    From: "marek augustynski" <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Zdjecia Tygodnia 2009/45 - fotoplenery.eu
    Date: Tue, 17 Nov 2009 20:07:39 +0100
    Sender: n...@n...onet.pl

    > > Gdybym potwierdził, że Adams to kicz?:)
    >
    > Jakbyś chciał to byś dowiódł ;-)

    :) Mógłbym co najwyżej przekonać siebie lub kogoś ale nie dowiódłbym. Moge
    jedynie powiedzieć jakie sa moje odczucia. Że np. Janko to kicz. Ale jaki
    dowód mogę na to znaleźć? To samo na odwrót. Jesli ktoś upiera się, że coś nie
    jest kiczem również robi to jakby "na własną odpowiedzialność". Nikt
    nie "ujął" się za Adamsem a parę osób "ujęło" się za Adamem. Czy potrafisz
    powiedzieć dlaczego tak się stało? Gdzie jest kryterium?

    > Ja patrzę na to trochę inaczej, bardziej liniowo.
    > Jestem w stanie zachwycać się różnymi rzeczami, widząc je po raz
    > pierwszy. Jeśli widzę coś wtórnego, zauważę regularność, zrozumiem
    > metodę, to pomimo, że inni jeszcze reagują entuzjastycznie, u mnie wpada
    > to do kategorii kiczu. Albo co najwyżej rzemiosła. Stąd Twoja uwaga o
    > braku zarówno przełomu, jak i talentu u Adamsa dała mi do myślenia.
    > Fajnie obalać mistrzów! :-)

    A tak, mam podobnie chociaz nie nazywam tego kiczem. O kiczu cały czas mówię w
    sensie odczuć i ich subiektywego charakteru. Ty teraz przeszedłeś na rozum i
    odbiór dzieła za pomocą wielu czynników, w tym wiedzy. I zgadzam się w tym
    momencie. Rówież dopuki nie znajdę metody jest dobrze. Jeśli ją znajdę wiem,
    trafiłem na gówno:) Problem pojawia się kiedy zaczynasz dostrzegać, że tak
    jest ze wszystkim... albo gdy chociażby zaczynasz podejrzewać, że tak moze być
    ze wszystkim. Większość rzeczy (w sztuce) da się jednak wyjaśnić, szczególnie
    w momencie kiedy jesteś twórcą. Dlatego drążyłęm w zdjęciach Janka. Autor w
    końcu wie najlepiej. Teraz, idac dalej, wydaje mi się, że twórca rozumiejący
    co robi, jest w niezbyt wesołej sytuacji... cierpi chyba:) Dzieje się tak bo
    rozumiejąc swój twór ma świadomość jego banalności (nie prostactwa, ale pewnie
    Adam użył tylko słowa). Jednocześnie rozumiejąc i cierpiąc:).. trzeba się
    jakoś próbować z tego wyplątać więc idziesz dalej, głębiej... itd. I ta wiedza
    mnie interesowała:)

    No. Sztuka jednak jest w stanie człowieka zaskoczyć i w tym cala nadzieja
    Puscilem kiedy na grupe takie cos:
    http://www.colinpantall.com/
    Totalna prostota. Jak przy Adamsie pisalem o wydmuszce to tu mam wrazenie, ze
    patrze na samo jadro... W moich oczach wszystko przy tym wysiada. Klasyfikujac
    portret stawiam Collina Pantalla na szczycie. Reszta to drewno i 2+2=4. Nawet
    mniej wjęcej wczówając metodę mam podziw dla niego.

    To tak apropo dzielenia się wrażeniami:)

    Pewnie

    > Te kamyczki nowych metod i narzędzi też tworzą fundament. A przynajmniej
    > punkt odniesienia (podparcia?).

    Pytanie jaka jest tego świadomość.

    marek