  • 31. Data: 2012-01-04 14:23:04
    Temat: Re: czemu: jeden system + ró?ne kompilatory = problem?
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-01-04 14:55, Bartlomiej Lidke pisze:
    > [....]

    > nie rozwiaze Ci to problemu bledow w bibliotekach w innych wersjach
    > na srodowisku uzytkownika. a w jaki sposob stwierdzasz ze biblioteka jest
    > porzadna? czy np. gtk jest porzadne?

    Nie potrzebowałem używać, więc nie wiem, czy jest porządne.

    > czyli narobiles sobie roboty. ktos inny wrzuci do swojego google-earth
    > czy czegostam innego wymagana biblioteke i wogole nie ma tego problemu

    Tam, gdzie jest balagan, to jest wlasnie robota, puchnące niepotrzebnie
    pliki wykonywalne, bo ufać bibliotekom zewnętrznym nie można. WIęcej,
    biblioteka się rozwija działa lepiej, ale użytkownik z tego nie
    skorzysta....

    > acha. a jak rozwiazac ten problem fafnastu wymaganych bibliotek po stronie
    > uzytkownika i to jeszcze w konkretnych wersjach? inaczej niz wpakowac je
    > do swojego podkatalogu 'lib' i bez statycznego linkowania?

    wpakować można, ale jako instalowane warunkowo, tudzież wypisać wymagane
    biblioteki i zostawić użytkownikowi to by je posiadal - wszystko zależy
    od popularności.

    > amigowcem nie jestem ale:
    > - jakich zewnetrznych rozwijajacych sie od 15 lat bibliotek ten program uzywa?

    Rozwija się choćby cały pakiet MUI (tak wyglądał kiedyś:
    http://www.sasg.com/mui/ do wersji 3.8, teraz wersja 4.0 posiada
    przepisane biblioteki ze zmienioną funkcjonalnością - jedna z wersji
    została zintegrowana z systemem MorphOS
    http://morphos-team.net/index.html). Zmieniły się też funkcje systemowe.

    > - czym sa fontengine.library oraz post.library?

    jednymi z wymaganych bibliotek? Na tyle mało popularnymi w danym
    okresie, że autor postanowił je dołączyć?

> [...]
    >
    > Depends: kdebase-runtime, libc6 (>= 2.1.3), libgcc1 (>= 1:4.1.1), libice6
    > (>= 1:1.0.0), libkdecore5 (>= 4:4.4.0), libkdeui5 (>= 4:4.3.4), libkio5
    > (>= 4:4.3.4), libknewstuff3-4 (>= 4:4.4.0), libknotifyconfig4 (>= 4:4.3.4),
    > libkrossui4 (>= 4:4.3.4), libmlt++3, libmlt3, libnepomuk4 (>= 4:4.3.4),
    > libqt4-dbus (>= 4:4.6), libqt4-network (>= 4:4.6), libqt4-svg (>= 4:4.6),
    > libqt4-xml (>= 4:4.6), libqtcore4 (>= 4:4.6.1), libqtgui4 (>= 4:4.6.2),
    > libsm6, libstdc++6 (>= 4.2.1), libx11-6, libxau6, libxdmcp6, libxext6,
    > libxft2 (>> 2.1.1), libxpm4, kdenlive-data (= 0.7.8-1.2), melt, ffmpeg

    Np tym, że nie wypisano wymaganych bibliotek systemowych, które są nie
    istotne, po za minimalną wersja pakietu? Można by wypisać biblioteki
    MUI, których ten program potrzebuje w minimalnych wersjach, ale zamiast
    tego wpisano, że pakiet ma być co najmniej w wersji 3.x

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 32. Data: 2012-01-04 15:07:35
    Od: Bartlomiej Lidke <o...@r...cy.rot13.invalid>

    > Tam, gdzie jest balagan, to jest wlasnie robota,

    trudno sie nie zgodzic z czyms tak ogolnym

    > puchnące niepotrzebnie pliki wykonywalne,

    a co ma wielkosc pliku wykonywalnego do tego czy biblioteka jest w /usr/lib
    czy w /usr/share/costam/whatever?

    nawet jesli dostane wersje zlinkowana statycznie to wole statycznie
    linkowany program ktory dziala (i zajmuje straaaaaszne ilosci bajtow
    w czasie terowych dyskow) niz taki ktory nie dziala wogole

    > bo ufać bibliotekom zewnętrznym nie można.

    ufac mozna czlowiekowi. jeszcze raz: postaw sie na miejscu serwisu
    oprogramowania komercyjnego. wolisz zeby uzytkownicy mieli 10 wersji
    niezbednej do dzialania Twojego programu biblioteki czy jedna, ta
    ktora PRZETESTOWALES? postaw sie w miejscu uzytkownika: wolisz przeczytac
    na stronie tego kdenlive i wielu innych produktow z kategorii 'multimedia'
    litanie niezbednych bibliotek po czym sobie odpuscic czy tez chcialbys
    sciagnac pakiet kdeenlive_and_all_needed_stuff.zip, rozpakowac i odpalic?

