    From: Bartlomiej Lidke <o...@r...cy.rot13.invalid>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: czemu: jeden system + ró?ne kompilatory = problem?
    Date: Wed, 4 Jan 2012 15:07:35 +0000 (UTC)

    Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> wrote:

    > Tam, gdzie jest balagan, to jest wlasnie robota,

    trudno sie nie zgodzic z czyms tak ogolnym

    > puchnące niepotrzebnie pliki wykonywalne,

    a co ma wielkosc pliku wykonywalnego do tego czy biblioteka jest w /usr/lib
    czy w /usr/share/costam/whatever?

    nawet jesli dostane wersje zlinkowana statycznie to wole statycznie
    linkowany program ktory dziala (i zajmuje straaaaaszne ilosci bajtow
    w czasie terowych dyskow) niz taki ktory nie dziala wogole

    > bo ufać bibliotekom zewnętrznym nie można.

    ufac mozna czlowiekowi. jeszcze raz: postaw sie na miejscu serwisu
    oprogramowania komercyjnego. wolisz zeby uzytkownicy mieli 10 wersji
    niezbednej do dzialania Twojego programu biblioteki czy jedna, ta
    ktora PRZETESTOWALES? postaw sie w miejscu uzytkownika: wolisz przeczytac
    na stronie tego kdenlive i wielu innych produktow z kategorii 'multimedia'
    litanie niezbednych bibliotek po czym sobie odpuscic czy tez chcialbys
    sciagnac pakiet kdeenlive_and_all_needed_stuff.zip, rozpakowac i odpalic?

    > WIęcej,
    > biblioteka się rozwija działa lepiej, ale użytkownik z tego nie
    > skorzysta....

    ciekawe jak uzytkownik programu zlinkowanego z libcurl (np. wysylajacego
    cos ftp-pem) skorzysta z tego ze nowa wersja libcurl-a dodala funkcje
    pozwalajaca np. na wysylanie przez proxy (przyklad teoretyczny)

    > wpakować można, ale jako instalowane warunkowo,

    no to doszedles do punktu wyjscia. od poczatku twierdze ze duze zewnetrzne
    programy powinny miec przynajmniej mozliwosc sciagniecia w formie paczki
    ze wszelkimi zaleznosciami. a czesto jest to znacznie wygodniejsze dla
    obu stron

    > tudzież wypisać wymagane
    > biblioteki i zostawić użytkownikowi to by je posiadal - wszystko zależy
    > od popularności.

    no i wypisali mi w kdenlive. w kilku innych tego typu programach rowniez.
    i odpalic ich nie moge

    > Rozwija się choćby cały pakiet MUI (tak wyglądał kiedyś:
    > http://www.sasg.com/mui/ do wersji 3.8, teraz wersja 4.0 posiada
    > przepisane biblioteki ze zmienioną funkcjonalnością - jedna z wersji
    > została zintegrowana z systemem MorphOS

    mowisz o tym:
    http://www.sasg.com/mui/history.html ?

    to 3.8 wyszlo razem z tym mathscriptem ktory pokazales. w 1997 roku. czyli
    przez 15 lat zmienili z 3.8 na 4.0 i to ma czegos dowodzic? stabilnosci
    martwego oprogramowania?

    > http://morphos-team.net/index.html). Zmieniły się też funkcje systemowe.

    > jednymi z wymaganych bibliotek? Na tyle mało popularnymi w danym
    > okresie, że autor postanowił je dołączyć?

    > Np tym, że nie wypisano wymaganych bibliotek systemowych, które są nie
    > istotne, po za minimalną wersja pakietu? Można by wypisać biblioteki
    > MUI, których ten program potrzebuje w minimalnych wersjach, ale zamiast
    > tego wpisano, że pakiet ma być co najmniej w wersji 3.x

    wylosuj sobie jakas z powyzszych bibliotek i sprawdz co sie w niej zmienilo
    przez ostatnie 15 lat i porownaj to z mui

    --
    butthead
    o 'Niesmiertelnym' (c) Pleciucha: