  • Data: 2017-03-29 23:14:47
    Temat: Re: Zasilanie pętli prądowej w dalekopisie
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Hello Atlantis,

    Wednesday, March 29, 2017, 9:37:09 PM, you wrote:

    > Znalazłem w bibliotece kilka starych podręczników do telegrafii, które
    > faktycznie mówią o 5mA w stanie spoczynku i wywoływaniu przez zmianę
    > polaryzacji.
    > Mam jednak kilka dodatkowych pytań.Po pierwsze czy istnieje jakiś
    > domyślny kierunek przepływu prądu? Któryś z pinów wtyczki powinien by na
    > konkretnym potencjale, czy dalekopis używa startowego stanu w roli
    > punktu odniesienia i interesuje go tylko fakt zmiany kierunku przepływu
    > prądu?

    Oczywiście, że jest standard ale ja go już nie pamiętam - zajmowałem
    się tym zawodowo 36 lat temu a 30 lat temu na Spectrum używałem bez
    wzywaka. I już nie pamiętam, na których stykach zwora itd.

    > Po drugie szybkość tej zmiany ma jakieś znaczenie? Pytam, bo zrobiłem na
    > szybko próbę z dwusekcyjnym, dwupozycyjnym przełącznikiem. Na jednym
    > ustawieniu działa - prąd płynie. Przy próbie przełaczenia amperomierz
    > pokazuje 0. Jeśli jednak zastąpić dalekopis zworą - kierunek przepływu
    > prądu się zmienia. Konieczny będzie jakiś bardziej wyrafinowany sposób
    > przełączania, czy "buga" szukać gdzie indziej?

    Nic wyrachowanego - w tym wątku był pokazany stopień wyjściowy
    translacji ETD na 4 tranzystorach.

    > Wzywak czy centrala? Bo jeśli decyduje o tym wzywak, to chyba nie będę
    > mógł użyć źródła prądowego do zasilania pętli, bo będzie ono
    > kompensowało działanie wzywaka, próbując utrzymać zadany poziom prądu.

    Braknie Ci napięcia, żeby skompensować - tam jest rezystor bodaj
    kilkanaście k? :) Poza tym - to nie ma znaczenia.

    > Jeśli robiła to centrala, to wtedy z kolei będę musiał sterować źródłem
    > prądowym z poziomu MCU, przełączając je między dwoma trybami pracy.

    Jeśli masz do dyspozycji dwa wyjścia to spokojnie możesz użyć układu
    na 4 tranzystorach. Załatwisz przełączanie czuwanie/praca oraz
    nadawanie. Jak dodasz jeszcze jednego pina, to również odbiór.

    --
    Best regards,
    RoMan