    > WIęcej,
    > biblioteka się rozwija działa lepiej, ale użytkownik z tego nie
    > skorzysta....

    ciekawe jak uzytkownik programu zlinkowanego z libcurl (np. wysylajacego
    cos ftp-pem) skorzysta z tego ze nowa wersja libcurl-a dodala funkcje
    pozwalajaca np. na wysylanie przez proxy (przyklad teoretyczny)

    > wpakować można, ale jako instalowane warunkowo,

    no to doszedles do punktu wyjscia. od poczatku twierdze ze duze zewnetrzne
    programy powinny miec przynajmniej mozliwosc sciagniecia w formie paczki
    ze wszelkimi zaleznosciami. a czesto jest to znacznie wygodniejsze dla
    obu stron

    > tudzież wypisać wymagane
    > biblioteki i zostawić użytkownikowi to by je posiadal - wszystko zależy
    > od popularności.

    no i wypisali mi w kdenlive. w kilku innych tego typu programach rowniez.
    i odpalic ich nie moge

> [...]
    > http://www.sasg.com/mui/ do wersji 3.8, teraz wersja 4.0 posiada
    > przepisane biblioteki ze zmienioną funkcjonalnością - jedna z wersji

    mowisz o tym:
    http://www.sasg.com/mui/history.html ?

    to 3.8 wyszlo razem z tym mathscriptem ktory pokazales. w 1997 roku. czyli
    przez 15 lat zmienili z 3.8 na 4.0 i to ma czegos dowodzic? stabilnosci
    martwego oprogramowania?

> [...]
    > MUI, których ten program potrzebuje w minimalnych wersjach, ale zamiast
    > tego wpisano, że pakiet ma być co najmniej w wersji 3.x

    wylosuj sobie jakas z powyzszych bibliotek i sprawdz co sie w niej zmienilo
    przez ostatnie 15 lat i porownaj to z mui

    --
    butthead
    o 'Niesmiertelnym' (c) Pleciucha:

  • 33. Data: 2012-01-04 21:14:58
    Od: gregorius <grzegorz.gruza@spamerom_nie.gmail.com>

    W dniu 2012-01-04 15:23, Tomasz Kaczanowski pisze:

> [...]
    > pliki wykonywalne, bo ufać bibliotekom zewnętrznym nie można. WIęcej,
    > biblioteka się rozwija działa lepiej, ale użytkownik z tego nie

    Z punktu widzenia producenta aplikacji nie uważam tego argumentu za
    decydujący.
    1. Zdarzają się biblioteki nie działające lepiej w nowych wersjach -
    przeważnie użytkownik nie jest świadom, czy nowa biblioteka jest lepsza,
    tylko instaluje ją bo jest nowa.
    2. Jeżeli użytkownik koniecznie musi, to przecież może sobie wrzucić
    nową wersję biblioteki do katalogu z aplikacją. Z reguły będzie wiązać
    się to z rezygnacją z supportu producenta. Lub może zamówić test
    programu z lepszą wersją biblioteki - jeśli producent aplikacji
    stwierdzi, że jego program działa z nową wersją biblioteki, to sam mu ją
    wrzuci do katalogu z aplikacją i będzie świadczył support dla wersji,
    którą sam zatwierdził.

    Oczywiście robię wyjątki dla bibliotek z dużym wsparciem ich producenta
    (w moim przypadku .NET Framework + inne pochodzące od M$) i nie wrzucam
    ich do katalogu mojej aplikacji, ale wszystkie pozostałe wolę mieć w
    wersji, którą sam przetestowałem :-).

    gregorius

  • 34. Data: 2012-01-05 08:45:38
    Od: Marek Borowski <m...@b...com.nospam>

    On 04-01-2012 11:08, Stachu 'Dozzie' K. wrote:

    > To co napotkałeś, to zwykły błąd maintainera. Albo skutek używania
    > nieoficjalnego repozytorium bez skoordynowanego zarządzania
    > przyjmowanymi pakietami. Albo skutek używania zestawu nieskoordynowanych
    > ze sobą nieoficjalnych repozytoriów. To się naprawia w inny sposób,
    > a nie ładując zależności do wnętrza pakietu.

