  • 71. Data: 2013-04-16 12:03:28
    Temat: Re: a moze elektryczny
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 16.04.2013 11:31, J.F wrote:
    > No owszem. I to nawet nie 100km, a wielu zadowoli 20-30. Polowa, jesli
    > bedzie mozliwosc doladowania na parkingu.
    > Tylko wez pod uwage ze czasem trzeba wiecej ("pojedz odebrac dzieci -
    > nie moge, pradu mi zabraknie"), ktora to wada znika jesli jest awaryjny
    > agregat spalinowy, no i pomnoz przez dwa - ten zasieg bedzie potrzebny
    > takze za pare lat, jak baterie beda zuzyte.

    Dlatego hybrydy (jak w pociągach ;) ) - masz generator spalinowy, który
    może pracować w optimum swojej sprawności a przy tym korzysta z dużej
    gęstości energetycznej paliwa. Masz silnik elektryczny, który dobrze
    sobie radzi z przeciążeniami przy ruszaniu i w momencie hamowania ładuje
    superkondensatory dzięki czemu masz "prawdziwe" regenerative braking.
    Tylko to nadal dobrze brzmi raczej do miejskiego samochodu, ale w
    korkach powinno działać nieźle.

    Michoo

  • 72. Data: 2013-04-16 12:07:19
    Od: hisjusz <h...@w...pl>

    http://www.youtube.com/watch?v=A4VRhIQPrtg

  • 73. Data: 2013-04-16 12:22:56
    Od: hisjusz <h...@w...pl>

    > Tuk-tuk z silniczkiem 200W i pedałami jak chmurka słoneczko zasłoni...

    Akumulatory AA 10 lat temu jak miały 600 mAh to była dyskoteka, dziś za
    grosze kupujesz 3000 mAh.

    Pierwszy z brzegu http://pl.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster

    Osiągi

    Przyspieszenie 0-100km/h : 3,9 s.
    Prędkość maksymalna : ograniczona elektronicznie - 201 km/h.
    Zasięg 352 km
    Masa 1220 kg.
    Napęd na tylną oś

    Akumulatory

    Typ: litowo-jonowe
    Liczba pojedynczych ogniw: 6831
    Czas pełnego ładowania : 3,5 h
    Szacowana żywotność: 160 000 km
    Pojemność : 53 kWh
    Całkowita masa : 400-450 kg

    Bez debilnych ogniw słonecznych żeby się nie sprzeczać i nie detonować bomb.
    Jakim cudem do wspomnianego Priusa "53.3 kg w tym 15kg lantanu, który
    jest dość niedostępnym materiałem."Ekologiczny" samochód " Masti i 1,5
    km zasiegu Tesla ma wage aku 450kg i zasieg 352 km. 450/53.3=8,49
    ->350km/8,49=41 km h zasiegu winno byc w Priusie ale nie jest bo coś
    jest ewidentnie źle zrobione.
    Widzę ze Tesla zbija teorie Brodatego o długości ładowania i noclegu na
    czas operacji.

    Brodaty czy widziałeś wczorajsze wiadomości co nienawiść robi z ludźmi?

    Idę na dwa kółka w około domu.

  • 74. Data: 2013-04-16 12:51:02
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Michoo,

> [...]
    > superkondensatory dzięki czemu masz "prawdziwe" regenerative braking.
    > Tylko to nadal dobrze brzmi raczej do miejskiego samochodu, ale w

    Superkondensatory nadal mają zbyt małą pojemność :(
    Dużą gęstość energii ma koło zamachowe ale efekt żyroskopowy katuje
    łożyska :(

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 75. Data: 2013-04-16 13:09:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "hisjusz" napisał w wiadomości
    >Akumulatory AA 10 lat temu jak miały 600 mAh to była dyskoteka, dziś
    >za grosze kupujesz 3000 mAh.

    Obawiam sie ze za grosze kupujesz, bo 3000 to one maja tylko na
    etykiecie.
    Ale 2000 to dzis standard, a i troche wiecej sie zdarza.

    Pierwszy z brzegu http://pl.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster
    Akumulatory
    Typ: litowo-jonowe
    Liczba pojedynczych ogniw: 6831

    Tylko ze to takie same ogniwa jak w laptopach, ktore zreszta 10 lat
    temu tez juz byly, no moze wtedy nieco gorsze.
    (1500mAh w 18650, z czasem trwalosci 1.5 roku :-)

    > Czas pełnego ładowania : 3,5 h
    Nie chcesz chyba tyle w trasie tankowac.

