eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochody › auta elektryczne - bilans mocy
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 61

  • 41. Data: 2010-02-17 11:56:24
    Temat: Re: auta elektryczne - bilans mocy
    Od: kan <k...@o...pl>

    On 2010-02-17 10:02, Marcin N wrote:
    > Wiadomo, że spalinowy ma pewne straty, ale patrząc na osiągi Toyoty
    > Prius - to zastosowanie hybrydy zmniejsza spalanie o ok 20% - zawsze
    > coś, ale bez rewelacji. Za to skomplikowanie i cena silnika hybrydowego
    > - jest duża. Jeśli chodzi o odzyskiwanie energii hamowania - to można
    > stosować mechaniczne koła zamachowe - i dziwi mnie, że jeszcze tego
    > rozwiązania nie ma w powszechnym użyciu. Koło zamachowe nie powoduje
    > potrzeby utylizacji akumulatorów, jest na pewno tańszy i - wydaje mi się
    > - mało awaryjny.

    Wystarczy policzyć sobie masę jaką te koło zamachowe musiałoby mieć aby
    zobaczyć sens tego rozwiązania. Do tego dochodzi czas przez jaki takie
    koło trzyma energię.

    --
    Pozdrawiam,
    kan


  • 42. Data: 2010-02-17 11:59:00
    Temat: Re: auta elektryczne - bilans mocy
    Od: Tomek Kańka <t...@t...eu.org>

    Marcin N <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl> napisał(a)
    >
    > Użytkownik "Sergiusz Rozanski" <w...@s...com> napisał w
    > wiadomości grup
    > dyskusyjnych:slrnhnm60b.fva.write-only-with-spf@dns.
    media-lab.com.pl...
    >
    >> Ale silnik na klasycznej przekładni nie spala optymalnie, masz
    >> zwolnienia, przyspieszenia, jazda na zbyt niskich/wysokich obrotach
    >> itd, a na elektrownię może pracować jednostajnie i wydajnie, czyli
    >> lepiej spożytkować paliwo. Jak np stoisz w korku, to silnik spala,
    >> a tak albo ładuje acu, a jak pełne to się wyłączy. Straty na cyklu:
    >> paliwo->silnik spalinowy->prąd->silnik elektryczny mogą być mniejsze
    >> niż na nieoptymalnie spalanym paliwie. Pewnie trzeba by to wytestować i
    >> pewnie pierwsze volty pokażą ile palą na 100km startując z pustych acu.
    >
    > Silniki spalinowe sprzęga się z coraz lepszymi skrzyniami biegów właśnie po
    > to, by pracowały w optymalnych warunkach.
    >
    > Wiadomo, że spalinowy ma pewne straty, ale patrząc na osiągi Toyoty Prius -
    > to zastosowanie hybrydy zmniejsza spalanie o ok 20% - zawsze coś, ale bez
    > rewelacji. Za to skomplikowanie i cena silnika hybrydowego - jest duża.
    > Jeśli chodzi o odzyskiwanie energii hamowania - to można stosować
    > mechaniczne koła zamachowe - i dziwi mnie, że jeszcze tego rozwiązania nie
    > ma w powszechnym użyciu. Koło zamachowe nie powoduje potrzeby utylizacji
    > akumulatorów, jest na pewno tańszy i - wydaje mi się - mało awaryjny.
    >

    Nie jest tak łatwo z tym kołem zamachowym. W F1 prawie wszyscy przy
    konstruowaniu KERSu poszli w akumulatory. Jedynym "innym" był Williams,
    który nadal rozwija te technologię i chce to sprzedawać, do uzytku
    cywilnego. Szczególnie celują w metro, autobusy itp.

    Żeby było zabawniej ich samochód z KERSem nigdy nie pojawił się na
    torze.

    --
    Tomek


  • 43. Data: 2010-02-17 15:37:02
    Temat: Re: auta elektryczne - bilans mocy
    Od: Wojtek <a...@p...pl>

    W dniu 2010-02-16 16:23, Icek pisze:
    > Zakladajac, ze auto do przejechania 200km potrzebuje energii. Normalne
    > [..]
    > Juz widze jak na stacji chce zatankowac 5 aut. Kazde tankujesz moca 66kW. A
    > jak to bedzie 6 minut to moc bedzie juz 330kW.
    >
    > Kto dostarczy taka moc chwilowa??

