszym tyłem "nie
    skręca".

    Podczas gdy zjawisko jest oczywiście takie że ogólnie im samochód szerszy
    tym skręca lepiej.
    Z czego poszerzanie tyłu tą zdolność do skręcania poprawia _bardziej_ niż
    poszerzanie przodu.