-
71. Data: 2013-04-16 12:03:28
Temat: Re: a moze elektryczny
Od: Michoo <m...@v...pl>
On 16.04.2013 11:31, J.F wrote:
> No owszem. I to nawet nie 100km, a wielu zadowoli 20-30. Polowa, jesli
> bedzie mozliwosc doladowania na parkingu.
> Tylko wez pod uwage ze czasem trzeba wiecej ("pojedz odebrac dzieci -
> nie moge, pradu mi zabraknie"), ktora to wada znika jesli jest awaryjny
> agregat spalinowy, no i pomnoz przez dwa - ten zasieg bedzie potrzebny
> takze za pare lat, jak baterie beda zuzyte.
Dlatego hybrydy (jak w pociągach ;) ) - masz generator spalinowy, który
może pracować w optimum swojej sprawności a przy tym korzysta z dużej
gęstości energetycznej paliwa. Masz silnik elektryczny, który dobrze
sobie radzi z przeciążeniami przy ruszaniu i w momencie hamowania ładuje
superkondensatory dzięki czemu masz "prawdziwe" regenerative braking.
Tylko to nadal dobrze brzmi raczej do miejskiego samochodu, ale w
korkach powinno działać nieźle.
--
Pozdrawiam
Michoo
-
72. Data: 2013-04-16 12:07:19
Temat: Re: a moze elektryczny
Od: hisjusz <h...@w...pl>
W dniu 2013-04-16 11:22, J.F pisze:
> Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał
>> Jasne. A baterie słoneczne mają takie aerodynamiczne kształty. I nadal
>> to ledwie 2m^2 - w porywach 200W. W sam raz do napędzenia silniczka
>> wspomagającego roweru elektrycznego.
>
> I taka przyszlosc nas czeka ? Rower z daszkiem ? :-)
>
> J.
>
http://www.youtube.com/watch?v=A4VRhIQPrtg
-
73. Data: 2013-04-16 12:22:56
Temat: Re: a moze elektryczny
Od: hisjusz <h...@w...pl>
W dniu 2013-04-16 11:37, RoMan Mandziejewicz pisze:
> Hello J.F,
>
> Tuesday, April 16, 2013, 11:22:58 AM, you wrote:
>
>>> Jasne. A baterie słoneczne mają takie aerodynamiczne kształty. I
>>> nadal to ledwie 2m^2 - w porywach 200W. W sam raz do napędzenia
>>> silniczka wspomagającego roweru elektrycznego.
>> I taka przyszlosc nas czeka ? Rower z daszkiem ? :-)
>
> Tuk-tuk z silniczkiem 200W i pedałami jak chmurka słoneczko zasłoni...
>
Akumulatory AA 10 lat temu jak miały 600 mAh to była dyskoteka, dziś za
grosze kupujesz 3000 mAh.
Pierwszy z brzegu http://pl.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster
Osiągi
Przyspieszenie 0-100km/h : 3,9 s.
Prędkość maksymalna : ograniczona elektronicznie - 201 km/h.
Zasięg 352 km
Masa 1220 kg.
Napęd na tylną oś
Akumulatory
Typ: litowo-jonowe
Liczba pojedynczych ogniw: 6831
Czas pełnego ładowania : 3,5 h
Szacowana żywotność: 160 000 km
Pojemność : 53 kWh
Całkowita masa : 400-450 kg
Bez debilnych ogniw słonecznych żeby się nie sprzeczać i nie detonować bomb.
Jakim cudem do wspomnianego Priusa "53.3 kg w tym 15kg lantanu, który
jest dość niedostępnym materiałem."Ekologiczny" samochód " Masti i 1,5
km zasiegu Tesla ma wage aku 450kg i zasieg 352 km. 450/53.3=8,49
->350km/8,49=41 km h zasiegu winno byc w Priusie ale nie jest bo coś
jest ewidentnie źle zrobione.
Widzę ze Tesla zbija teorie Brodatego o długości ładowania i noclegu na
czas operacji.
Brodaty czy widziałeś wczorajsze wiadomości co nienawiść robi z ludźmi?