    W CERN daja rade :)


  • 44. Data: 2010-02-17 21:53:16
    Temat: Re: auta elektryczne - bilans mocy
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 17 Feb 2010 02:09:49 +0100, nadir wrote:
    >Mam akurat pod ręką książkę "Zasady trakcji elektrycznej" wydanie
    >zbiorowe z 1980 roku.
    >"Sprawność lokomotyw spalinowo-elektrycznych jest nieco większa niż
    >elektrycznych sieciowych. Dla silników wysokoprężnych o dużej mocy
    >dochodzi ona do 0,36 i może być przyjęta średnio jako nss=0,34.
    >Sprawność prądnicy np=0,92, sprawność silników trakcyjnych ns=0,9, w
    >wraz z przekładnią nsp=0,86. Urządzenia pomocnicze lokomotywy(bez
    >ogrzewania pociągów) pochłaniają około 6% mocy, a sprawność rozrządu
    >nr=0,94.
    >Sprawność ogólna lokomotywy spalinowej wynosi więc:
    >N = nss*np*nsp*nr = 0,34*0,92*0,86*0,94 = 0,25"
    >
    >Można chyba spokojnie przyjąć, że w samochodzie spalinowo-elektrycznym
    >będzie podobnie, czyli nędza.

    Moze byc troche lepiej, bo i silniki sie zmienily, i sterowanie,
    a nawet i te diesle chyba juz oszczedniejsze niz w 1980.

    przy czym jesli chodzi klienta, to jego interesuje tylko cena pradu,
    sprawnosc akumulatora, sprawnosc silnika i ewentualnie sprawnosc
    przekladni.

    J.


  • 45. Data: 2010-02-17 21:57:02
    Temat: Re: auta elektryczne - bilans mocy
    Od: r...@p...onet.pl


    > Juz widze jak na stacji chce zatankowac 5 aut. Kazde tankujesz moca 66kW. A
    > jak to bedzie 6 minut to moc bedzie juz 330kW.
    >
    > Kto dostarczy taka moc chwilowa??

    330kW? żaden problem, z jednego transformatora słupowego tyle lub więcej masz,
    o takiego:
    http://www.hasenergo.cz/english/images/transformator
    .jpg

    Dla porównania zwykły pociąg (EZT czy lokomotywa elektryczna) pobiera moc
    ciągłą liczoną w megawatach.

    --
    Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl


  • 46. Data: 2010-02-17 21:57:34
    Temat: Re: auta elektryczne - bilans mocy
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 16 Feb 2010 16:23:46 +0100, Icek wrote:
    >Juz widze jak na stacji chce zatankowac 5 aut. Kazde tankujesz moca 66kW. A
    >jak to bedzie 6 minut to moc bedzie juz 330kW.
    >
    >Kto dostarczy taka moc chwilowa??

    Elektrownia. Malo to takich odbiorcow ?
    Wiekszy blok mieszkalny z kuchniami elektrycznymi chocby.

    Oczywiscie przy wiekszej ilosci moze byc potrzeba rozbudowy sieci.

    Poza tym raczej tego nie przewiduja, bo jak widac malo praktyczne.
    Przejedziesz 200km, doladujesz w domu w nocy 4kW w 8h.

    J.


  • 47. Data: 2010-02-17 22:27:16
    Temat: Re: auta elektryczne - bilans mocy
    Od: nadir <n...@h...org>


    > Moze byc troche lepiej, bo i silniki sie zmienily, i sterowanie,
    > a nawet i te diesle chyba juz oszczedniejsze niz w 1980.

    Sprawność silników elektrycznych niewiele się zmieniła od tamtego czasu.
    Silniki dieslowskie montowane kilkadziesiąt lat temu w lokomotywach czy
    okrętach miały już wtedy sprężarki i dużo większą sprawność niż silniki
    montowane w samochodach osobowych. Może było mniej elektroniki niż
    obecnie, ale nie sądzę żeby sprawność nowoczesnych diesli przekraczała 40%.

    > przy czym jesli chodzi klienta, to jego interesuje tylko cena pradu,
    > sprawnosc akumulatora, sprawnosc silnika i ewentualnie sprawnosc
    > przekladni.

