    From: John Smith <u...@e...net>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Zdjecia Tygodnia 2009/45 - fotoplenery.eu
    Date: Wed, 18 Nov 2009 10:20:07 +0100

    marek augustynski napisał(a):
    > Nikt
    > nie "ujął" się za Adamsem a parę osób "ujęło" się za Adamem. Czy potrafisz
    > powiedzieć dlaczego tak się stało? Gdzie jest kryterium?

    Najprostsze wyjaśnienie to takie, że Adams wielkim poetą był (więc
    psioczyć jest niebezpiecznie), a Adama tu parę osób zna. Czyli TWA ;-)
    Ale na swoje potrzeby mogę sobie ich obu poukładać na obiektywnej
    (oczywiście ;-) ) skali.

    > A tak, mam podobnie chociaz nie nazywam tego kiczem. O kiczu cały czas mówię w
    > sensie odczuć i ich subiektywego charakteru. Ty teraz przeszedłeś na rozum i
    > odbiór dzieła za pomocą wielu czynników, w tym wiedzy. I zgadzam się w tym
    > momencie. Rówież dopuki nie znajdę metody jest dobrze. Jeśli ją znajdę wiem,
    > trafiłem na gówno:) Problem pojawia się kiedy zaczynasz dostrzegać, że tak
    > jest ze wszystkim... albo gdy chociażby zaczynasz podejrzewać, że tak moze być
    > ze wszystkim. Większość rzeczy (w sztuce) da się jednak wyjaśnić, szczególnie
    > w momencie kiedy jesteś twórcą.

    Stąd prosty wniosek, że wszelkie repetycje są z zasady wtórne, w
    szczególności z pobudek komercyjnych (bo działa i póki działa).

    Cóż,
    Jadąc Norwidem:
    Poetą się nie jest, poetą się bywa...
    :-)

    > Dlatego drążyłęm w zdjęciach Janka. Autor w
    > końcu wie najlepiej. Teraz, idac dalej, wydaje mi się, że twórca rozumiejący
    > co robi, jest w niezbyt wesołej sytuacji... cierpi chyba:) Dzieje się tak bo
    > rozumiejąc swój twór ma świadomość jego banalności (nie prostactwa, ale pewnie
    > Adam użył tylko słowa). Jednocześnie rozumiejąc i cierpiąc:).. trzeba się
    > jakoś próbować z tego wyplątać więc idziesz dalej, głębiej... itd.

    Zgoda.

    > I ta wiedza mnie interesowała:)

    Tyle że w związku z powyższym, ta wiedza jest już nic nie warta, bo jej
    użycie będzie świadomie wtórne. Szukanie u innych czegoś co działa,
    zamiast podjęcia własnego ryzyka. No ale tak już jest najczęściej. :-)

    > No. Sztuka jednak jest w stanie człowieka zaskoczyć i w tym cala nadzieja
    > Puscilem kiedy na grupe takie cos:
    > http://www.colinpantall.com/
    > Totalna prostota. Jak przy Adamsie pisalem o wydmuszce to tu mam wrazenie, ze
    > patrze na samo jadro... W moich oczach wszystko przy tym wysiada. Klasyfikujac
    > portret stawiam Collina Pantalla na szczycie. Reszta to drewno i 2+2=4. Nawet
    > mniej wjęcej wczówając metodę mam podziw dla niego.

    Metoda wydaje się prosta. Dziewczynka ma sporo uroku, jak wiele dzieci i
    jest tak często fotografowana, że najczęściej nie reaguje na obiektyw.

    Tyle, że dla mnie to zwykły voyeryzm, a obecność małej dziewczynki w
    swobodnych pozach jest co najmniej kontrowersyjna. A kontrowersyjność to
    nie to samo co ferment.

    Mnie ten kierunek nie pociąga, wolę to, choć bardziej wystudiowane:
    http://www.fotal.pl/eva-rubinstein/

    Rosnąca, mam nadzieję. ;-)

    --
    Mirek