    > Szacowana żywotność: 160 000 km

    Poczekamy, zobaczymy ..

    > Pojemność : 53 kWh

    Jakby mial brac 10kW to by na 5h starczylo. A z taka moca ...
    80km/h pojechac by sie chyba dalo.

    >km zasiegu Tesla ma wage aku 450kg i zasieg 352 km. 450/53.3=8,49
    >Widzę ze Tesla zbija teorie Brodatego o długości ładowania i noclegu
    >na czas operacji.

    Zalezy 350km to z Wroclawia nad morze nie starczy, szczegolnie nad
    Adriatyk,
    a i niedzielna wycieczka na narty do Spindla moze sie zle skonczyc, bo
    to 2*180km.
    A jak sie bateryjki troche zuzyja, to i ze Szklarskiej nie wroce -
    choc moglbym miec gniazdko na parkingu ..

    J.

  • 76. Data: 2013-04-16 13:23:59
    Od: hisjusz <h...@w...pl>

> [...]
    > to 2*180km.
    > A jak sie bateryjki troche zuzyja, to i ze Szklarskiej nie wroce - choc

    Gniazdko na parkingu. Powyżej 100 km spalinowy samochód.Ile razy w roku
    jedziesz nad Adriatyk, 2xrazy?
    Widziałeś z linkowany artykuł do baterii z grafenu ładujących się w 5s?

  • 77. Data: 2013-04-16 13:35:24
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 16.04.2013 12:51, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Hello Michoo,
    >
    > Tuesday, April 16, 2013, 12:03:28 PM, you wrote:
    >

    > Superkondensatory nadal mają zbyt małą pojemność :(

    Tonowy samochód jadący 50km/h to niecałe 100kJ.

    Patrząc po tym maleństwie(przykład, do samochodu musiały by być o
    większym prądzie):
    http://www.dfrobot.com/index.php?route=product/produ
    ct&product_id=483#.UW01MVFb-00

    700J - potrzebujesz ledwie 150 sztuk, żeby zatrzymać całą energię przy
    hamowaniu (a jeszcze przecież straty odejdą). 600 sztuk aby zatrzymać
    przy 100km/h. Nie wydaje się takie nierealne - chodzi przecież tylko o
    zatrzymanie energii na chwilę pomiędzy hamowaniem a ruszeniem.

    > Dużą gęstość energii ma koło zamachowe ale efekt żyroskopowy katuje
    > łożyska :(

    Większym problemem będą chyba siły na przekładniach...

    Ale można by pozwolić mu się obracać swobodnie - taki duży żyroskop i
    napędzać/zwalniać elektromagnetycznie - siła na łożyskach znacznie
    mniejsza i nie próbuje stabilizować żyroskopowo pojazdu, ale wolę nie
    być w pobliżu tego w razie wypadku - taka rozpędzona gigantyczna piła -
    musiałby być jakiś mechanizm powodujący jego całkowite zniszczenie w
    razie kolizji.

    Michoo

  • 78. Data: 2013-04-16 13:53:40
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "hisjusz" napisał w wiadomości
    >Zauważyłem że im większy popyt na dane dobro tym większe grono chcące
    >świadczyć dostęp do tego dobra (konkurencja wiąże się z obniżaniem
    >cen-> nie dotyczy zmowy cenowej zabronionej w Unii Europejskiej
    >jednak trudnej do udowodnienia)

    >Zauważyłeś że nie tak dawno w domu zwykle był jeden tv , 20 lat temu
    >nie było: telefonu w kieszeni, tabletów, domowych centr rozrywki
    >multimedialnej, tylu osobistych komputerów przenośnych,

    Ale komputery juz byly. A wraz ze spadkiem cen narobilo sie tego coraz
    wiecej.
    I to nie jest tak ze chcesz tableta - oni ci emituja tyle reklam, ze
    ty chcesz tableta :-)

    >samochodów z rozbudowaną elektroniką.

    To temat na dluzsza dyskusje. elektronika dodatkowa - mogla byc juz
    dawno.
    Wtedy jeszcze troche podnosila koszt samochodu, dzis potaniala i koszt
    jest znikomy, za to cena wzrasta bardzo.
    Na tym mozna dobrze zarobic. Elektronika z jednej strony potrafi
    pracowac latami, z drugiej - czasem sie psuje,
    a wtedy koszta napraw rosna. Ale ta dodatkowa moze byc zepsuta.