    W tym konkretnym wypadku chodzi o cenę oleju napędowego lub benzyny, bo
    prąd samochód będzie sobie sam produkował. Kamil pytał o sprawność
    układu silnik spalinowy-prądnica-silnik elektryczny, czyli dokładnie to
    co w lokomotywach spalinowych.


  • 48. Data: 2010-02-18 00:16:44
    Temat: Re: auta elektryczne - bilans mocy
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 17 Feb 2010 22:27:16 +0100, nadir wrote:
    >> Moze byc troche lepiej, bo i silniki sie zmienily, i sterowanie,
    >> a nawet i te diesle chyba juz oszczedniejsze niz w 1980.
    >Sprawność silników elektrycznych niewiele się zmieniła od tamtego czasu.

    Ale tu stosunkowo niewielkie zmiany wplyna dosc istotnie na wynik.

    Poza tym teraz te silniki sa zupelnie inne.

    >Silniki dieslowskie montowane kilkadziesiąt lat temu w lokomotywach czy
    >okrętach miały już wtedy sprężarki i dużo większą sprawność niż silniki
    >montowane w samochodach osobowych. Może było mniej elektroniki niż
    >obecnie, ale nie sądzę żeby sprawność nowoczesnych diesli przekraczała 40%.

    kilka jest
    http://en.wikipedia.org/wiki/Brake_specific_fuel_con
    sumption


    >W tym konkretnym wypadku chodzi o cenę oleju napędowego lub benzyny, bo
    >prąd samochód będzie sobie sam produkował. Kamil pytał o sprawność
    >układu silnik spalinowy-prądnica-silnik elektryczny, czyli dokładnie to
    >co w lokomotywach spalinowych.

    No to znow interesujace jest porownanie z klasycznym samochodem, a ten
    nadal ma malosprawny silnik spalinowy.

    W sumie to Prius okazuje sie dosc oszczednym autem.

    J.


  • 49. Data: 2010-02-18 00:53:06
    Temat: Re: auta elektryczne - bilans mocy
    Od: nadir <n...@h...org>

    >> Silniki dieslowskie montowane kilkadziesiąt lat temu w lokomotywach czy
    >> okrętach miały już wtedy sprężarki i dużo większą sprawność niż silniki
    >> montowane w samochodach osobowych. Może było mniej elektroniki niż
    >> obecnie, ale nie sądzę żeby sprawność nowoczesnych diesli przekraczała 40%.
    >
    > kilka jest
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Brake_specific_fuel_con
    sumption

    To, że silniki okrętowe zbliżają się sprawnością do 50% to wiedziałem,
    te największe są przeważnie dwusuwowe(pewnie to ma niebagatelne
    znaczenie) i chodzą na mazucie.
    Ale nie myślałem, że silniki turbinowe są takie "kiepskawe", 42% w
    przypadku silnika General Electric to trochę mało, sądziłem, że bliżej
    im będzie do 60-70 procent.
    Za to fajnie się prezentują w tej stawce silniki Volkswagen/AUDI,
    okazuje się że 2,5 TDI to dobra maszyna była.


  • 50. Data: 2010-02-18 07:28:30
    Temat: Re: auta elektryczne - bilans mocy
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 18 Feb 2010 00:53:06 +0100, nadir wrote:
    >> http://en.wikipedia.org/wiki/Brake_specific_fuel_con
    sumption
    >
    >To, że silniki okrętowe zbliżają się sprawnością do 50% to wiedziałem,
    >te największe są przeważnie dwusuwowe(pewnie to ma niebagatelne
    >znaczenie) i chodzą na mazucie.
    >Ale nie myślałem, że silniki turbinowe są takie "kiepskawe", 42% w

    Niuanse cyklu - w turbinie nie mozesz miec izochorycznego ogrzewania.
    Co prawda nawet Diesel [Rudolf] go nie chcial - w zamysle mialo yc
    izotermiczne jak u Carnota.

    >przypadku silnika General Electric to trochę mało, sądziłem, że bliżej
    >im będzie do 60-70 procent.

    No i maja - 60% miala jakas duza elektrownia, gdzie na wyjsciu turbiny
    postawiono kociol parowy .. i druga turbina :-)

    J.

strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 . 7


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: