  • Data: 2013-08-05 08:52:53
    Temat: Re: Zasilanie modułu GSM przez MOSFET-a - dobry pomysł?
    Od: Zbych <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 05.08.2013 00:16, Atlantis pisze:
> [...]
    >
    > Mam starszy moduł GSM, który nie posiada pinu "reset". Jeśli coś pójdzie
    > nie tak, jedynym sposobem jest chwilowe odcięcie zasilania i powtórne
    > przeprowadzenie procedury inicjującej. Przyszedł mi więc do głowy pomysł
    > wykorzystania MOSFET-a sterowanego stopniem na tranzystorze npn
    > odwracającym fazę napięcia. Domyślnie bramka jest podciągnięta do VCC
    > przez rezystor w kolektorze. Jeśli puszczę prąd bazy z uC tranzystor
    > wejdzie w stan nasycenia i bramka się rozładuje, MOSFET zostanie zatkany.
    > Sam MOSFET od strony drenu wpięty do linii zasilania, źródło podpięte do

    Czyli marzy ci się wtórnik na n-mosie? A ile wynosi to twoje Vcc?
    Zapewnisz, że będzie wyższe o przynajmniej 3...4V niż napięcie baterii?

    Jak nie masz do dyspozycji takiego napięcia, to pomyśl nad p-mosem (może
    Si4463? A może TSM2311 wystarczy).

    > Kilka rzeczy mnie zastanawia:
    > 1) Wiadomo, że moduły mają spore wymagania co do zasilania. Zaleca się
    > filtrowanie zasilania za pomocą dużych elektrolitów low ESR. Czy
    > obecność tranzystora może namieszać? Załóżmy, że będzie to coś w rodzaju
    > IRLR3714ZPBF, który przy niskim napięciu bramki (zasilanie z aku 3,7V)
    > potrafi przepuścić już całkiem spory prąd.

    Oprócz prądu ważna jest rezystancja po włączeniu tranzystora (Rds).
    Sprawdź jaka jest maksymalna rezystancja źródła zasilania dla tego
    modemu. Suma rezystancji wewnętrznej baterii, tranzystora i połączeń nie
    powinna przekraczać tej wartości.

    Np. Simcom podaje dla swoich modemów maksymalną amplitudę wahań
    zasilania 400mV przy impulsowym poborze prądu 2A, czyli źródło zasilania
    dla takiego modemu nie powinno mieć rezystancji większej niż 200mOhmów.

    > 2) Kondensatory filtrujące zasilanie modułu powinny być przed czy za
    > tranzystorem? Niby zaleca się by lutować je jak najbliżej modułu, ale

    Za tranzystorem. Trzeba tylko pamiętać, że w momencie włączania
    tranzystora będzie udar prądowy ładujący kondensatory.

    > wówczas moduł jeszcze przez moment po odcięciu zasilania będzie pobierał
    > z nich prąd, a więc procedura resetu będzie musiała być odpowiednio długa.

    Trudno. Wolisz mieć szybki reset, czy stabilną pracę modułu przy dużej
    odległości od BTSa? W ostateczności zawsze możesz dodać
    rezystor+tranzystor do szybszego rozładowania kondensatorów.