    From: Refleksyjny <n...@p...org.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: chcę zmienić silnik spalinowy na parowy, wolno mi?
    Date: Wed, 11 Sep 2013 13:08:25 +0200

    > Nieprawda - jeśli silnik ma mieć sensowną sprawność - musisz używać
    > pary przegrzanej. Para nie może skraplać się w silniku, czyli
    > temperatura silnika musi być powyżej 100 stopni. Para ma się skraplać
    > dopiero w chłodnicy (jeśli przewidziany jest zamknięty obieg wody).

    Zgadza się, że trzeba używać pary przegrzanej, ale następuje to POD
    CIŚNIENIEM dlatego to nie jest badzie energochłonne od zwykłego
    gotowania wody.
    Używałeś kiedyś w kuchni szybkowaru? Czy specjalnie zwiększasz ilość
    spalanego gazu w kuchence gdy gotujesz ziemniaki w szybkowarze? Otóż
    nie. Analogicznie jest w nowoczesnym silniku parowym, a nawet w takim
    klasycznym silniku parowym z 1925 roku typu Doble.

    > Bzdura.
    >
    > [...]

    Nie bzdura, bo w takim silniku parowym ciecz robocza (np woda) ma obieg
    zamknięty, a więc ciepło (energia) jest w dużej części odzyskiwane. W
    silnikach spalinowych większość energii (całe ciepło) jest tracona bo
    ciepło jest odprowadzane w chłodnicy.
    Sprawność nowoczesnego silnika parowego w samochodzie dochodzi do 30%,
    co jest bardzo dobrym wynikiem, bo moment obrotowy jest bardzo wysoki,
    więc 30KM (stałe!) z takiego silnika spokojnie pozwala na komfortową
    jazdę z dużymi prędkościami. W silniku spalinowym moc zależy od obrotów
    silnika i się waha; w silniku parowym te wahania mocy i momentu
    obrotowego się niewielkie, a to wielka zaleta i przewaga. Poza tym ta
    cisza i spokój to jest to, bo silnik jest niskoobrotowy.
    Silnik z 1925 roku systemu Doble spalał 4 litry nafty na 100km! Już
    wtedy tylko tyle. Gdyby go unowocześnić, zmniejszyć wagę samochodu (nie
    2 tony, a np 800kg) i wagę samego silnika z kotłem to spalanie jeszcze
    by spadło.
    Co do jazdy z silnikiem parowym zimą to faktycznie wydaje się być
    problem bo woda zamarza. Ale można coś do tej wody dodać co obniży temp
    zamarzania, ale nie podwyższy temp parowania. Tutaj trzeba by
    poeksperymentować. W każdym razie potencjał w silnikach parowych jest
    ogromny, a zarzucenie jego rozwoju było przede wszystkim spowodowane
    zyskami jakie mają państwa z wydobycia i przetwarzania ropy naftowej.
    Cały przemysł naftowy zrobi wszystko, żeby zablokować rozwój takiej
    taniej i efektywnej, a zarazem prostej technologii samochodowej jaką są
    silniki parowe.

    --
    refleksyjny konstruktor