Idę na dwa kółka w około domu.
-
74. Data: 2013-04-16 12:51:02
Temat: Re: a moze elektryczny
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello Michoo,
Tuesday, April 16, 2013, 12:03:28 PM, you wrote:
>> No owszem. I to nawet nie 100km, a wielu zadowoli 20-30. Polowa, jesli
>> bedzie mozliwosc doladowania na parkingu.
>> Tylko wez pod uwage ze czasem trzeba wiecej ("pojedz odebrac dzieci -
>> nie moge, pradu mi zabraknie"), ktora to wada znika jesli jest awaryjny
>> agregat spalinowy, no i pomnoz przez dwa - ten zasieg bedzie potrzebny
>> takze za pare lat, jak baterie beda zuzyte.
> Dlatego hybrydy (jak w pociągach ;) ) - masz generator spalinowy, który
> może pracować w optimum swojej sprawności a przy tym korzysta z dużej
> gęstości energetycznej paliwa. Masz silnik elektryczny, który dobrze
> sobie radzi z przeciążeniami przy ruszaniu i w momencie hamowania ładuje
> superkondensatory dzięki czemu masz "prawdziwe" regenerative braking.
> Tylko to nadal dobrze brzmi raczej do miejskiego samochodu, ale w
> korkach powinno działać nieźle.
Superkondensatory nadal mają zbyt małą pojemność :(
Dużą gęstość energii ma koło zamachowe ale efekt żyroskopowy katuje
łożyska :(
--
Best regards,
RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
75. Data: 2013-04-16 13:09:41
Temat: Re: a moze elektryczny
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "hisjusz" napisał w wiadomości
>Akumulatory AA 10 lat temu jak miały 600 mAh to była dyskoteka, dziś
>za grosze kupujesz 3000 mAh.
Obawiam sie ze za grosze kupujesz, bo 3000 to one maja tylko na
etykiecie.
Ale 2000 to dzis standard, a i troche wiecej sie zdarza.
Pierwszy z brzegu http://pl.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster
Akumulatory
Typ: litowo-jonowe
Liczba pojedynczych ogniw: 6831
Tylko ze to takie same ogniwa jak w laptopach, ktore zreszta 10 lat
temu tez juz byly, no moze wtedy nieco gorsze.
(1500mAh w 18650, z czasem trwalosci 1.5 roku :-)
> Czas pełnego ładowania : 3,5 h
Nie chcesz chyba tyle w trasie tankowac.
> Szacowana żywotność: 160 000 km
Poczekamy, zobaczymy ..
> Pojemność : 53 kWh
Jakby mial brac 10kW to by na 5h starczylo. A z taka moca ...
80km/h pojechac by sie chyba dalo.
>km zasiegu Tesla ma wage aku 450kg i zasieg 352 km. 450/53.3=8,49
>Widzę ze Tesla zbija teorie Brodatego o długości ładowania i noclegu
>na czas operacji.
Zalezy 350km to z Wroclawia nad morze nie starczy, szczegolnie nad
Adriatyk,
a i niedzielna wycieczka na narty do Spindla moze sie zle skonczyc, bo
to 2*180km.
A jak sie bateryjki troche zuzyja, to i ze Szklarskiej nie wroce -
choc moglbym miec gniazdko na parkingu ..
J.
-
76. Data: 2013-04-16 13:23:59
Temat: Re: a moze elektryczny
Od: hisjusz <h...@w...pl>
> Zalezy 350km to z Wroclawia nad morze nie starczy, szczegolnie nad
> Adriatyk,
> a i niedzielna wycieczka na narty do Spindla moze sie zle skonczyc, bo
> to 2*180km.
> A jak sie bateryjki troche zuzyja, to i ze Szklarskiej nie wroce - choc
> moglbym miec gniazdko na parkingu ..
>
> J.
>
Gniazdko na parkingu. Powyżej 100 km spalinowy samochód.Ile razy w roku
jedziesz nad Adriatyk, 2xrazy?
Widziałeś z linkowany artykuł do baterii z grafenu ładujących się w 5s?