    Elektronika ta scisle w samochodzie ... tez sie rozbudowala. Najpierw
    silnikowa, potem ABS, ESP.
    Ale to tak bardziej z koniecznosci i mozliwosci.

    >Koło 1997 r mało ludzi w Polsce miało dostęp do internetu przez modem
    >56k i płaciło za to krocie. Później coraz więcej ludzi chciało
    >korzystać z internetu jednocześnie zwiększała się konkurencja wśród
    >dostawców, już nie był tylko jeden, ceny leciały w dół.

    Kiepsko lecialy. Jakby TP w przyplywie dobrej woli nie zrobila
    neostrady, wczesniej DSL, a jeszcze wczesniej tych modemow, to by
    nadal internet byl dobrem dosc elitarnym - kto ma szczescie mieszkac w
    zasiegu energicznego providera ten ma, a inny moze sobie wykupic
    dostep przez telefon, po 10zl/h .. no dobra, dzis to moze komorkowcy
    by zrobili swoje i byloby 100MB/10zl.

    > Dziś za 60 zł można mieć ciągły dostęp do internetu koło 10 Mbitów,
    > kiedyś za tyle miałem ciągły dostęp z prędkością 56k przez 3,5h w
    > miesiącu;]

    Ale to tez dlatego ze technika poszla do przodu i takie predkosci sa
    osiagalne ... i to za umiarkowane pieniadze.

    J.

  • 79. Data: 2013-04-16 14:54:37
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello hisjusz,

    [...]

    > Pierwszy z brzegu http://pl.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster

    Jedyny produkowany w większych ilościach a nie pierwszy z brzegu.

    > Osiągi

    > Przyspieszenie 0-100km/h : 3,9 s.
    > Prędkość maksymalna : ograniczona elektronicznie - 201 km/h.
    > Zasięg 352 km

    Przy jakiej prędkości ten zasięg? 30mph?

    > Masa 1220 kg.
    > Napęd na tylną oś

    > Akumulatory

    > Typ: litowo-jonowe
    > Liczba pojedynczych ogniw: 6831
    > Czas pełnego ładowania : 3,5 h

    Moc dostarczona prawie 20kW - masz taką moc zainstalowana w domu?
    Podasz cenę ładowarki (uprzedzając - nie jest zainstalowana w
    samochodzie)? Ile takich ładowarek jest publicznie dostępnych
    w Polsce? I co robić przez te 3.5 godziny?

    > Szacowana żywotność: 160 000 km

    Jaka pojemność po 80000 km?

    > Pojemność : 53 kWh
    > Całkowita masa : 400-450 kg

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 80. Data: 2013-04-16 15:03:28
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Michoo,

    > Tonowy samochód jadący 50km/h to niecałe 100kJ.

    To bardzo dużo. Tym bardziej, że samochód z 600 sstukami takich
    kondensatorów będzie ważył sporo więcej...

    > Patrząc po tym maleństwie(przykład, do samochodu musiały by być o
> [...]

    364J zakładając prace w pełnym zakresie napięcia. W rzeczywistości
    wykorzystasz może 70% a do tego dojdzie sprawność przetwarzania tego
    samego rzędu oraz sprawność mechaniczna w obie strony również tego
    rzędu i zostanie 120J

    > żeby zatrzymać całą energię przy hamowaniu (a jeszcze przecież
    > straty odejdą). 600 sztuk aby zatrzymać przy 100km/h.

    Razy 6. A teraz zadbaj o równomierne ładowanie/rozładowanie 3600
    kondensatorów.

    > Nie wydaje się takie nierealne - chodzi przecież tylko o zatrzymanie
    > energii na chwilę pomiędzy hamowaniem a ruszeniem.

    Jakoś jednak się

    > Większym problemem będą chyba siły na przekładniach...

    Jakie siły? Przekładnia oczywiście elektryczna. Koło zamachowe łączone
    z silnikiem/prądnicą.

> [...]
    > być w pobliżu tego w razie wypadku - taka rozpędzona gigantyczna piła -
    > musiałby być jakiś mechanizm powodujący jego całkowite zniszczenie w

    Nic nie da - za duża energia. Ale nie widzę problemu w konstrukcji
    takiej masy wirującej, której nie rozerwie. Zawsze można Łągiewkę
    zapytać ;)

    --
    Best regards,
    RoMan