    Troche p* glupoty. Nie kazdy program jest open source, nie kazdy jest
    kompatebilny z nowsza wersja biblioteki. Posiadanie kilku wersji tej
    samiej biblioteki jest po prostu wymuszane tak czy siak. Dyski jak na
    potrzeby binariow sa generalnie tanie, wrzucenie wszystkich biblotek do
    katalogu z applikacja (wlasnie w punktu widzenia admina) zalatwia
    problem niezgodnosci pomiedzy biliotekami.

    Pozdr

    Marek

  • 35. Data: 2012-01-05 08:56:18
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2012-01-05, Marek Borowski <m...@b...com.nospam> wrote:

> [...]
    > katalogu z applikacja (wlasnie w punktu widzenia admina) zalatwia
    > problem niezgodnosci pomiedzy biliotekami.

    To na *uj w ogóle komu biblioteki dynamiczne, poza ładowaniem pluginów?
    Trochę p* głupoty.

    Był już taki pomysł na dystrybucję Linuksa, która miała mieć wszystko
    linkowane statycznie. Zdaje się że nie wypalił.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 36. Data: 2012-01-05 10:22:45
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2012-01-05 09:45, Marek Borowski pisze:
    > On 04-01-2012 11:08, Stachu 'Dozzie' K. wrote:
    [...]
> [...]
    > katalogu z applikacja (wlasnie w punktu widzenia admina) zalatwia
    > problem niezgodnosci pomiedzy biliotekami.

    Polecam w takim przypadku szybko zakutalizować popularną bibliotekę,
    w której wykryto i załatano poważną dziurę w bezpieczeństwie, a używaną
    przez fafnaście aplikacji na serwerze.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 37. Data: 2012-01-05 21:10:16
    Od: Sektor van Skijlen <e...@g...com>

    On Jan 3, 9:39 pm, A.L. <l...@a...com> wrote:

    > Echem.... Ja uzywam pewnego komercjalnego oprogramwoania. Platne, 5
    > cyfrowo w dolarach. Maja 5 roznych wersji binarow na rozne Linuksy. Na
    > ten sam pecet

    Opera też tak ma i co z tego?

  • 38. Data: 2012-01-05 21:51:02
    Od: Bartlomiej Lidke <o...@r...cy.rot13.invalid>

    Stachu 'Dozzie' K. <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid> wrote:

    > To na *uj w ogóle komu biblioteki dynamiczne, poza ładowaniem pluginów?
    > Trochę p* głupoty.

    ciagle uparcie patrzysz na swiat z pozycji maintainera opensourcowego
    pakietu czy czegos w tym stylu. to ze jakistam 'wget' uzywa sobie libssl-a
    to pieknie. tak ma byc. ale sa konkretne argumenty za uzyciem innego podejscia
    w okreslonych sytuacjach. przyklady podalem w watku

    > Był już taki pomysł na dystrybucję Linuksa, która miała mieć wszystko
    > linkowane statycznie. Zdaje się że nie wypalił.

    zdaje sie, ze nikt tutaj o czyms takim nie mowil

  • 39. Data: 2012-01-05 21:58:28
    Od: Bartlomiej Lidke <o...@r...cy.rot13.invalid>

    Paweł Kierski <n...@p...net> wrote:
    > Polecam w takim przypadku szybko zakutalizować popularną bibliotekę,
    > w której wykryto i załatano poważną dziurę w bezpieczeństwie, a używaną
    > przez fafnaście aplikacji na serwerze.

    latasz normalnie mechanizmami dystrybucji. z drugiej strony dostawca
    komercyjnego programu ktory uzywa tejze biblioteki informuje Cie mailem
    ze jest poprawka. dla nich to prosty rachunek zyskow i strat:
    - maja jedna wersje biblioteki na roznych konfiguracjach klienta
    - maja przetestowana swoja aplikacje z ta jedna jedyna wersja
    - jesli klient zglasza blad to automatycznie odrzucaja klase bledu
    typu: "nie mozemy zreplikowac poniewaz klient ma inny zestaw bibliotek"
    - powyzsze kosztem tego ze musza byc podpieci pod powiadamianie o bledach
    z uzywanych bibliotek i na podstawie opisow bledow decyduja czy jest
    to cos co tknie ich klientow czy nie i ewentualnie generuja patcha
    do swojej aplikacji

    wielu sie decyduje na takie podejscie i ja im sie nie dziwie

  • 40. Data: 2012-01-06 00:11:35
    Od: A.L. <l...@a...com>

    Nic.

    A.L.