-
77. Data: 2013-04-16 13:35:24
Temat: Re: a moze elektryczny
Od: Michoo <m...@v...pl>
On 16.04.2013 12:51, RoMan Mandziejewicz wrote:
> Hello Michoo,
>
> Tuesday, April 16, 2013, 12:03:28 PM, you wrote:
>
>
> Superkondensatory nadal mają zbyt małą pojemność :(
Tonowy samochód jadący 50km/h to niecałe 100kJ.
Patrząc po tym maleństwie(przykład, do samochodu musiały by być o
większym prądzie):
http://www.dfrobot.com/index.php?route=product/produ
ct&product_id=483#.UW01MVFb-00
700J - potrzebujesz ledwie 150 sztuk, żeby zatrzymać całą energię przy
hamowaniu (a jeszcze przecież straty odejdą). 600 sztuk aby zatrzymać
przy 100km/h. Nie wydaje się takie nierealne - chodzi przecież tylko o
zatrzymanie energii na chwilę pomiędzy hamowaniem a ruszeniem.
> Dużą gęstość energii ma koło zamachowe ale efekt żyroskopowy katuje
> łożyska :(
Większym problemem będą chyba siły na przekładniach...
Ale można by pozwolić mu się obracać swobodnie - taki duży żyroskop i
napędzać/zwalniać elektromagnetycznie - siła na łożyskach znacznie
mniejsza i nie próbuje stabilizować żyroskopowo pojazdu, ale wolę nie
być w pobliżu tego w razie wypadku - taka rozpędzona gigantyczna piła -
musiałby być jakiś mechanizm powodujący jego całkowite zniszczenie w
razie kolizji.
--
Pozdrawiam
Michoo
-
78. Data: 2013-04-16 13:53:40
Temat: Re: a moze elektryczny
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "hisjusz" napisał w wiadomości
>Zauważyłem że im większy popyt na dane dobro tym większe grono chcące
>świadczyć dostęp do tego dobra (konkurencja wiąże się z obniżaniem
>cen-> nie dotyczy zmowy cenowej zabronionej w Unii Europejskiej
>jednak trudnej do udowodnienia)
>Zauważyłeś że nie tak dawno w domu zwykle był jeden tv , 20 lat temu
>nie było: telefonu w kieszeni, tabletów, domowych centr rozrywki
>multimedialnej, tylu osobistych komputerów przenośnych,
Ale komputery juz byly. A wraz ze spadkiem cen narobilo sie tego coraz
wiecej.
I to nie jest tak ze chcesz tableta - oni ci emituja tyle reklam, ze
ty chcesz tableta :-)
>samochodów z rozbudowaną elektroniką.
To temat na dluzsza dyskusje. elektronika dodatkowa - mogla byc juz
dawno.
Wtedy jeszcze troche podnosila koszt samochodu, dzis potaniala i koszt
jest znikomy, za to cena wzrasta bardzo.
Na tym mozna dobrze zarobic. Elektronika z jednej strony potrafi
pracowac latami, z drugiej - czasem sie psuje,
a wtedy koszta napraw rosna. Ale ta dodatkowa moze byc zepsuta.
Elektronika ta scisle w samochodzie ... tez sie rozbudowala. Najpierw
silnikowa, potem ABS, ESP.
Ale to tak bardziej z koniecznosci i mozliwosci.
>Koło 1997 r mało ludzi w Polsce miało dostęp do internetu przez modem
>56k i płaciło za to krocie. Później coraz więcej ludzi chciało
>korzystać z internetu jednocześnie zwiększała się konkurencja wśród
>dostawców, już nie był tylko jeden, ceny leciały w dół.
Kiepsko lecialy. Jakby TP w przyplywie dobrej woli nie zrobila
neostrady, wczesniej DSL, a jeszcze wczesniej tych modemow, to by
nadal internet byl dobrem dosc elitarnym - kto ma szczescie mieszkac w
zasiegu energicznego providera ten ma, a inny moze sobie wykupic
dostep przez telefon, po 10zl/h .. no dobra, dzis to moze komorkowcy
by zrobili swoje i byloby 100MB/10zl.
