  • Data: 2012-06-19 01:43:55
    Temat: Re: docieranie hamulców
    Od: "Bugatti" <s...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Tomasz Pyra" napisał w wiadomości:

    > Jest wystarczająco sztywne żeby to tu zaniedbać.
    > Skala przechyłu zawieszenia i skok zawieszenia jest tu rząd wielkości
    > wyżej
    > niż zmiany wynikające z krzywienia się budy.
    > Zresztą są nadwozia które się nie krzywią prawie wcale.

    Co to znaczy _prawie_ wcale ? Mylisz pojęcie między krzywieniem (wogóle co
    to za pojęcie), a odkształceniem w zakresie sprężystym i plastycznym. Buda
    wraz w wiekiem (korozja) przechodzi w zakres odkształcenia plastycznego.

> [...]
    > wspomnianą poprawę stabilności ogólnie i wprowadza kolejne zmienne.
    >
    > Bo rozpatrując zmianę szerokości jednej osi, sądzę że dużo większy wpływ
    > na
    > zachowanie pojazdu ma zmiana ogólnej stabilności bocznej, która po prostu
    > lepiej zadziała w typowym FWD z przodu, bo tam jest bliżej środka masy.
    > A stosunek szerokości osi przedniej i tylnej ma wtedy zjawisko
    > drugorzędne.
    >
    > Żeby poznać wpływ samego tego zjawiska trzebaby właśnie szerokośc jednej
    > osi zmieniać na szerokośc drugiej tak żeby nie zmienić innego parametru

    Tomaszu,
    zmieniasz znacznie ideę Naszej dyskusji. Przypomnę że na początku mówiliśmy
    tylko o dokładaniu dystansów na przód - nic nie było nt. skracania osi
    tylnej (co niemal jest nie mozliwe w większym zakresie - że niby skrócić
    wahacze ?, zmniejszyć ET owszem, ale przesunąć punkty (tuleje) mocowania
    wahaczy bliżej osi symetrii pojazdu - zapominasz o kinematyce zawiasu m.in o
    punkcie przechyłu bocznego osi).

    Nie da się tak zrobić że zmieniasz sobie rozstaw przodu i równocześnie
    kompensujesz go rozstawem tyłu celem zachowania takiego samego przechyłu
    bocznego...to byłaby to bezcelowa robota.

    > Tak, tylko to jest już zupełnie inna bajka - bo to że ogólnie powięszanie
    > szerokości (czy też obniżanie środka ciężkości) zmniejsza przechył to nie
    > to zagadnienie.

    > Założenie było z rozkłądem mas 50/50.
    > Więc przechylą się tak samo.

    Balans mas podczas pokonywania zakrętu zmienia się. Przecież wchodząc w
    zakręt dohamowujesz przed nim i środek ciężkości przesuwa się do przodu.
    Koła tylnie masz odciążone (najbardziej odciążone jest to zewnętrzne w
    skręcie).

    > Tył dociążony w przykładzie jest dokładnie tak samo jak przód.

    Podczas pokonywania zakrętu już nie, podczas hamowania i przyspieszania też
    nie - zapominasz o dynamice.
    Przypominam że gadamy o chwilowych stanach nadsterowności/podsterowności
    wynikających ze zwiększenia rozstawu kół przednich za pomocą dystansów.

    I na koniec ponownie coś o rozstawie kół z książki Chassis Handbook którą
    błędnie zanegowałeś.

    Większy rozstaw osi przedniej i kąt przechyłu bocznego:
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/4a8e06d2ab
    151a52.html

    Cd. skutków węższego rozstawu kół -
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/ac03e78635ae6ed7