> Dziś za 60 zł można mieć ciągły dostęp do internetu koło 10 Mbitów,
> kiedyś za tyle miałem ciągły dostęp z prędkością 56k przez 3,5h w
> miesiącu;]
Ale to tez dlatego ze technika poszla do przodu i takie predkosci sa
osiagalne ... i to za umiarkowane pieniadze.
J.
-
79. Data: 2013-04-16 14:54:37
Temat: Re: a moze elektryczny
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello hisjusz,
Tuesday, April 16, 2013, 12:22:56 PM, you wrote:
[...]
> Pierwszy z brzegu http://pl.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster
Jedyny produkowany w większych ilościach a nie pierwszy z brzegu.
> Osiągi
> Przyspieszenie 0-100km/h : 3,9 s.
> Prędkość maksymalna : ograniczona elektronicznie - 201 km/h.
> Zasięg 352 km
Przy jakiej prędkości ten zasięg? 30mph?
> Masa 1220 kg.
> Napęd na tylną oś
> Akumulatory
> Typ: litowo-jonowe
> Liczba pojedynczych ogniw: 6831
> Czas pełnego ładowania : 3,5 h
Moc dostarczona prawie 20kW - masz taką moc zainstalowana w domu?
Podasz cenę ładowarki (uprzedzając - nie jest zainstalowana w
samochodzie)? Ile takich ładowarek jest publicznie dostępnych
w Polsce? I co robić przez te 3.5 godziny?
> Szacowana żywotność: 160 000 km
Jaka pojemność po 80000 km?
> Pojemność : 53 kWh
> Całkowita masa : 400-450 kg
[...]
--
Best regards,
RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
80. Data: 2013-04-16 15:03:28
Temat: Re: a moze elektryczny
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello Michoo,
Tuesday, April 16, 2013, 1:35:24 PM, you wrote:
>> Superkondensatory nadal mają zbyt małą pojemność :(
> Tonowy samochód jadący 50km/h to niecałe 100kJ.
To bardzo dużo. Tym bardziej, że samochód z 600 sstukami takich
kondensatorów będzie ważył sporo więcej...
> Patrząc po tym maleństwie(przykład, do samochodu musiały by być o
> większym prądzie):
> http://www.dfrobot.com/index.php?route=product/produ
ct&product_id=483#.UW01MVFb-00
> 700J - potrzebujesz ledwie 150 sztuk,
364J zakładając prace w pełnym zakresie napięcia. W rzeczywistości
wykorzystasz może 70% a do tego dojdzie sprawność przetwarzania tego
samego rzędu oraz sprawność mechaniczna w obie strony również tego
rzędu i zostanie 120J
> żeby zatrzymać całą energię przy hamowaniu (a jeszcze przecież
> straty odejdą). 600 sztuk aby zatrzymać przy 100km/h.
Razy 6. A teraz zadbaj o równomierne ładowanie/rozładowanie 3600
kondensatorów.
> Nie wydaje się takie nierealne - chodzi przecież tylko o zatrzymanie
> energii na chwilę pomiędzy hamowaniem a ruszeniem.
Jakoś jednak się
>> Dużą gęstość energii ma koło zamachowe ale efekt żyroskopowy katuje
>> łożyska :(
> Większym problemem będą chyba siły na przekładniach...
Jakie siły? Przekładnia oczywiście elektryczna. Koło zamachowe łączone
z silnikiem/prądnicą.
> Ale można by pozwolić mu się obracać swobodnie - taki duży żyroskop i
> napędzać/zwalniać elektromagnetycznie - siła na łożyskach znacznie
> mniejsza i nie próbuje stabilizować żyroskopowo pojazdu, ale wolę nie
> być w pobliżu tego w razie wypadku - taka rozpędzona gigantyczna piła -
> musiałby być jakiś mechanizm powodujący jego całkowite zniszczenie w
> razie kolizji.
Nic nie da - za duża energia. Ale nie widzę problemu w konstrukcji
takiej masy wirującej, której nie rozerwie. Zawsze można Łągiewkę
zapytać ;)
--
Best regards,
RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)